Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

MODELBOUW

Gestart door rgp, 12 januari 2006, 20:23:13 PM

n/a

citaat:
Geplaatst door ysbeer

messing
Je doet nu net of dat het onwil is dat  mensen die geen onderdelen van jou op hun loks zetten.
Maar bedenk wel het is lang niet iedereen gegeven die handigheid te hebben om dit tot een goed einde te brengen.
Ik zelf kan een electronica schema ontwerpen,er een nette print van maken.Mijn baan netjes bedraden,maar ik heb een maal getracht een eenvoudige signaal brug van messing in elkaar te zetten(lijmen en solderen)maar het ding is uiteindelijk in vuilnisemmer beland.
Dat heeft dus niets te maken met onhandig of zo,maar dit soort werk is mij eenvoudig niet gegeven(net iets te piet priegelig)

En eerlijk gezegd het geeft me ook geen plezier

Mijn vrouw kan niet zingen en mijn schoonmoeder niet biljarten
Zo is het nu eenmaal.

Voor deze zijn er dus gelukkig fraai en compleet afgewerkt loks en wagens.(niet voor mijn schoonmoeder natuurlijk)

 
wim



Hello Wim,
Ik beweer toch niet dat mensen die geen onderdelen op hun locs zetten dat dit gebeurt door onwil of onkunde.
Je bent er helemaal naast, maar ik wil niet in een polimiek stappen. Dus hou ik er maar mee op, nog naar dit forum te schrijven.
En misschien gelukkig dat je schoonmoeder of je vrouw niet kan zingen of biljarten. Stel je voor, alle dagen gekweel boven de biljarttafel.
Blijf realistisch en lees wat er staat en niet wat je graag zou willen wat er staat.
Groetjes,
Paul.

tonycabus

Steven, het blad kan vanzelfsprekend niet iedere maand naar ieders zin zijn. Maar neem nu die 59 van Roco: bestaat al 30 jaar en is nog steeds razend populair. Er zitten de laatste tijd weer flink wat (her)beginners aan te komen en die mensen willen voor weinig geld iets dat goed lijkt en goed rijdt. Als je eens wist hoeveel van die machientjes er ook in 3-rail uitvoering over de toog zijn gegaan dan zijn de ge?nteresseerden dus niet allemaal tweerailers...
Zo'n artikel toont dat een beetje superen van een model lonend kan zijn, en niet onoverkomelijk moeilijk. Waarmee ik even aan Paul "Messing" Bellon zijn kar wil duwen.
M.i. is het interview met de nieuwe Roco-importeur (dat valt dan net samen met dat artikel over de 59) een brandend actueel onderwerp.
Reyne had een goede reputatie in Nederland, en Roco is een zeer goed verkopend merk in Belgie, en er zijn toch flink wat Belgische modellen bij hen verschenen. Normaal dus dat men even poolshoogte ging nemen, niet?
Let wel, ik schrijf dit gewoon ten persoonlijken titel, ik ben wel medewerker aan het blad, maar op andere vlakken.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

ysbeer

messing

Niet zo snel op je ....getrapt zijn.
Mijn oude baas zei altijd tegen mij

Als een van jou mensen het niet goed begrijpt ligt dat niet aan hem ,maar aan de manier waarop jij(ik dus) het hebt uitgelegd.
Vroeger was ik het daar nit zo mee eens maat de laatste jaren.......

wat mij stoten was
====================================================================
citaat
Dus beste modelbouwers koop goedkoop spul en super het met onderdelen van pb. Superen van modellen is een verrijking in jullie hobby. Rondjes rijden gaat vervelen, maar bouwen of ombouwen niet. En men kan fier modellen tonen die niemand heeft
=====================================================================

dat kan niet iedereen,maar zijn ze daar om minder en mogen zei hun
prestaties niet fier tonen?

geloof me ik meen dit alles niet rot,maar een eigen meming mag ik wel hebben

met groet wim

Steven86

citaat:
Geplaatst door tonycabus

citaat:
Steven, het blad kan vanzelfsprekend niet iedere maand naar ieders zin zijn.

