Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202

Gestart door Paul-hobby, 28 februari 2013, 10:46:51 AM

conducteur

Een 64 die aan 3*87=261km/uur kan rijden? Lijkt veel te snel.
Voor de 93 dezelfde redenering volgen geeft ook te snel rijden. Je machientje gaat dan 1.5*87+/- 130km:u, beiden véél te snel voor een stoomloc

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Paul-hobby

als we uw redenering volgen moeten ze nog trager rijden ???!! >:(

dat is de eeuwige 1/87 discussie hé.
Gooi dan al uw Marklins maar weg want die personenwagons zijn 1:1OO !
Ik zie in het echte leven ook geen enkele locomotief met een sleper onder of een spoor met contactjes in het midden.!!!

De discussie gaat hier wel over het verschil in snelheid !!
Trager rijden gaat altijd! Draai dan gewoon de transfo maar dicht!
Maar een loc die de helft trager rijdt dan de anderen zorgt voor problemen op een analoge baan !

dus vrienden ik wacht nog steeds op jullie snelheidtest, want ik weet nu na dagen forumbezoek nog altijd niet of de mijne trager is dan die van jullie..... en dat was mijn vraag hé
(het lijkt hier wel stilaan de koffieklets van de boerinnenbond aan het worden....veel discussie maar nog altijd geen antwoord....)

dus please please please:  test die van jullie ook eens op zo'n cirkel gedurende één minuut. (toch niet moeilijk...)

ps de winkelier heeft me gecontacteerd dat fleischmann een oplossing zoekt
(maar wanneer die er komt ?????)

ik begin het wel stilaan op mijn heupen te krijgen hoor: want ik heb wel een nieuwe gekocht, en geen occasie hé!
....

Dirky

ik vrees dat niet iedereen bij deze boerinnenbond zit te wachten op iemand die testen wil afdwingen Dirk...

misschien hebben andere mensen minder tijd, minder goesting, minder plaats, minder rails,...

conducteur

Zoals je zelf zegt, je loc is nieuw. Volgens mij is er gewoon niets mis mee.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Paul-hobby


mannekes mannekes ,   ja bompi  ....  Ga..ma

dat van die boerinnenbond was voor te lachen he....

Citeerdus please please please:  test die van jullie ook eens op zo'n cirkel gedurende één minuut. (toch niet moeilijk...)

ik heb het toch heel beleefd en vriendelijk gevraagd hé ?
hoe weet ik anders of ik een trage heb met een defect of niet....




doomslu

We begrijpen je probleem, maar ikzelf heb zo'n locje niet, dus kan ik je niet helpen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Het is natuurlijk wel zo, dat we hemel en aarde verzet hebben opdat de modellen schaalsnelheid zouden hebben en geen race-machines zoals vroeger zouden zijn.
De meest producenten houden zich daar aan, al is een bepaald percentage meer normaal.
De 93 is een lokaalspoor/ rangeerlok dus zal die normaal veel minder snel rijden dan de andere loks die je opsomt.
Met vriendelijke groeten
Peter

Paul-hobby

ah bon,
maar das wel niet fair hé. !!! Je ontneemt op die manier "de treinrijders" hun plezier!!!!
In het verkeer heb ik de laatste 20 jaar geen boete voor overdreven snelheid gehad, maar met mijn treintjes vlam ik af en toe eens graag door om me te amuseren.

Als jullie "1/87 fanaten " traag willen rijden kan je gewoon de transfo stiller zetten of de snelheid digitaal verlagen. Maar wij kunnen een loc niet sneller laten rijden dan hij werkelijk kan hé !!
jullie bepalen dus hoe het gemaakt moet worden !!

