Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Verboden te fotograferen op stations?

Gestart door Roy A1987, 19 februari 2013, 15:46:28 PM

Huugooke

En ook nog:
bestaat het "perronticket" nog? Ik herinner me nog dat ik heeeeel lang geleden een ticket moest kopen om in het station rond te mogen lopen (om treinen te fotograferen natuurlijk)

Havoc

CiteerPS1 : copyright op openbare gebouwen bestaat niet in de Belgische wetgeving.Net zo min als exclusivitiet op het uitbrengen van een modeltrein model.Het enige probleem wat kan ontstaaan is dat je toestemming moet hebben om foo's van personen te publiceren.Dat is dan wel strikt gereglementeerd in Belgie.

Het atomium blijkt inderdaad niet over copyright maar over auteursrechten te gaan. Even belachelijk maar juridisch waarschijnlijk heel verschillend.
http://atomium.be/authorsrights.aspx?lang=nl
http://www.indymedia.be/index.html%3Fq=node%252F1590.html


Uit het laatste gelinkt artikel:
CiteerDat er moet auteursrecht betaald worden voor het gebruiken van muziek, tekst en alles wat creatief is, weten de meeste mensen. Dat gebouwen onder dezelfde wetgeving vallen, weet nagenoeg niemand. Het is zelfs zo dat elk gebouw automatisch beschermd is. De architect heeft de rechten op een gebouw ook al is hij niet aangesloten bij een beheersmaatschappij als SABAM of SOFAM. De architect kan zijn morele rechten nooit verliezen, dit in tegenstelling tot de exploitatierechten van het werk. Met andere woorden, alles wat in geld berekenbaar is, kan verkocht worden.

Dus met een station naar een ontwerp van een beroemd architect zou ik maar oppassen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Een perronticket bestaan niet meer dacht ik ooit gelezen te hebben.

Ik twijfel er trouwens sterk aan dat een perron een publieke plaats is in de strikte zin van het begrip. Eerder een privé plaats met publiek karakter. Maw zoals een publieke plaats, maar de eigenaar/uitbater kan beperkingen opleggen, oa dus ook over fotograferen. Net zoals shoppingcentra.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

itchy

Citaat van: Huugooke op 19 februari 2013, 20:56:34 PM
En ook nog:
bestaat het "perronticket" nog? Ik herinner me nog dat ik heeeeel lang geleden een ticket moest kopen om in het station rond te mogen lopen (om treinen te fotograferen natuurlijk)
Perronkaartje is afgeschaft. Ik herinner me dat ik in mijn studententijd vaak schetsen moest maken; op een keer wou ik het station als onderwerp nemen en op het perron post vatten, ik dus naar het loket voor een perronkaartje. Hebben ze me daar even vierkant uitgelachen! Ik was waarschijnlijk de eerste en enige persoon die ooit in dat (relatief kleine) station om een perronkaartje heeft gevraagd...  ::)
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Huugooke

Ik werd in Antwerpen centraal ook raar bekeken toen ik indertijd een perronticket vroeg. Na enig zoeken werd het toch uit zo'n rare machine getoverd. Prijs: 5 frank?
Wat foto's betreft moet je oppassen als je met die foto's geld wil verdienen, bijvoorbeeld ze in iets commercieels wil  verwerken, een boek?
Bepaalde landschappen zijn blijkbaar ook beschermd! Als je een kalender wil maken met foto's uit Frankrijk, let op!

Ik vraag me af hoe het zit met al die "fotoboeken" op het internet; die zijn wel voor iedereen zichtbaar maar niet bedoeld om geld mee te verdienen.

Jurgen

Citaat van: Huugooke op 19 februari 2013, 22:18:53 PM
Wat foto's betreft moet je oppassen als je met die foto's geld wil verdienen, bijvoorbeeld ze in iets commercieels wil  verwerken, een boek?


Heb jij dit draadje gelezen? Het antwoord staat al op de vorige pagina hoor.  ;)



Een perronkaartje bestaat dus niet meer. Vroeger was het zo dat je je ticket moest laten zien vooraleer je op het perron ging, dat was toen volledig afgesloten. Je kon alleen op het perron via de perronwachter die zich in een hokje bevond. Zo'n hokje heeft in het museum in Leuven gestaan. Misschien krijgen we het opnieuw te zien in het nieuwe Train World.

Zelf heb ik het nooit geweten dat je je ticket moest laten zien op het perron, mijn vader nog wel.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

itchy

Jurgen, perronkaartjes hebben volgens mij nog langer bestaan dan perronwachters: het perronkaartje werd in 1982 afgeschaft. En vanaf dan is het zwartrijden begonnen... maar we wijken hier lichtelijk van ons onderwerp af!
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

OMC

Persoonlijk heb ik als regelmatig fotograaf (of beter 'spotter', wordt nogal eens onderscheid in gemaakt blijkbaar) nog nooit problemen gehad met het fotograferen in stations, al fotografeer ik zelden of nooit meer in stations. Enige tijd geleden is er inderdaad een officieel document verschenen waarin beschreven stond dat het gebruik van een statief als niet-recreatief beschouwd word en waarvoor toestemming gevraagd dient te worden. Het maken van foto's in stations is toegelaten, mits de gemaakt foto's niet voor commerciële doeleinden gebruikt worden zoals hier al eerder geschreven werd.