Volledig mee eens.

citaat:
Maar neem nu die 59 van Roco: bestaat al 30 jaar en is nog steeds razend populair. Er zitten de laatste tijd weer flink wat (her)beginners aan te komen en die mensen willen voor weinig geld iets dat goed lijkt en goed rijdt. Als je eens wist hoeveel van die machientjes er ook in 3-rail uitvoering over de toog zijn gegaan dan zijn de ge?nteresseerden dus niet allemaal tweerailers...

Ja, en het is belangrijk voor het blad dat je ook die doelgroep bereikt. Daar kan ik me helemaal in vinden. Maar toch opletten dat je de beginners van vorig jaar niet verliest [;)]

citaat:
Zo'n artikel toont dat een beetje superen van een model lonend kan zijn, en niet onoverkomelijk moeilijk. Waarmee ik even aan Paul "Messing" Bellon zijn kar wil duwen.

Dat is waar. Het is op zijn minst een mooie demonstratie van wat je zoal met een glasvezel stift en een airbrush kan doen [:)].

citaat:
M.i. is het interview met de nieuwe Roco-importeur (dat valt dan net samen met dat artikel over de 59) een brandend actueel onderwerp.
Reyne had een goede reputatie in Nederland, en Roco is een zeer goed verkopend merk in Belgie, en er zijn toch flink wat Belgische modellen bij hen verschenen. Normaal dus dat men even poolshoogte ging nemen, niet?

Eveneens akkoord. Maar het is een beetje dubbel op met die andere Roco themas. Dat bedoel ik eigenlijk met eindredactie en evenwicht.
Overigens, ikzelf vond het artikel over Reyne heel leerzaam. Er zitten nogal wat interessante citaten in, zoals dat men verkopers werft die niets van modelspoorder kennen. Gemengde gevoelens... Business as usual I guess...

CiteerLet wel, ik schrijf dit gewoon ten persoonlijken titel, ik ben wel medewerker aan het blad, maar op andere vlakken.


No problemo.

Om terug te koppelen naar Roland's idee van basismodellen en superen. Ik denk dat je ook daar gewoon teveel verscheidenheid hebt. De ene vindt het gewoon top om een basismodel te kopen voor een prikje en te superen, de ander vindt het maar niks en geeft liever wat meer uit voor een correcter model...


n/a

IJsbeer,
Wie het schoentje past trekt het aan.
Je kunt niet stoppen met natrappen.
Het is niet omdat ik zeg dat als je supert er fier mag over zijn, dat ik bedoel dat andere dat niet mogen.
Ik ben niet op mijn tenen getrapt hoor , maar jij wel. Dat bewijst je reactie op iets wat ik niet schreef, maar wat jij dacht dat het geschreven was.

svvander

Mannen, wanneer gaan we nu is eindelijk, gewoon on-topic blijven? En liefst zonder dat achterlijk natrappen?
Wat Paul en Wim hun discussie betreft... voer ze over persoonlijke mail a.u.b!

Wat Steven betreft: niet ieder artikel zal jou aanstaan, mij ook niet. Dat is normaal. Je kan niet altijd iedereen tevreden stellen! Ik vind dit een goede uitgave. Zoals Tony al zei: die 59 bestaat al 30 jaar en is dus echt wel een topper! Veel mensen hebben deze loc meermaals in hun bezit. Ik heb er zelf al 3 varianten van en van zodra deze in een nieuwe livrei uitkomt, koop ik hem terug.
Maar laat je astublief niet uit over de redactie, van het enige Belgische "vaktijdschrift" over onze hobby. Je weet zelf hoe moeilijk het is om zulke zaken naar buiten te brengen. Kritiek mag, afbreken hoeft voor mij niet.

Terug on-topic: wat ik las in de laatste editie van MSM, stelde mij enerzijds wel een beetje gerust voor de toekomst. Als ik het goed begrijp zal Reyne, de overgebleven 59'ers die hij nog heeft kunnen overnemen, verkopen aan een scherpe prijs. Dus, misschien is er nog enerzijds toekomst voor onze hobby. (Hopelijk in een andere livrei?)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Steven86

citaat:
Geplaatst door svvander
Maar laat je astublief niet uit over de redactie, van het enige Belgische "vaktijdschrift" over onze hobby. Je weet zelf hoe moeilijk het is om zulke zaken naar buiten te brengen. Kritiek mag, afbreken hoeft voor mij niet.


