Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Veld

Gestart door vyncky, 26 februari 2013, 12:51:19 PM

vyncky

Ik zou een veld willen aanleggen.
Ik had gedacht aan een 'rijp korenveld'

Ik heb al eens rond gekeken:

Noch 07421:vindt ik te grof...


Op rail, had ik eentje van Polak gezien... Dit was enkel voor schaal N en TT.  Te klein voor H0.

Zijn er nog andere alternatieven? en wat zijn de ervaringen hiermee?

Alvast bedankt!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Martin Welberg

Zelf maken met statisch gras..of stukken carnavalspruik (vezels) , haren van een blokwitter. Daarnaast met een hoogte van 10 tot 14mm is het Polakspul denk ik goed te gebruiken voor H0..koren is volgens mij niet zo mega hoog..

sneeuwregen1

Ik heb het eens geprobeerd met kwast haren. Dat werkt goed maar is een rot klus. Anders zou ik het langste gras van Noch (12MM) of Polak gebruiken in combinatie met een statische grasmaker. Daarna moet je het besprenkelen met Noch geel weide spul. (flora set volgens mij) dan krijg je zeker een realistisch korenveld!

gr Daniel

Kautenbach

....een deurmat bijwerken? Mininatur of Modelscene wellicht? (Langmesser modelwelt) of beter nog:

Bezoek Ontraxs 2013! daar vindt je ongetwijfeld iemand die zoiets heeft gemaakt.

ben benieuwd wat het gaat worden, ik wil ook nog eens op een volgend stukkie een korenveld aanleggen.

Ik weet wel dat Josef Brandl op zijn Schiefe Ebene baan een prachtig korenveld heeft gemaakt, maar hoe, ik zal eens gaan zoeken in een uitgave (alleen t staat er dacht ik niet in)

vyncky

Bedankt voor de reacties!

Ik heb helaas niet naar Ontrax kunnen gaan.
Maar heb wel voor een redelijke prijs een elektrische grasstok van Noch op de kop getikt.

Ik ga daar eerst ook eens wat mee experimenteren...

Nu lees ik in de handleiding dat je gebruik moet maken van "geleidende lijm"

Kan dit met gewone "houtlijm" of zijn er andere trukken nodig?

Thx!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Steven123

Citaat van: vyncky op 14 maart 2013, 18:32:04 PM
...
Nu lees ik in de handleiding dat je gebruik moet maken van "geleidende lijm"

Kan dit met gewone "houtlijm" of zijn er andere trukken nodig?

gewone houtlijm (d2) voor binnen is op waterbasis, dus in principe zou dat moeten geleiden  :P
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Tjalling

Wat ook wel wil helpen is ervoor zorgen dat er voldoende luchtvochtigheid is. Een plantensproeier kan daarbij helpen.

groet,
Tjalling
 

Klaas Zondervan

Citaat van: vyncky op 14 maart 2013, 18:32:04 PM
Kan dit met gewone "houtlijm" of zijn er andere trukken nodig?
Gewone houtlijm is geleidend zolang die nog niet is opgedroogd. Eenmaal opgedroogd is het een tamelijk goede isolator.

Martin Welberg

Houtlijm D2 mixen met voorstrijk. Voorkomt vliesvorming op de lijm en kun je langer werken.
Weet niet of je een Nochstok met stalen zeven op de kop hebt getikt. Maar zou adviseren een verbinding te maken tussen de moer aan de binnenzijde van de pot (op het zwarte vlak) en een metalen zeef. Dit brengt de statische energie dichter bij je vezels met een beter resultaat tot gevolg...

conducteur

Eerst wat zout in water doen en die oplossing bij je houtlijm toevoegen. Heb dat op mijn minibaantje toegepast en werkt zeer goed. Normaal is water een isolator maar door het zout gaat het zéér goed geleiden.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum


Dirky

#11
Je moet Rian gelijk geven Marty: H2O is een isolator... = slechte geleider

het water dat wij echter uit de kraan halen bevat genoeg vuiligheid die het water dan wel geleidend maakt...

conducteur

Echt zuiver water (H2O) is een slechte geleider. Omdat er in ons water nog enkele andere elementen zitten zal een zekere geleiding ontstaan. Door zout aan je water toe te voegen versterk je dit effect.


Om elektrische geleiding te hebben heb je vrije ionen nodig. Zout (Natriumchloride, NaCl) bezit de eigenschap om bij oplossing in water te splitsen in Na+ (positief geladen deeltjes Natrium) en negatief geladen deeltjes Chloor (Cl-). Na+ en Cl- zijn vrije ionen in oplossing. Door deze vrije ionen kan de stroom dus geleiden.
Een chemische stof die bij oplossing in water geleiding doet ontstaan noemt men elektrolyten. Een sterk elektrolyt zal zeer makkelijk splitsen in ionen en dus veel stroom laten geleiden, meer dan een zwak elektrolyt die maar gedeeltelijk de stroom zal laten geleiden. Een niet-elektrolyt zal geen stroom geleiden als hij opgelost is in water.
En NaCl (de chemische 'formule' voor gewoon keukenzout) is een sterk elektrolyt en zal veel stoom doen geleiden...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Martin Welberg

Zal wel niet echt opgelet hebben met natuurkunde  ;)

Blijf wel bij de voorstrijk, werkt goed...

Kautenbach

...we hebben blijkbaar in dezelfde klas gezeten ???