Helaas hebben jullie "1/87 fanaten" onze hobby ook onbetaalbaar gemaakt en het rijden naar de achtergrond verplaatst.  Toiletten die je niet ziet in wagons,  kleine ruitenwissertjes die er af vallen tijdens het rijden, onderdelen die je na een maand rijden nooit meer terug vindt op de baan, enzovoort....
Hoeveel onderdeeltjes er al van mijn 1802 (nieuwe model) afgevallen zijn van het rijden......
En geef mij maar die goedkope piko type 28 : Hoge snelheid, meer dan de helft goedkoper dan de concurrentie, en vooral ook nog eens de juiste kleur!!! En er kunnen geen stomme ruitenwissers ofzo afvallen tijdens het rijden, want ze zijn er op geschilderd !!!!

Als ik soms van die minibaantjes zie heb ik ook mijn bedenkingen : treintje vooruit... treintje achteruit... en opnieuw treintje vooruit.....
Ieder zijn plezier hé, maar gun dan ons ook het rijplezier !!!

Maar ik denk dat ik nu weer een andere discusie op gang trek ..... (amai ik hou mijn hart al vast)

weet je wat: als onze treintjes traag "moeten"  rijden gaan wij vragen dat alle Bmw's , Mercedessen, Ferrari's en Porches afgesteld moeten worden op 120 km/u; want je mag toch niet sneller...
Ik denk dat je dan wat zal horen ...

Huugooke

Gedeeltelijk mee akkoord Dirk.
Je moet je wel realiseren dat modelspoor geen speelgoed (meer) is. Een loc uit de jaren '60, die mocht al eens van de tafel vallen, veel kwaad kon dat niet.
Omdat het kopende publiek is veranderd, hebben de fabrikanten zich aangepast. Blijkbaar is er nu vraag naar perfecte schaalmodellen, en die worden dus gemaakt!
Als je echt het speelelement terug wil bovenhalen kan je best op zoek naar occasie materiaal. Met zo'n ouwe Märklin op die metalen sporen kan je pas "gas" geven!
En van die 120/h vind ik een prachtidee!

Stefan Appelmans

????????
Wat is dat nu allemeaal?
Een echte stoomloc heeft een bepaalde maximun snelheid. Niemand verbied U sneller te rijden.
Maar persoonlijk zie ik liever een stooloc een "normale" snelheid reiden.
Waar zit de moeilelijkheid?
stefan.

Paul-hobby

zoals ik al zei:  Laat degene die graag spelen met treintjes snel rijden, en de 1/87 hobbyisten de snelheid trager zetten met hun trafo of digitaal: iedereen tevreden, iedereen zijn plezier !

Ik ben ook niet akkoord met het feit dat alle kopers veeleisender zijn geworden!
Dat is enkel het antwoord van die veeleisende 1/87 fanaten!
Het piko model type 28 was op minder dan enkele weken uitverkocht!! ik had er drie besteld voor twee vrienden en mezelf, maar er kon er nog maar 1 geleverd worden. Het was echt zijn geld waard: 89 euro, goede snelheid en geen overbodige rommeldetails!  De Hondekop trouwens net hetzelfde. (en dan zijn er die daar ruitewissertjes gaan opzetten , jezus vind ik er echt over hoor!! en het wortd een stijd dat mensen als ik ook eens antwoorden want het zijn  tegenwoordig de 1/87 fanaten die de wet willen spellen!!!

En geef nu toe: iemand die in het station werkt als verkoper of arbeider die verdient soms maar 1250 of 1300 euro (echt!). Die kan als alleenstaande deze hobby toch niet meer betalen??? Daarom bewonder ik Piko dat ze drie reeksen hebben: hobby,  classic , en expert!
de NMBS Desiro gaan ze uitbrengen rond de 180 euro ! das +/-120 euro goedkoper dan
de belgische fabrikant die er mee bezig is.
Je gelooft het misschien niet maar ik heb dit weekend van iemand een set GCI rijtuigen van
Goover Models overgekocht . Die man werd er gek van omdat er zo veel rommel afviel tijdens het rijden.
Wissels blokkeerden of wagons ontspoorden omdat er zoveel afvalt! Soms zelfs heel de voettrede !!
En inderdaad deze wagons zijn waanzin! Als je hier niet doorhebt dat we over de grens van het overdrijven zijn gegaan??? sorry dan hoor.... Ik ga al die rommel verwijderen en ze gebruiken voor wat ze dienen : om er mee te rijden!!!

