Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

H0 Bahn Bad Wünnenberg

Gestart door sneeuwregen1, 25 februari 2013, 10:29:04 AM

sneeuwregen1

Hallo!

Hier is mijn eerste concept baanplan dan.



Zoals gezegd een groot kopstation met daarnaast plaats voor een mooi industriestuk. ook is er plaats zat voor een dorp.

Het enige waar ik niet tevreden is dat ik geen rondje heb.... ???

Morgen ga ik dat proberen in te passen door te gaan denken in 2 verdiepingen. Een rondje onder (om in te rijden etc.) en boven dit baanplan.

Ik denk dat dat wel lukt. Wat vinden jullie van dit plan?

En nog een fotootje van de rails die ik op de kop heb getikt.


groet,

Daniel

OlivierV

Een degelijk baanplan maken op een beperkte ruimte is moeilijk, daar kan ik van meespreken, maar dit is me toch een beetje een vreemd geval, vooral je kopsporen zijn erg kort. Ik zou zeggen, neem je rails en probeer wat, kijk wat plaatjes van kopstations, eentje met 3 sporen moet ook volstaan (bij mij is 1 van mijn 3 stationssporen een doorrijspoor).

Indien je in verdiepingen zou gaan denken, dan zou ik eerder zeggen om de goederenoverslag naar boven te verhuizen.

Misschien handig om je een beetje te baseren op mijn huidige baanplan, waar ik redelijk tevreden van ben, grote loc + 3 (1/100 lengtschaal) rijtuigen valt net niet te groot uit, al passen donderbusjes en korte goederenwagens beter.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

sneeuwregen1

@ olivier

met de lengte valt het wel mee hoor (voor mijn baan dan)
De langste is 120 cm en de kortste dik 60cm.

Heb wel een plannetje om ook een onder verdieping te kunnen maken.

Ben het nu aan het uitwerken.

groet,

Daniel

sneeuwregen1

Hallo iedereen.

Ben met mijn baanplan bezig en kom er niet uit! Ik ben van plan om in 2 verdiepingen te werken.

Wat komt er op die niveau's:

Niveau 0:

Schaduwstation met paar opstelsporen en een rondje om de treinen in te rijden.
1 spoor loopt omhoog naar,

niveau 1:

Het plan van een (groot) reizigersstation heb ik laten varen. Ik denk nu meer aan verschillende industrie en goederen diensten. 1 stuk ruwe industrie en de anderen echt stukgoederen. Bij de stukgoederen kan ik dan een klein station doen. Met bijv. een pendeldienst met een railbus of een kort reizigerstreintje.

Een baanplan daarvoor kom ik er niet uit!

Wie kan mij voorbeelden of een link naar een site geven. Waar voor (liefst meteen piko rails) rangeerstukken, industriesporen en goederenperrons worden getoond. Omdat het schaduwstation een rondje bevat heb ik ongeveer 1,60 aan lengte en de volle breedte van mijn baan voor spoor!

Alvast bedankt voor de hulp!

Groet,

Daan

sneeuwregen1

Hallo iedereen,

Hier mijn 2 opties voor het baanplan.

Nr 1:


Nr 2:


Reizigers en goederenstation bij NR 1 en NR 2:
Deze vond ik op zich prima dus bij allebei er in gedaan.
Het onderste en middelste spoor zijn voor de reizigers. Zoals je ziet zal er geen internationaal verkeer langskomen ;D Ik zat te denken aan een pendeldienst met bijv. een railbus. Afgewisseld met korte reizigerstreinen. Met een duw-trek loc of een dieselloc. Zoals je ziet is er ook een omloop mogelijkheid.

Het bovenste spoor (en ook een beetje de middelste) is gereseveerd voor een (stuk) goederenwagon. Hier zal regelmatig een goederentreintje langs kunnen komen om het stadje te bevoorraden.

En nu het industrie gedeelte. Daar twijfel ik nog over.

Bij Nr 1 valt aardig wat te rangeren. Leuk om met een Kof,diesel of kleine stoomloc te rijden.

Bij Nr 2 ligt er wat meer nadruk op de fabriek en onderhoud. En er is makkelijk uit te breiden.

Alles (te ziene) sporen lopen mijn kast in. Vanaf daar kunnen ze naar beneden naar het schaduwstuk.



Dit is niet zoveel speciaals. Gewoon een rondje om de locs in te kunnen laten rijden. Er is nog wel makkelijk wat sporen bij te leggen als echt schaduwstation. Maar dat doe ik alleen als ik digitaal wil.

