Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

H0 Bahn Bad Wünnenberg

Gestart door sneeuwregen1, 25 februari 2013, 10:29:04 AM

Gerolf

Vreemde schaal, je sporen plan. 1cm = 9.5 meter. Is dat geen rekenfout?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

sneeuwregen1

Dat is inderdaad gek Gerolf! ;D

Het moet zijn 9,5 cm is 1 meter in het echt. Bedankt voor het opmerken!

groet,

daniel

sneeuwregen1

Heb vandaag 2 plannen gemaakt.
Nr1. is een klein doorgangsstation met 2 rangeersporen. Dit is een wat eenvoudig baanplan. Ik kan een klein station neerzetten en er kan een mooi dorpje gebouwd worden.


Voordelen:
1. twee rondjes dus meer treinen op de baan.
2. Uitbreid mogelijkheden qua rails.

Nadelen:
1. stijgingspercentage van 5 a 6 procent.
2. doorgangsstation nog al klein.
3. Treinen hebben niet echt een doel.

Plan nr.2. Deze vergt wat meer uitleg. Dit plan heeft geen rondje en is dus een pendelbaan. Linksboven kan een mooi rangeer/industrieterrein komen met perronnetje en goederenstation. Onderin kan een klein kopstation komen vlakbij het rangeerstation. zo zit alle rails bij elkaar. In een rondje loopt het (marklin c) spoor in een rondje naar beneden naar het schaduwstation. Alles links van de paarse streep (zichtbare) is ongeveer op een hoogte van 10 cm. Alles rechts van de paarse streep (zichtbare) ligt op  ongeveer 20 cm. Vanaf daar is het spoor dus niet meer te zien. Waar de rails en de streep elkaar kruisen komen dus 2 tunnels. Zo kan boven op het 20 cm hoge stuk een deel van een stadje komen.

voordelen:
1. Veel te rangeren.
2. Optimaal ruimte gebruik. door de 3 hoogtes. (1 schaduwstation. 2 zichtbare rails. 3 stad.)
3. Mocht ik straks door willen gaan met piko (2 rail) i.p.v. marklin, is het makkelijk te veranderen.

Nadelen:
1. stijgings percentage 4 a 5 procent. Minder maar nog eigenlijk nog een procentje teveel....
2. Om de trein bij het (personen) station te laten komen (marklin rail) moet hij stoppen en andere kant op onder deel 3.

Ik hoop dat jullie het snappen (vooral nr.2  ;D) zo niet, wees niet bang te vragen.

Ik zelf heb een voorkeur voor plan 2. hoor graag jullie mening.

groet,

Daniel

OlivierV

Beiden komen maar raar over naar mijn mening.

Misschien kan je 2 rondjes leggen (eentje marklin en eentje piko). met vervolgens elk hun aftakking naar hetzelfde station/goederenemplacement.

Omdat de cirkels binnen elkaar zouden liggen, zou je er eentje wat hoger kunnen leggen en dat diens aftakking dan al glooiend door het landschap naar beneden gaat.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

sneeuwregen1

Bedankt olivier voor de input! Dit was ook mijn eerste redenatie. Heb daarvan een aantal opties geprobeerd maar daar kwam ik niet uit. Of ik had geen plaats meer voor scenery of het stijgingen percentage te hoog. Ik denk dat ik voor optie 2 ga.

En dan nog iets hoor graag jullie idee over de naam die mijn nieuwe baan moet krijgen. hier mijn top 7.

groet,

Daan

OlivierV

Citaat van: sneeuwregen1 op 16 maart 2013, 19:58:41 PM
Bedankt olivier voor de input! Dit was ook mijn eerste redenatie. Heb daarvan een aantal opties geprobeerd maar daar kwam ik niet uit. Of ik had geen plaats meer voor scenery of het stijgingen percentage te hoog. Ik denk dat ik voor optie 2 ga.

En dan nog iets hoor graag jullie idee over de naam die mijn nieuwe baan moet krijgen. hier mijn top 7.

groet,

Daan

2 Cirkels (effectief cirkels boven mekaar moet toch lukken? Naar mijn inziens heb je genoeg ruimte om ze te plaatsen, ze hoeven zelfs niet boven elkaar en dan is er toch een meter of 2 (=4%) om te dalen. het Marklin deel +-8cm boven niveau 0?

Ruw in paint getekend. De cirkels binnen de cirkels zijn nog schaduw/opstelsporen, de piko en marklin cirkel kan je den kik wel leuk wegmoffelen in een berg, misschien een klein stukje tonen, er is vast wel wat leuk mee te doen!




- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

sneeuwregen1

Olivier bedankt voor het helpen. Maar dit is moeilijk te realiseren. (moet veel rails bijkopen)

Heb wel wat nieuws bedacht:

Dit plan echter heeft 1 groot kopstation met een goederen/kolenoverslag en een middelgroot personen station.
Hier het plan:


Let wel op! De perrons zijn niet zo groot als op het baanplan. (veel kleiner)

Heb ook meteen aangegeven wat waar kan komen:



De 2 piko rails stukken onder moet ik nog een doel voor verzinnen. Locloods/industrie/fabriek overslag etc.

Vinden jullie dit beter dan de vorige 2?

groet,

Daniel

SuSke

Daniël,
Doe even de moeite om enkele wissels achter elkaar te leggen. Je zal versteld staan van de lengte die je dan al nodig hebt (snel 40cm aan je overloopwissel).
Je plan is leuk en geeft je veel rangeer- en rijplezier, maar ik vrees of het haalbaar is H0.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

sneeuwregen1

het past wel hoor. Ik heb het uitgelegd en daarna getekend. Alleen het overlopen is een probleem. Ben nog andere dingen aan het uitproberen.

groet,

Daniel

Gerolf

Dat wisselpaar is op die plek zinloos. Achter het perron zou het wel een functie kunnen hebben (loc laten omrijden)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

sneeuwregen1

klopt Gerolf! Was een foutje. Ben nog wat andere opties aan het bekijken. Maar het idee van een station/overslag in die hoek bevalt me wel!

groet,

Daniel.

sneeuwregen1

Zit er steeds meer aan te denken om helemaal op 2 rail over te gaan. Alleen al voor de prijs. Nog niet gesproken over het optische verschil (lelijke ballast marklin rails en puko's).

groet,

Daan

OlivierV

Citaat van: sneeuwregen1 op 19 maart 2013, 19:16:44 PM
Zit er steeds meer aan te denken om helemaal op 2 rail over te gaan. Alleen al voor de prijs. Nog niet gesproken over het optische verschil (lelijke ballast marklin rails en puko's).

groet,

Daan
Ik zou zeggen doen, zover is de stap niet meer weg.

Marklinwagentjes voorzien van DC wieltjes, Marklinlocs en sporen verpatsen en in de ruil een mooie tweerailloc aanschaffen.
Duits 2-rail materiaal is vaak erg goedkoop te vinden.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

sneeuwregen1

iedereen mag nog steeds stemmen!!! Ik hoor jullie mening graag!

groet,

Daniel

sneeuwregen1

Hallo iedereen,

Heb gister mijn piko rails binnengekregen. En kan dus in het weekend aan mijn baanplan werken.

Alleen ik heb jullie hulp nodig! Ik sta ingeschreven bij benelspoor.net Ik heb laatst daar mijn email adres verandert alleen nu kan ik niet meer inloggen! Ze moeten het eerst goedkeuren. Maar heb nu al een paar dagen niks gehoord. Kan iemand die ook een account op beneluxspoor heeft dit even aan de moderator melden voor mij? Ik heet daar sneeuwregen.

Alvast bedankt!

groet,

Daniel