Marklin z treinen

Gestart door jesse, 25 februari 2013, 17:00:35 PM

jesse

hey iedereen

al heel erg bedankt voor de hulp,
ik ben nog niet helemaal zeker of dat ik z zou doen
want ik heb eerst nog een goed baan plan nodig en geld

daag jesse

mdvholland

Ha Jesse,

Sta je nog voor de keuze om met Z te beginnen, is het daarom dat je advies vraagt?

Wel, héél eerlijk? Niet doen. ga voor schaal N. Veel meer beschikbaar, beter verkrijgbaar, beter betaalbaar, makkelijker starten. (krijg nu alle forum leden hier natuurlijk over me heen....  :-[  )

Afijn, dat zou ik doen als ik nu van nul ging starten...
Maar wel lekker gaan modelbouwen!

succes,
Matthijs

conducteur

Weinig plaats? Start dan met schaal II. Niet dat Z slecht is, maar misschien moet je eens kijken of in een schaal groter niet iets bescheidener te bouwen is.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

CiteerWel, héél eerlijk? Niet doen. ga voor schaal N. Veel meer beschikbaar, beter verkrijgbaar, beter betaalbaar, makkelijker starten. (krijg nu alle forum leden hier natuurlijk over me heen....    )

Afijn, dat zou ik doen als ik nu van nul ging starten...

Toch niet. Moest ik herbeginnen het zou ook N zijn of smalspoor in een maatje groter.

Z is fantastisch als je zonder (of toch met weinig) compromissen de uitgestrekheid van spooremplacementen wil. En stations zijn enorm. Je hoor wel vaker van "selectieve compressie" maar vaak is het meer dan compressie. Eerder amputatie. Hoef je in Z niet te doen en dan komt het nog enorm groot uit.

Mijn baanplan begint vorm te krijgen. Een voorstadsstation met 3 doorlopende sporen aan perron en 1 kopspoortje. Uitwijkspoor en omloopspoor voor goederen. Komt ergens op ongeveer 7-8 meter.

In Z gaat dat net. In N begint het moeilijk te worden. In H0 is dat onhaalbaar. En toch is dat een klein station. Vaak veel kleiner dan wat er in N of h0 gecomprimeerd wordt op een nog kleinere oppervlakte.

Neen, Z is de moeite. Enkel spijtig dat Marklin het nooit serieus genomen heeft en enkel de kaart van de verzamelaar trekt.

CiteerWeinig plaats? Start dan met schaal II. Niet dat Z slecht is, maar misschien moet je eens kijken of in een schaal groter niet iets bescheidener te bouwen is.

Schaal II... dat is 1/24 of zoiets dacht ik (te lui om te zoeken vandaag). Een rangeerloc is dan een halve meter. Een stopplaats waar in het echt een railbus met bijwagen stopt is ongeveer 200-300 meter. In schaal II is dat dan 10 meter of zo. En dan heb je een spoor met een uit aarde opgeworpen molshoop als "perron".

Kan natuurlijk. Maar eigenlijk is dat amper een diorama.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

jesse

hey

ik heb thuis al een baan van ho en veel rails stukken en alle anderen dingen
maar ik wou met mijn moeder een ook een baan zetten zodat ik meer met treinen kon bezig zijn
maar ik ga het niet doen om dat ik al niet mag en dan moet ik ook z treinen kopen en ik hou me dan toch liever meer bezig met ho
toch al bedankt voor de informaatie

daag jesse

Jurgen

Ik begin het een beetje te snappen.
Je ouders zijn gescheiden en de ene week ben je bij je vader (waar je een baan hebt) en de andere week ben je bij je moeder, waar je dus niets hebt.

Maar het is niet omdat je geen baan hebt dat je niet met de hobby kan bezig zijn hé. Magazines lezen, informatie opzoeken over bepaalde modellen op het internet of misschien eens naar de echte treinen gaan kijken in de buurt zijn maar enkele mogelijkheden. Zo ben je ook bezig met je hobby en je hebt er geen baan voor nodig.

Met een andere schaal beginnen vind ik niet zo'n goed idee omdat je dan, naast het kiezen wat je wil kopen, ook nog eens moet kiezen voor welke schaal je het wil kopen.
Wat je wel kan doen is eventueel een klein diorama bouwen bij je moeder dat je later misschien kan inpassen in je modelbaan. Daar ga je gegarandeerd even veel plezier aan beleven. ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

jesse

hey jurgen

je hebt gelijk
en bedankt voor het idee !!
het is de vraag of dat intressante modelspoor magazines  weet waar je kan abonneren


daag jesse

stefanic

Citaat van: jesse op 05 maart 2013, 19:54:25 PM
het is de vraag of dat intressante modelspoor magazines  weet waar je kan abonneren
Modelspoormagazine is naar 't schijnt uitmuntend goed ;)
kijk hier: http://www.modelspoormagazine.com/
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Havoc

Als je interesse h0 belgisch TP3 is, anders valt het nogal karig uit.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

mahtoska1

#24
CiteerWel, héél eerlijk? Niet doen. ga voor schaal N. Veel meer beschikbaar, beter verkrijgbaar, beter betaalbaar, makkelijker starten. (krijg nu alle forum leden hier natuurlijk over me heen....    )

Het is natuurlijk hoe je het bekijkt.

Veel minder beschikbaar heeft een groot voordeel voor de portemonnee.
Minder verkrijgbaar betekent meer zelfbouw, wat zeer leuk is.
Wat is betaalbaar. Ooit zie een financieel directeur tegen mij: "De juiste prijs is de prijs dat een zot er wil voor geven."
Makkelijker starten weet ik niet. it is volgens mij voor elke schaal het zelfde.

De meeste argumenten die in het nadeel van Z gebruikt worden, vind ik een voordeel. Maar ja, ik ben waarschijnlijk één van die zotten ;D

CiteerZ is fantastisch als je zonder (of toch met weinig) compromissen de uitgestrekheid van spooremplacementen wil.
Daar ben ik het volledig met eens. En daar boven op zijn de details per m³ gelijk voor elke schaal.

Havoc

CiteerMinder verkrijgbaar betekent meer zelfbouw, wat zeer leuk is.

Zelfbouw in Z is niet iedereen gegeven.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Zamateur

Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

Havoc

Ik beweer niet dat het onmogelijk is, maar het is niet voor iedereen.

Zelf vind ik zelfbouw leuk, maar kleiner dan een M3 bout is voor mij te klein. In Z ben ik ook niet meer dan een dozenkoper.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

mahtoska1

Zeer mooi, Zamateur!

Een nieuw project (Belgische baan)?




Zamateur

Nee, een oude project.  Maar deze gebouw is zeer mooi :

Maar ik klaar ben met mijn trein Maas.
Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul