Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202

Gestart door Paul-hobby, 28 februari 2013, 10:46:51 AM

Huugooke

Dus als ik het goed begrijp laat je een aantal loc's samen op een baan rijden met een transfo, en die '93 rijdt dan trager dan die anderen?
Ik zie hier een mooie reden om te digitaliseren, maar dat kost wel wat natuurlijk. Overigens kan je in een ander draadje een discussie lezen over het wel of niet van een decoder bij gewone gelijkstroom. Het kost je een dikke 20 euro en wat schroefwerk en misschien is je probleem opgelost.
Jammer dat ik er geen xxx Euro voor over heb want ik zou zo'n locje wel eens willen disecteren !

Paul-hobby

inderdaad hugo
ik ben een echte analoog fan! zelfs analoge televisie met 3 dvd recorders en een vhs .
enkele jaren geleden lachten ze me uit met mijn platenspelers en nu heeft zelfs sony terug een platenspeler in zijn gamma.
Ik heb 120 locomotieven waarvan sommigen al 40 jaar in mijn bezit. die ga je toch niet digitaliseren?  120 locs x 2O euro ??? + trafo's en wissels etc????
Als je die oldtimers digitaal gaat maken verliezen ze ook hun waarde.

ik was vandaag nog in een andere treinwinkel en vroeg info over die 93 en ook daar draaide men maar wat rond de pot. echt dit kan toch niet. nieuw is nieuw met wettelijk 2 jaar garantie!!!!

Val-Rikard

Dag Paul,

De verkoper is inderdaad aansprakelijk voor de verkochte goederen, dat is juist. Alleen hebben blijkbaar een aantal winkels niet het lef om hun lading slechte locs terug te sturen richting invoerder. Waarom ze dat niet doen weet ik niet. Ik weet in elk geval dat één winkel de slechte locs terug stuurde. Hij eiste alvast zijn geld terug van de invoerder maar kreeg nog niets... Hij bevestigde mij dat de invoerder of fabrikant de winkeliers niet op de hoogte bracht van de foute bedrading in deze loc. De winkelier in kwestie vernam het via dit forum.
Men zou dan denken dat anderen zijn voorbeeld zouden volgen, niet dus. Ik denk dat de meeste klanten die op de hoogte zijn van dat probleem het zelf oplossen door de draadjes gewoon te verwisselen. De garantie kan moeilijk vervallen hierdoor want je maakt hun fout weer in orde. Ze kunnen moeilijk van hun oren maken en zeggen " je garantie vervalt want die kortsluiting zit er niet meer in". Het is  inderdaad niet makkelijk in deze sector om winkel te houden, maar in deze zaak dreigt de klant uiteindelijk de dupe te worden.

ysbeer

Als je absoluut zeker bent,en dat bevestigd is door de importeur of de winkel dan kun je lok terug brengen en rep.eisen of je geld terug.
Wees niet zo bang van de winkelier of wie dan ook je staat 100% in je recht dus halen dat recht.
Als we allemaal zo berusten dan koopje over een paar jaar een lege doos en zegt de importeur ja dat wist wel maar ja..
wim

conducteur

Dat locje zal gewoon een grotere vertraging hebben in zijn tandwieloverbrenging dan je andere. Daar kan je weinig/niets aan doen. Daar gaan ze u in de treinwinkel weinig mee kunnen helpen denk ik. Tenzij je natuurlijk (gedeeltelijk) digitaal zou gaan rijden.

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Huugooke

#20
Citaat van: conducteur op 04 maart 2013, 22:44:31 PM
Dat locje zal gewoon een grotere vertraging hebben in zijn tandwieloverbrenging dan je andere. Daar kan je weinig/niets aan doen. Daar gaan ze u in de treinwinkel weinig mee kunnen helpen denk ik. Tenzij je natuurlijk (gedeeltelijk) digitaal zou gaan rijden.
Die overbrenging verklaart de lage snelheid maar de hoge startspanning niet, maar als die worm te hard drukt op zijn wormwiel is er wel een hogere spanning nodig om het motortje het nodige koppel te geven om het geheel in gang te zetten.
Vandaar ook mijn idee om een decoder in te bouwen. Ook op gelijkstroom heb je dan een betere aansturing van de motor, maxima en minima zijn ook in te stellen. Je hoeft niet je hele baan te digitaliseren! 
PS: in het geval van deze loc moet geen "verbouwingen" doen: er is een connector.
PPS: ik kijk en luister ook nog analoog!

