Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202

Gestart door Paul-hobby, 28 februari 2013, 10:46:51 AM

Paul-hobby

hallo
ik ben nieuw op het forum dus het is even wennen.

Ik heb een probleem met de type 93 van Fleischmann. Ik kocht deze week (eind februari 2013) in een winkel in het Antwerpse zo een type 93. Hij is nu in promotie voor 145 à 149 euro. Helaas ben ik flink teleurgesteld in de rij-eigenschappen analoog.  Hij rijdt bijna de helft trager dan mijn type 64 : hij is zelfs de traagste loc die ik heb!!!  Bij 5 volt staat hij soms nog stil! Terwijl andere locs al op 2,8 volt vertrekken. De verkoper heeft enkele andere uit zijn voorraad getest en die hebben het ook! En daar sta je dan hé.
In de bochten zie je de loc ook lichtjes bibberen voorraan. Op een filmpje op you tube zie je ook dat de loc eerder bibberend rijdt. (zelfs nog slechter dan de mijne)  Het rare is dat in modelspoormagazine gezegd wordt dat de snelheid aan de hoge kant is .  Zou fleischmann/ Roco een probleemreeks hebben die ze nu dumpen aan een lage prijs?  Ik koop door mijn klein budget bijna alles occasie. Nu koop ik eens een nieuwe en ben zwaar teleurgsteld!!!
Hoe snel rijdt die van jullie en bij welke voltage vertekt hij (analoog?) 
groeten

Huugooke

Een tijdje "rondjes rijden" brengt geen verbetering?

Paulogic

Dag Paul of is het Dirk ???

Ken je iemand met die hem ook even kan testen? Misschien iets mis met de bedrading of zo?
mvg,
Paul(ogic)

Michiel

Wanneer een nieuw model niet functioneert zoals het hoort te functioneren, zou je aanspraak kunnen maken op de garantie. De moeilijkheid is dan natuurlijk aantonen dat het model niet functioneert naar wat men ervan mag verwachten. In de winkel hebben ze al vergeleken met andere, maar daar bleken alle modellen hetzelfde euvel te hebben.

Misschien dat je hier iemand op het forum kan vinden met een dergelijk model dat wel goed rijdt (redactie?), en daarmee vergelijken? Een afspraakje maken? Als je dan wel merkt dat jouw model niet goed functioneert, zou je het onder garantie door Fleischmann moeten kunnen laten herstellen/omruilen, begeleidt met een duidelijke beschrijving van de waargenomen problemen.

Zelf aan frunikken zou ik met een dergelijk nieuw model niet doen. Ik zou proberen om de garantie in werking te laten treden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

Zelf heb ik hem niet, maar ik zie dat het een worm-aandrijving is.
Als je met je vingers de wielen beweegt (zachtjes!!!), is er dan een lichte speling of zit dat muurvast?

Paul-hobby

dank u voor de reacties

de wielen zitten los maar toen ik hem voor het eerst op het spoor zette waggelde hij verschrikkelijk. even aan de wielassen gerommeld en toen liep hij vlot , maar redelijk traag en pas vanaf 5 volt start hij. 
Daarom zou ik willen weten of iemand anders eens kan meten bij welke voltage de zijne start en of hij ook redelijk traag rijdt (modelspoormagzine spreekt van een hoge topsnelheid ; dat doet me dus twijfelen)
hij heeft ook al 20 minuten proef gedraaid maar gaat niet harder. Uiterlijk zie ik ook geen defecten....

