Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202

Gestart door Paul-hobby, 28 februari 2013, 10:46:51 AM

Decapod

Mannen, ik vind dit een ontzettend interessante discussie en ik hoop dat jullie het opgelost krijgen, maar moet dit draadje niet in 'Testervaringen' staan? Ik heb lang moeten zoeken eer ik het hier vond ... .

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Val-Rikard

Juist, dit zou misschien beter in testervaringen staan. Huugooke:  De loc in het filmpje is inderdaad gedigitaliseerd. Ik zou hem weer eens moeten ombouwen naar analoog om het verschil te zien... ::)

conducteur

En hoe liet je het locje rondjes rijden? Met een digitale centrale of analoog?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

Citaat van: Decapod op 05 maart 2013, 21:08:10 PM
Mannen, ik vind dit een ontzettend interessante discussie en ik hoop dat jullie het opgelost krijgen, maar moet dit draadje niet in 'Testervaringen' staan? Ik heb lang moeten zoeken eer ik het hier vond ... .
Ik had het nog niet gemerkt... is dus nu gebeurd.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Val-Rikard

Ik liet de gedigitaliseerde loc rijden met een digitale centrale. Vandaag ga ik eens proberen het locje weer om te bouwen naar analoog. Ik laat dan op dezelfde sporen het locje weer rijden met een gewone transfo van 14V aan maximum snelheid. Ergens in de loop van deze voormiddag mag je het 2de test filmpje verwachten.  ::) :)

conducteur

maak ook eens een opname met decoder erin, maar analoog aangestuurd?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Val-Rikard

Ik heb zopas de test uitgevoerd en moet zeggen dat de snelheid meer dan goed is, rekening houdend dat de test op een spoor met krappe boog gedaan werd. Het rondje is amper 75cm in diameter. Ik heb ook de test gedaan om de loc met decoder op analoog spoor te doen rijden maar dat lukt bij mij niet. Deze test kan ik in de club uitvoeren, daar werkt dat wel. Ik weet trouwens niet hoe je een loc met digitale module op analoog spoor laat rijden. Via de link kan je het resultaat van de snelheidstest zien. http://youtu.be/VT61UT8gHH4

Huugooke

Als het een locpilot V4 is: hoofdstuk 7.3.1. : analoog bedrijf.
Kort samengevat, er is lastregeling, maar deze heeft 3-4 volt startspanning nodig om te werken
CV 125 en 126 regelen de vertrek en topsnelheid.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Val-Rikard


Paul-hobby

hey snelheids-maniakken, zal 't gaan ja....(haha)

Je moet de test eens doen op een ovaal want in de bochten vertraagt een loc meestal.
ik heb het filmpje gezien maar uiteindelijk word je hier niet wijzer uit.
doe de test aub eens op deze manier:
je neemt een fleischman type 64 en plaatst die VOOR de type 93 op de baan.
Dan draai je de transfo (een fleischman 16 volt) op maximum en dan ga je pas resultaat zien wat de snelheid betreft.
Vervolgens ga je de snelheid zo afregelen dat de snelste loc op een normale snelheid rijdt.
Bij mij gaat die 93 dan nog amper voorruit terwijl de 64 mooi rondjes draait.
je kan dit daarna ook eens met een roco type 96 doen.  (die is wel trager dan de fleischmann 64!!)
en dan ga je pas het verschil in snelheid zien.
" Allé, filmen maar" ! Ik ben benieuwd .
Ik begin het ook stilaan flink op mijn zenuwen te krijgen want de winkelier blijft maar rond de pot draaien !!!! 
Gisteren nog eens gebeld  : "ja maar de vertegenwoordiger komt morgen ...... en bla bla bla....."

..

Paul-hobby

oh ja ben ik nog vergeten te zeggen !!!.
ik heb enkele weken geleden bij treinshop Olaets die roco 96 gekocht. een superkoopje mannen! 99 euro !!!  er zijn er genoeg in stock zei men.  wauw  reuze content van !!! (snelheid is vrij goed )
Langs de andere kant toch maar weer een superaanbieding van de roco fleischman groep... zouden die door de crisis in de problemen zitten? vergeet niet dat roco enkele jaren geleden failliet is gegaan en nu het noodleidende fleischman opgekocht heeft...  misschien te ver gesprongen dan hun stok lang is...

ik heb het tweede filmpje eens bekeken en alleen het geluid van de motor is al anders dan de mijne: je hoort gewoon aan het lawaai dat die motor flink sneller draait dan de mijne . Dat hoge toerental haalt de mijne gewoon niet!

doomslu

Ik denk niet dat de groep Roco/Fleischmann in de problemen zitten. Wat er gebeurt, is dat men nu sneller geneigd is om locomotieven waarvan de ontwikkelingkost is afgeschreven aan een aantrekkelijke prijs aan te bieden via de kleinhandel. Vroeger gebeurde het vaak dat één internetwinkel het lot opkocht en dan via eBay dumpte.

Stilaan beginnen de fabrikanten toch te beseffen dat de klant prijsgevoelig is. Een goede evolutie denk ik.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

CiteerDat hoge toerental haalt de mijne gewoon niet!

Een druppeltje olie kan soms wonderen doen, ook bij een nieuwe lok.
Met vriendelijke groeten
Peter

Paul-hobby

voila, nie zeveren maar speulen....

Ik heb zelf een baantje (cirkel) gemaakt met een diameter van 93 cm ( buitenste rail )
Dat geeft 292 cm per ronde. Ik heb alle locs vanuit stilstand exact 1 minuut laten rijden. ( Per loc 2x getest)

Hier are de results from de jury of paul-hobby...

na 1 minuut rijden:

tijdperk III :

type 93 Fleischmann: 8 toeren + 210 cm  = 2546 cm = 1,52 km/u

type 96 Roco.........:  13 toeren + 60 cm  = 3856 cm = 2,31 km/u

type 64 Fleischmann:17 toeren + 50 cm  = 5014 cm = 3,00 km/u

5950  Diesel Roco....:20 toeren + 60 cm  = 5950 cm = 3,57 km/u


tijdperk VI :         

7742 diesel Mehano..11 toeren + 0 cm     = 3212 cm = 1,93 km/u

1802 Ls Models........20 toeren + 180 cm = 6020 cm =  3,61 km/u

TGV oranje, Lima....  24 toeren + 20 cm  =  7028 cm =  4,21 km/u


voila, en nu zou ik graag jullie cijfers zien wie "pole position" heeft.....