Michiel

Een decoder inbouwen heeft in dit geval niet veel zin. Met 2 tot 5 Volt doe je met een decoder niet veel beter dan rechtreeks analoog. En meer dan 5 volt startspanning is niet normaal. De hypothese van een te hard aandrukkend wormwiel is mogelijk, maar de vraag is dan, moet Paul zelf gaan klooien om een splinternieuw model goed rijdend te krijgen? Normaal is het dat hier de winkelier en Fleischmann een oplossing  aanbieden, lijkt me. Als je zelf gaat klooien met het model, is de garantie meteen vervallen. De moeiljkheid is hier aantonen dat het model niet voldoet aan wat men redelijkerwijze mag verwachten van het product. Ik denk dat men Paul moet helpen met de argumentatie te stofferen om aan te tonen dat zijn model (en mogelijk ook andere) wel degelijk defect is.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Paul-hobby

Ik heb hem vandaag nog eens getest en hij rijdt precies nog trager!!!

De eerste keer dat ik hem op het spoor zette rammelde hij en waggelde flink van links naar rechts. Ik dacht dat ik hem met 1 wiel naast het spoor had gezet.
Nadat ik wat aan de voorste en achterste assen (de zwevende) gedraaid had liep hij mooi, maar te traag dus.
De theorie dat er iets met het mechanisme fout is begint mij ook meer te overtuigen.
Ik ga hem verwisselen!!!
.... maar zoals ik al zei: de verkoper beweert dat de anderen het ook hebben....
....en ik heb voorlopig niets meer van de verkoper gehoord....

verdorie hé, dan koop je eens een nieuwe!  90 % van mijn loks zijn occasie en rijden goed tot zeer goed...

ysbeer

Wat is nu een fout in de bedrading of te veel tandwielen????????????????????????????????????
wim

Huugooke

Michiel, hoe kan je de producent aanspreken op een slechte "gedraging" van die loc? Staat er ergens dat die moet beginnen rijden op die of die spanning? Dat die maar zo snel gaat? Waarschijnlijk is het voldoende dat die vooruit en achteruit rijdt en dat de lichtjes branden om aan de verkoopsvoorwaarden te voldoen. Als je niet tevreden bent met het product moet je het terugbrengen, dat is de enige waarborg die je op dit moment hebt. De enige productieve reactie die je kan verwachten is dat de fabrikant het product "dumpt". Allemaal terugroepen en herstellen? Ik twijfel er sterk aan!
Die verkeerde bedrading, dat is wat anders!

Michiel

Hugo, het verrast me een beetje van jou dat je meteen de handdoek in de ring gooit. Vechten tegen de bierkaai... opgeven...   ;) ;D

Ik vind dat Paul een vrij sterk verhaal heeft, maar dat hij niet voldoende vergelijkkingsmateriaal heeft om zijn argumenten te onderbouwen. Ik zie toch, via het forum, dat er mogelijkheden zijn om aan te tonen dat zijn model niet voldoet aan wat met "redelijkerwijze" mag verwachten van het model. Paul is niet gelukkig met zijn recente aankoop. De fabrikant en winkelier leveren een waarborg op product en dienst. 1 en 1 is 2, nee?

Of hebben alle mensen hier hetzelfde probleem met dit model van fleischmann??? Dan lijkt en een gemeenschappelijk zoeken naar een methode om het model te verbeteren wel een interessant draadje.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

Nee Michiel, ik probeer realist te zijn. Als dit verschijnsel zich inderdaad bij alle modellen voordoet is het uiteraard  het proberen waard om met alle "gedupeerden" front te vormen en proberen een reactie van de fabrikant uit te lokken. Maar denk eens na: iedereen heeft het over de kleine winstmarge op modelspoormateriaal. Is het dan financieel wel gezond dat de fabrikant een dergelijk initiatief neemt, dat hem meer geld gaat kosten dan de verkoop opbrengt? Zoals ik opmerkte: waar staat beschreven hoe die loc moet rijden? Je moet toch minstens één been hebben om op te staan.
Wat je voorstel betreft om de ervaringsdeskundigen aan het woord te laten: prachtidee!

Val-Rikard

Ik heb mijn loc eens op zijn maximum snelheid ingesteld om te zien hoe snel deze kon gaan.
Voor mij mag deze zelf een beetje trager. Al bij al ben ik tevreden van deze loc, op het decoder verhaal na.
In de club hebben we wel gezien dat deze een beetje waggelt op rechte stukken, maar met een sleep valt dit mee.
In de link hieronder zie je een filmpje over zijn "topsnelheid".

http://youtu.be/Yw6c5JlM2e8


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

Citaat van: Val-Rikard op 05 maart 2013, 19:16:44 PM
Ik heb mijn loc eens op zijn maximum snelheid ingesteld om te zien hoe snel deze kon gaan.
Voor mij mag deze zelf een beetje trager. Al bij al ben ik tevreden van deze loc, op het decoder verhaal na.
In de club hebben we wel gezien dat deze een beetje waggelt op rechte stukken, maar met een sleep valt dit mee.
In de link hieronder zie je een filmpje over zijn "topsnelheid".

http://youtu.be/Yw6c5JlM2e8
maar die is dus gedigitaliseerd?