guy holbrecht

Ik heb voor de gelegenheid nog eens een 93 van Fleischmann uit de vitrine gehaald. Het ding had in 10 jaar niet meer gereden. Na de assen wat geolied te hebben heeft hij een halfuurtje proefgedraaid op de rollenbank. Hieruit blijkt dat mijn 93 toch wel zijn 5 volt nodig heeft om in beweging te komen. Af en toe kon dit al rijdend afgezwakt worden naar 3.95 volt, maar uit stilstaand haalde de loc dat niet. In vergelijking met een Piko  type 71, is dit veel, omdat deze laatste al bij 2.5 volt in beweging komt en blijft. Andere Fleischmann locs, het type 64 en het type 66, hadden maar 3.5 volt nodig om in beweging te komen. Deze worden echter wel frequenter gebruikt, al worden ze mettertijd wel omgebouwd naar digitaal bedrijf.
Op de analoge modelbaan doet de 93 het behoorlijk. De oude modelbaan op zolder (wordt vrijwel niet meer gebruikt) wordt gestuurd via een gestabiliseerde voeding. Ook daar had de 93 van Fleischmann 5 volt nodig om in beweging te komen. Op 12 volt haalt hij wel zijn normale maximum snelheid (65 km per uur op een vlak traject). Als je op de rollentestbank de stroomtoevoer opdrijft naar 16 volt (normale trafos' van Fleischmann), dan rijdt het ding wel veel te snel, vandaar de opmerking bij de railtest in Modelspoormagazine nr 2. Waggelen doet hij echter niet en de verlichting werkt naar behoren.
Bekijk alvast de loopvlakken van de wielen eens goed. Zijn deze voldoende proper? Zit er geen vuil op (zou niet mogen bij een nieuw exemplaar), of merk je olie op de loopvlakken? Breng ook een likje olie aan op de in de handleiding getoonde plaatsen en laat de loc toch een hele tijd proefdraaien. Best gebruik je daarvoor een rollentestbank, maar als je dit niet in bezit hebt, kan je met twee krokodillenklemmen op de wielen van de voorloper een tijd stroom toevoeren zodat de loc omgekeerd ter plaatse kan inrijden. Hopelijk lukt dit en heb je binnen de kortste keren een loc die het perfect doet. Indien niet, terug naar de winkel om te klagen.

Groeten,
Guy

Paul-hobby

5 volt start-stroom is toch wel veel hé? De rest van de loc's zijn dan al flink aan het rijden.
Mijn trafo's geven ook ongeveer 16,5 volt (fleischmann) en dan "vliegt" die type 64 door de baan, terwijl de 93 maar traag rijdt. Mijn 93 haalt dus op 16 volt niet die hoge snelheid waar u over spreekt.
Het vervelende is dat die anderen in de winkel ook zo rijden volgens de verkoper...
Gaan omwisselen haalt dus eigenlijk niets uit.... Ik heb een mail naar Roco/ Fleischman Frankrijk (de invoerder) gestuurd.

.....wordt vervolgd .......en bedankt voor de hulp.

Johnnytrein

Paul-logic "Ken je iemand met die hem ook even kan testen" U bedoelt?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Paul-hobby

Gewoon even zien of die van u snel rijdt op maximum voltage (16 volt met een fleischman trafo)
mijn 93 is de traagste loc die ik heb.... zelfs mijn oude lima's zijn een pak sneller.

Sommigen beweren dat hun type 93 zelfs te snel rijdt ....
Mijn fleischman type 64 is een vliegmachine . Het verschil met die 93 is dan ook meer dan het dubbele in topsnelheid !
Zijn er misschien locs die trager rijden en anderen die wel snel kunnen rijden?
Zit er in sommige mischien een andere (tragere) motor?
in ieder geval ik hou niet van trage treinen; want als ik volle gas geef met die 93 vliegen de anderen bijna uit de bocht.  Als ik de snelle locs stiller laat rijden rijdt de 93 als een slak....

ERVIN

Citaat van: Paul-hobby op 02 maart 2013, 10:53:49 AM

Zijn er misschien locs die trager rijden en anderen die wel snel kunnen rijden?
Zit er in sommige mischien een andere (tragere) motor?
in ieder geval ik hou niet van trage treinen; want als ik volle gas geef met die 93 vliegen de anderen bijna uit de bocht.  Als ik de snelle locs stiller laat rijden rijdt de 93 als een slak....

Ja hoor , er zit wel degelijk verschil in snelheid van bepaalde locs , zelfs twee identieke locs van dezelfde fabrikant kunnen een heel verschil in snelheid geven.

Persoonlijk hou ik niet zo van " straaljagers" op mijn baan , mijn goederentreinen rijden hier op een rustig tempo hun rondjes , zelfs mijn Thalys loopt hier nooit op zijn max. snelheid , maar dat is ieder zijn ding natuurlijk.