Zoals je zag bij de plannen wil ik ongeveer 1/3 nog eens tien cm verhogen om daar een dorp te kunnen maken. Zo heb ik volgens mij echt het maximale uit deze ruimte geperst. Redelijk realistische station lengtes en genoeg rangeer plezier. Een rondje (ook al niet te zien) om in te rijden en genoeg ruimte voor dorp/natuur scenery en leuke fabrieks elementen.

Enige compromis is eigenlijk met deze plannen dat er geen zichtbaar rondje is. Maar dat vind ik niet zo erg. Vind rangeren leuker dan rondjes rijden!

Wat vinden jullie ervan!

groet,

Daniel

doomslu

Het idee is zeker niet zo verkeerd.
Ik vrees echter dat je een nare verrassing zal hebben als je het eens in werkelijke grootte uitlegt op een vel papier.

Bovenaan heb je 165 cm zie ik.
Als ik links begin heb je een stukje afstelspoor, laat ons zeggen 30 cm. Daarna twee wissels na mekaar, 2 x 24 cm = 48 cm. We zijn al aan een 80 cm, dus bijna halfweg die 165 cm.
Rechts heb je drie wissels, dus 72 cm. Blijft 15 cm over als spoor in het station. Niet genoeg voor één wagonnetje...  :(
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

sneeuwregen1

Ja sorry! Dat ben ik er vergeten bij te zetten ;D
Mijn 'op schaal' tekeningen zijn niet verbijsterend goed! (ronduit slecht!) Ik heb deze plannen namelijk getekend na dat ik ze heb uitgelegd op mijn baan. bij het reizigersstation bijv. heb je circa een meter perron (onderste spoor)
En bij het industrie spoor ook meer dan zat.

Maar het ziet er inderdaad heel erg vertekend uit in mijn plan! Sorry daarvoor.

Groet,

Daniel

doomslu

Ik begrijp wel dat het plan slechts een schets is en geen schaalplan, maar volgens mij kan het niet.
Als je het uitgelegd hebt en het werkt, dan is het prima.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

sneeuwregen1

Nee het verbaasde mij ook op zo'n ruimte maar het zag er niet gek uit of zo. Zal in het weekend het nog eens uitleggen en dan een foto maken. Is het voor iedereen misschien wat duidelijker! ;D

groet,

Daniel

OlivierV

De plannen zien der echt goed uit, maar het rechterspoor, dat loopt niet echt ver, zou het niet handig zijn dat dat de spiraal in gaat naar onderen. Het goederenspoortje in het personenstation zou ik laten voor wat het is en eer een normaal station van maken, aangezien je al een gehele goederenoverslag hebt vooraan op je baan.

Voor de rest, het is een plan waar ik veel in zie en ik kan me er direct wel iets aardigs bij voorstellen. ;)

Voor de goederenoverslag (maar dat zal je waarschijnlijk al gedaan hebben), een beetje kijken in Ruud K zijn draadje op bnls, Schwarzburg Kalteneck en het gewone goederen gedeelte zijn bij hem aardig goed geslaagd! ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

sneeuwregen1

Ik heb inderdaad een beetje bij Ruud gespiekt! ;D Dat spoor naar het schaduwspoor gaat eerst de kast in. En daarna na het schaduwspoor. Ben inderdaad aardig tevreden met dit plannen. Nog wat aan het goederenstation sleutelen inderdaad en dan kan ik gaan bouwen! ;D

groet,

Daniel


OlivierV

Dat eerst de kast in gaan lijkt me wel wat omslachtig, het zal al snel moeilijk worden met een normale diesel als een v100 met bv 5 2-assige goederenwagens naar je bovenverdieping te geraken. Dus op dat vlak zou ik toch nog wat proberen puzzelen om het rechtstreeks te kunnen doen. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

sneeuwregen1

Dat klopt Olivier, en daar ben ik me ook van bewust. Maar om zo een station en goederenterrein te maken met meteen een bocht naar het schaduwstation is gewoon onmogelijk. :'(  Maar dat is nog wel een punt waar ik niet tevreden ben, dus er zal nog wel wat verandert worden in die hoek! ;D

groet


Daniel

OlivierV

Om misschien langere perronsporen te maken kan je misschien goederenoverslag en station van plaats wisselen?

Dan lijkt het me wel mogelijk om direct in naar een bocht onderaan te gaan?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

sneeuwregen1

Dat is ook een goed idee! Zal eens kijken hoe dat staat. Ik heb ook weer wat boeken gehaald bij de bieb om nog wat ideeën op te doen.
Daar staan ook zeer leuke dingen in!

Groet,

Daniel