Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

MSM 123

Gestart door argilla, 23 februari 2013, 08:16:11 AM

Peter

Taalfouten zijn van alle tijden. Je vind die in vele artikels en uitgaven (niet enkel in MSM)
Zolang het artikel op zich goed leesbaar  is ben ik al lang tevreden.  We zijn hier tenslotte om over onze hobby te lezen en niet om de "Grote Van Daele" enz. er op na te lezen.
Met vriendelijke groeten
Peter

argilla

zo denk ik er ook over Peter.  ;)
Luc doet het zeer goed. Wees blij dat hij het "wil" doen.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Decapod

Er is niemand die gezegd heeft dat Luc het niet goed doet, denk ik, integendeel.
Dat taalfouten van alle tijden zijn en maar moeten getolereerd worden is toch wel een serieus ergerlijk cliché. Ze hoeven er helemaal niet te zijn. Sommige mensen ergeren zich er wat meer aan als de rest. Anderen zien ze niet eens.
Vergelijk het met het handmonster van de nieuwe 62 van Van Biervliet: van veraf geen foutje te zien. Zeker niet voor een leek. Voor de meesten onder ons echter een probleem, want de loc heeft zo nooit rondgereden ... .

Zonder die kleine foutjes is ons lijfblad helemaal af. 

Maar soit, lijkt me een loze discussie. Er zijn interessantere zaken.
Net dat stukje gelezen over Artois-en-Vis. Prachtig baantje. Is dat ergens te zien binnenkort? Het gaat zo bijna jeuken om zelf wat in smalspoor te beginnen priegelen. Iemand een idee trouwens of er mensen zijn die een NMVB-baan hebben? Iemand hier?

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

argilla

Citaat van: Decapod op 02 maart 2013, 18:56:06 PM
Er is niemand die gezegd heeft dat Luc het niet goed doet, denk ik, integendeel.
Dat taalfouten van alle tijden zijn en maar moeten getolereerd worden is toch wel een serieus ergerlijk cliché. Ze hoeven er helemaal niet te zijn. Sommige mensen ergeren zich er wat meer aan als de rest. Anderen zien ze niet eens.
Vergelijk het met het handmonster van de nieuwe 62 van Van Biervliet: van veraf geen foutje te zien. Zeker niet voor een leek. Voor de meesten onder ons echter een probleem, want de loc heeft zo nooit rondgereden ... .

Zonder die kleine foutjes is ons lijfblad helemaal af. 

Maar soit, lijkt me een loze discussie. Er zijn interessantere zaken.
Net dat stukje gelezen over Artois-en-Vis. Prachtig baantje. Is dat ergens te zien binnenkort? Het gaat zo bijna jeuken om zelf wat in smalspoor te beginnen priegelen. Iemand een idee trouwens of er mensen zijn die een NMVB-baan hebben? Iemand hier?

ik denk dat sommigen zich aan alles en nog wat ergeren . Veel en te veel dat goed is voor hun gezondheid.  >:(
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Metpetergaathetbeter

maar ja als ge de taalfouten moet laten opsporen door een Luxemburger kan het al eens verkeerd gaan !  ;D

Groeten Peter ;)

Decapod

Ha ja, 't zal dat zijn: dat Letzeburgs. Misschien eens een Luxemburg-MSM uitbrengen met het voorwoord in het Letzeburgs? ;D ;D ;D

Ocharme, de Luc. Daar gaat ie niet van slapen. 

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

doomslu

Citaat van: Decapod op 02 maart 2013, 19:05:42 PM
Ha ja, 't zal dat zijn: dat Letzeburgs. Misschien eens een Luxemburg-MSM uitbrengen met het voorwoord in het Letzeburgs? ;D ;D ;D

Ocharme, de Luc. Daar gaat ie niet van slapen.
;D ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Herwig

Aan Luc, eindredacteur,
05 maart 2013,

Avondgroeten,

Spelling MSM & Forum:

Kijk, kijk:  toch nog enkelen die belang hechten aan teksten met zo-weinig-mogelijk dt- en andere fout(jes).
Slechts als voorbeeld:  -   "alleN"  =   voor personen           "alle_"   =  voor dingen..... .
                                  -  Gebiedende of aanbevelende werkwoordsvorm:   "loop_   even naar buiten...." ,  dus ook:   "houd_   hier even
                                     rekening mee....",      "bid_   dat alles in orde komt..."
                                  -  Werkwoord-volgorde:  bij voorkeur   "kan worden uitgevoerd"     i.pv.    "kan uitgevoerd worden" .....

Maarrrr:  inderdaad:  tik- of typefouten in eigen teksten, daar kijk je absoluut overheen bij nalezen.... .
Alleszins:  MSM wordt volgeschreven én gecorrigeerd door mensen die   -toevallig-   tevens een (ander) hoofdberoep uitoefenen, ja! Dus proficiat.

In MSM-nummer 123 is trouwens      "verrassing"    meestal correct een   "veRRassing"  , dus uitstekend, zou ik durven zeggen, niet?
Zo, slaap de slaap der rechtvaardigen, gegroet,
Herwig.
(bij voorbaat verontschuldiging voor eventuele......tikfoutjes, dank.)

P.S.:  MSM-122, blz. 15 gans onderaan:  "Aumo" :  de H0-ruiter is géén strandjutter, maar een brandingvisser, een kruwer-te-paard... .

janjozef

Ik heb zo de indruk dat er hier veel mensen rondlopen die alleen MSM lezen, anders zouden ze ook weten dat het in andere bladen en zeker kranten nog een stuk erger is, stop dus met zeveren,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

loco

Ik vind ook dat hier enkelen hun roeping als schoolmeester gemist hebben.
Doch vind ik de reactie van Herwig wel goed.
Wat hij twee keer zegt zijn eenvoudige spellingsregels die vaak door velen over het hoofd gezien worden. En voor de rest val ik in herhaling. Proficiat, Luc doet meer dan alleen fouten verbeteren. Soms moeten hele teksten herschreven worden.

En euh ... dat van die strandjutter is geen taalfout maar mijn fout. (Een doordenkertje).

Decapod

Ik heb die dan in elk geval niet gemist!  :P

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

argilla

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

doomslu

Mag ik even zeggen dat ik taaltips en zo helemaal niet erg vind, integendeel.
Dat houdt me wakker en allert!  ;)

Dus, Herwig (en anderen), bedankt.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Pol

Citaat van: loco op 06 maart 2013, 08:53:29 AM
Ik vind ook dat hier enkelen hun roeping als schoolmeester gemist hebben.

Heb je iets tegen schoolmeesters dan?!  >:( ;) ;D ;D ;D
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Metpetergaathetbeter

Citaat van: janjozef op 06 maart 2013, 08:09:53 AM
Ik heb zo de indruk dat er hier veel mensen rondlopen die alleen MSM lezen, anders zouden ze ook weten dat het in andere bladen en zeker kranten nog een stuk erger is, stop dus met zeveren,

Jan

Jan, er zijn ook andere manieren om dit te formuleren

Groeten Peter ;)