Strikt genomen ben je als aanwezige op het perron verplicht van een geldig vervoersbewijs te kunnen voorleggen aan de bevoegde instanties van het station als zij je hiernaar vragen. Dit wordt in de werkelijkheid echter nauwelijks of zelfs nooit opgevolgd. Althans uit mijn ervaringen blijkt dit.

Het gebruik van een fluo vestje op perrons is als fotograaf/spotter trouwens totaal niet verplicht in België. Op volle baan maak ik me liever wel zichtbaar voor de machinist door middel van zo'n vestje.

En dit zeg ik niet om een polemiek te starten, ik spreek enkel voor mezelf voor alle duidelijkheid. Het is bij een hobby als treinfotografie nog steeds het gezonde verstand dat het belangrijkst is ;)
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

Huugooke

Citaat van: Jurgen op 19 februari 2013, 22:49:25 PM
Citaat van: Huugooke op 19 februari 2013, 22:18:53 PM
Wat foto's betreft moet je oppassen als je met die foto's geld wil verdienen, bijvoorbeeld ze in iets commercieels wil  verwerken, een boek?


Heb jij dit draadje gelezen? Het antwoord staat al op de vorige pagina hoor.  ;)

Ja hoor, ik wou enkel opmerken dat het voor opnames van vele andere "monumenten" geldt. Een eind van hier bijvoorbeeld: de "skyline" van New York.



Een perronkaartje bestaat dus niet meer. Vroeger was het zo dat je je ticket moest laten zien vooraleer je op het perron ging, dat was toen volledig afgesloten. Je kon alleen op het perron via de perronwachter die zich in een hokje bevond. Zo'n hokje heeft in het museum in Leuven gestaan. Misschien krijgen we het opnieuw te zien in het nieuwe Train World.

Zelf heb ik het nooit geweten dat je je ticket moest laten zien op het perron, mijn vader nog wel.

Ik nog wel! Met mijn pa. Vandaar dat ik voorzichtig een kaartje was gaan vragen!

En wie in deze tijd van digitale camera's nog een statief meesleurt verdient niet beter!

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 19 februari 2013, 17:33:37 PM
Waarom denk je dat het in Nederland verboden is?
Ik dacht het een keer op een spottersforum gelezen te hebben Klaas.
En met de laatste 4 (terreur-fobische) regeringen, lijkt het mij in het geheel niet ondenkbaar dat er ergens een regeltje aan een zeer dubieus wetje is toegevoegd die het fotograferen op stations verbiedt.
Een interessant stukje dat ik op het internet heb kunnen vinden over dit onderwerp is hier te lezen.
Niet dat het nou heel erg duidelijk is, maar toch goed te weten dat er gereagerd kan worden op een camera.
Ik vraag me alleen af of een NS medewerker kan bepalen of ik een pro  of een hobbyfotograaf ben.

grt Piet.

oebr

Citaat van: itchy op 19 februari 2013, 22:58:35 PM
Jurgen, perronkaartjes hebben volgens mij nog langer bestaan dan perronwachters: het perronkaartje werd in 1982 afgeschaft.

Dat perronkaartje had voor de spoorwegmensen trouwens vervelende consequenties; Als kleine gast ging ik samen met kameraden treinen spotten (braaf en voorzichtig), en aangezien we zo slim waren om perronkaartjes te kopen konden vervelende onderstationchefs niets ondernemen om ons van 'hun' perron te houden. Een heeft het eens geprobeerd, en dan stapten we fluks naar de stationschef (was de vader van een schoolmaat - dat hielp bij het 'durven') en die kon niet anders dan z'n collega teleurstellen :-)

De spoorwegpolitie ontmoeten op de vrije baan was een ander paar mouwen, allez sommigen kenden ons op de duur wel (en wisten ook dat we niets kwaad in de zin hadden - in die dagen waren hooligans en graffiti-spuiters rariteiten uit de Bronx) en lieten maar begaan (zelfs op gevaarlijke plaatsen, nu zou dat niet meer pakken), maar anderen konden het zelfs niet hebben als je van op de straatkant naar de sporen stond te gapen. We hebben dan ook regelmatig harder moeten fietsen dan Armstrong in z'n beste dagen om die agenten af te schudden :-) - gelukkig hielden ze hun achtervolgingen ook niet al te lang vol :-)

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Huugooke

En in deze tijd van GSM's met camera, pods en mp3-spelers met ingebouwde camera is "verboden te fotograferen" vrijwel niet te controleren. Maar dat staat hier al ergens geloof ik... ;)

Havoc

CiteerEn wie in deze tijd van digitale camera's nog een statief meesleurt verdient niet beter!

Yep, die verdient betere foto's. Een statief is nog altijd een goede investering. Eentje die ik nog eens moet doen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

C.B.

Citaat van: Havoc op 20 februari 2013, 19:51:17 PM
CiteerEn wie in deze tijd van digitale camera's nog een statief meesleurt verdient niet beter!

Yep, die verdient betere foto's. Een statief is nog altijd een goede investering. Eentje die ik nog eens moet doen.

Ik neem steeds een statief mee voor mijn digitale foto's.
Zeker bij wat donker weer , tele en bewegende treinen of bij nachtfotografie - daar is toch niks mis mee?
Liever 1 goede foto , dan 10 die niet te scherp zijn , of gewoon niet goed , .... je hebt niet steeds een vaste hand om je toestel te houden.
Trouwens , nooit problemen gehad hier , of in Zwitserland waar ik nogal veel vertoef.
Groetjes.
Claudio.

Havoc

Absoluut niks mis mee. Kom ook zelden zonder de monopod buiten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.