zoals ik al zei: voor ieders wat wils !! Jullie de modelbouw; ik het spelen met treinen ( = niet met goedkoop speelgoed spelen! )
En nu maar hopen dat fabrikanten zoals van Biervliet vol blijven houden met hun budget-lijn voor "rijders" zoals ik. (en hopelijk kunnen ze goed doorrijden in plaats van dat trage gedoe op de baan.  )





eve

@ Paul-hobby

Geachte Heer,

Het zal u misschien verbazen, maar er bestaat zoiets als standaarden. Ja, ook voor modeltreinen. Ik noem, bij wijze van voorbeeld : de polarisatie (dwz dat alle loks in de dezelfde richting rijden als de linkse rail plus is en de rechtse rail min en omgekeerd), de spoorbreedte, de dikte van de flenzen, enz. Die verzameling van standaarden noemt men de MOROP-normen. De fabrikanten worden geacht zich hieraan te houden... Het is handig.

MOROP-norm NEM 661 gaat over de maximale snelheid van loks ed. Voor H0 zegt men dat de maximale snelheid tot 30% hoger mag zijn tov de voorbeeldsnelheid.
In het geval van een reeks 93 (65 kmh voorbeeld) is dat 84,5 kmh (model). Volgens uw eigen meting loopt dat lokje 132 kmh (1,52 x 87).

Als je dus wilt inruilen op basis van "te traag" kan ik u nu zeggen dat je geen poot hebt om op te staan...

De minimumspanning waarbij een lok moet vertrekken is niet genormd.

Het vervangen van de motor door een exemplaar uit de modelracerij is misschien een oplossing ?

Verder voel ik me geen "1/87 fanaat"... Let een beetje op met het werpen met zulke termen.

Met vriendelijke groeten,
Erik

Gerolf

Dag Paul / Dirk,

Citaat van: Paul-hobby op 10 maart 2013, 10:52:57 AM
Als ik soms van die minibaantjes zie heb ik ook mijn bedenkingen : treintje vooruit... treintje achteruit... en opnieuw treintje vooruit.....
Ieder zijn plezier hé, maar gun dan ons ook het rijplezier !!!

Dat is eigenlijk de enige zin in je verhaal waar ik het wat mee eens kan zijn.
Verder vind ik het ook een goede zaak dat er hobby- en expertmodellen bestaan, voor elk doelpubliek

Waar ik wel moeite mee heb is dat je wat krampachtig probeert medestanders te vinden voor je standpunt "ik wil goedkoop en snel kunnen rijden". Je hebt dit standpunt intussen eigenlijk alleen maar aan 't herhalen geweest, zij het met andere voorbeelden.

Dit is een modelspoorforum, hier zitten dus vooral mensen die in model, naar het voorbeeld dus, willen rijden of knutselen aan treintjes.
Jij noemt zulke mensen - ons dus - 1/87 fanaten. Dat schelden lijkt me niet de manier om mensen aan je kant te krijgen.
Dit modelspoorforum wordt trouwens ook gekenmerkt door een gemoedelijke sfeer. Uitroeptekens, harde uitspraken, ... horen daar niet bij.

Neem de tip van Hugo ter harte: ga op zoek naar tweedehandsmateriaal van voor de MOROP-normen. Dat vind je gioedkoop en het rijdt snel.
Heb je er trouwens al eens aan gedacht dat je door erg snel te rijden er zelf de oorzaak van bent dat er stukken van je materieel vallen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke


dieselfreak

Die van mij rijden zelfs nooit maar staan mooi te wezen in een vitrinekast en daar ben ik dik tevreden mee. Elk beleeft de hobby op zijn manier nietwaar?
MC