Ik was vorig jaar eens op een opendeurdag van een modelspoorclub , de treinen vlogen mij voorbij , lang ben ik toen niet daar geweest.... :o

Paul-hobby

dank u voor de tip.
Ik rijd meestal met passagierstreinen en niet met (trage) goederen-treinen.

stand van zaken:
de verkoper gaat contact opnemen met de invoerder en een "snelle" vragen.
Dan zou ik de mijne kunnen omwisselen.
... ben benieuwd ....

ysbeer

Ja wat is langzaam
Als ik op tentoonstellingen de treinen met enorme snelheid zie rond rijden valt mij wel op dat het kennelijk niet echt cool is om op schaalsnelheid te rijden.
Zo een goederenlok rijdt zelden harder dan 50 a 60 km per uur.
Reken dat nu eens om en meet dan nog eens de snelheid van je lok.
Het met 125 km of meer over een baantje razen is niet echt modelbouw maar meer kinderspel.

Klachten over te langzaam hoor je zelden,te snel (zeker bij oudere loks)was vroeger normaal.
Ook omdat de klant het vroeg .
wim

Val-Rikard

Dag Paul,

Ik vrees dat, wat garantie betreft, je van een koude kermis terug zal komen. Garantie is vandaag de dag bij Fleischmann ver zoek.
Na wat rond bellen blijkt dat sommige winkels nog altijd niet op de hoogte zijn van de problemen bij dit type loc. De invoerder en fabrikant laten duidelijk NIETS weten aan de winkeliers en klanten. Analoog zijn er voor zo ver ik weet weinig problemen, digitaal echter wel. Ik deed me deze week voor als potentiële klant voor de aankoop van deze loc en liet duidelijk weten dat ik digitaal wilde rijden. Wel geteld één winkel van de drie ik belde wees mij op het probleem van de foute bedrading. Die wilde hij wel aanpassen mits betaling. Hij deed mij niet het voorstel om deze naar de fabriek op te sturen. Dat zou natuurlijk dwaas zijn om dat ik de loc nog moet kopen en de winkelier hem meteen al mag opsturen naar de fabriek. Als de winkelier de foute bedrading aanpast vervalt meteen de garantie... Voor het opbranden van de decoders is er geen vergoeding bij Fleischmann. Een reactie op mijn mail naar Fleischmann bleef onbeantwoord. De invoerder van Fleischmann weet van het probleem met deze loc en wist mij te vertellen dat de volledige lading van dit model fout bedraad is. Ondanks dat verkopen ze deze loc nog altijd en dit nu aan dump prijzen. Toen ik één van de winkeliers wees op het probleem wist hij mij te vertellen dat garantie bij Fleischmann een loos woord is. Nu Fleischmann deel uit maakt van Roco is het  niet meer zoals vroeger. Als winkeliers te veel hun beklag doen bij de invoerder krijgen ze te horen " je bent niet verplicht om deze treintjes te verkopen"...  Met andere woorden staat iedereen zowat te plassen in de wint. Front vormen is zinloos, België is maar een klein land. De winkeliers daar mee lastig vallen is ook niet rechtvaardig, die hebben het ook niet altijd onder de zon. Deze ervaring moest mij nog van het hart.   

glenfarclas

Waarom mag je daar de winkelier niet mee lastig vallen. Hij is toch aansprakelijk als verkoper van het goed. Lees onderstaande bepalingen van de federale overheid maar even. Voor een digitale camera van 49 euro gaan we klagen, waarom dan niet voor "speelgoed"?
Welke is de garantietermijn?
De wettelijke garantie kan worden ingeroepen indien de non-conformiteit wordt vastgesteld in de 2 jaar vanaf de levering van het goed. De wettelijke garantie begint dus te lopen vanaf de levering van het goed aan de consument. Indien de vaststelling is gedaan binnen de eerste zes maanden wordt verondersteld dat het gebrek bestaat sinds de levering. De verkoper moet het tegendeel bewijzen indien hij niet akkoord gaat. Indien de vaststelling meer dan zes maanden na de levering is gedaan, is de consument verplicht het bestaan van de non-conformiteit op het moment van de levering te bewijzen. Deze termijn kan worden verkort voor tweedehandsgoederen, maar mag echter niet korter zijn dan 1 jaar.
Grtz
Marc