Kritiek mag, zeg je. Wat dacht je dat mijn opmerking over een meer gebalanceerde eindredactie is dan? Hallo?

citaat:
Terug on-topic: wat ik las in de laatste editie van MSM, stelde mij enerzijds wel een beetje gerust voor de toekomst. Als ik het goed begrijp zal Reyne, de overgebleven 59'ers die hij nog heeft kunnen overnemen, verkopen aan een scherpe prijs. Dus, misschien is er nog enerzijds toekomst voor onze hobby. (Hopelijk in een andere livrei?)


Vraagje: geloof je nu echt dat de toekomst van het modelspoor afhangt van de beschikbaarheid van de Roco 59? Of bedoel je JOUW modelspoortoekomst misschien? Of de toekomst van een aantal Belgische modelspoorders NAAR BELGISCH MODEL met wat 59 DIESELS op hun baan?

Neemt niet weg dat ik voor jou erg blij ben dat je binnenkort er nog een paar kan kopen.

bartie

Ik deel de mening van Paul en hoop dat hij die sets zal blijven maken (voor wanneer ik zoals Gerolf wat minder tijd in mijn baan en wat meer aan het rollend materieel kan besteden).
Zo begrijp ik ook niet waarom in MSM45 men een aanpassing doet aan de loc reeks 77 die 98% van de mensen niet zou opvallen, maar dat men de te dikke  en plastiekuitziende leuning wel laat staan in plaats van deze te vervangen door een setje van PB messingmodelbouw.

@ Swander: Waarom zou men geen kritiek of mening mogen geven over MSM?
         Enkel de loftrompet? Als iemand iets niet goed vind mag hij dit toch zeggen. Dit tijdschrift zal daar heus niet door verdwijnen hoor. Het kan wel verdwijnen als niemand iets durft zeggen maar gewoon stopt met kopen.

Bart.

svvander

citaat:
Geplaatst door bartie



@ Svvander: Waarom zou men geen kritiek of mening mogen geven over MSM?
         Enkel de loftrompet? Als iemand iets niet goed vind mag hij dit toch zeggen. Dit tijdschrift zal daar heus niet door verdwijnen hoor. Het kan wel verdwijnen als niemand iets durft zeggen maar gewoon stopt met kopen.

Bart.




Lees nog is goed wat ik schreef: kritiek mag, afbreken moet niet! [;)]
Kijk ieder zijn ding. Stop jij dan maar met kopen, daarom hoeft de rest dit niet... of wel?[}:)]
Maar bon, nu ben ikzelf niet beter dan de rest...
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

bartie

@Swander:
-Waarom zou ik niet kopen? Ik heb geen kritiek gegeven op MSM45, enkel gezegd dat dit wel moet kunnen en dat de redenering 'U niet uit te laten over de redactie van het enige Belgisch vaktijdschrift over modelspoor' meer tegen het tijdschrift is dan voor.
Als je de draadjes op dit forum leest kan je ook zien dat er op fabrikanten (de ene al wat veel meer dan de andere[;)]) van locs veel kritischer en 'afbrekender' wordt gereageerd.

Bart.

svvander

Nogmaals, ik zeg niet, da kritiek niet kan. Maar denk ook is verder dat deze enkele editie a.u.b.
Trouwens, waarom schrijven jullie niet rechtstreeks naar de redactie? Dan kan er misschien iets aan gedaan worden. (Wat volgens mij helemaal niet hoeft). Daarmee blijft het forum, waarvoor het uiteindelijk dient. Om mensen verder te helpen dus en niet te om discusi?ren over dit soort zaken.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

loco

Steven en anderen

Het is pas nu dat ik deze rubriek lees. ik wil dan toch even reageren op enkele opmerkingen over "alweer een 59"- superen van een basismodel.
Jullie hebben volmondig gelijk wannneer je zegt dat voor de zoveelste keer een Roco 59 wordt genomen. Daar heb ik geen probleem mee, want mijn voorkeur gaat ook voor de volle 100 % naar het M?rklin model. Daar kan Roco niet eens aan tippen.
Maar het artikel gaat (ondanks de titel anders doet vermoeden) niet over de Roco 59, maar in de eerste plaats over "het nieuwe jasje". Over het gebruik van technieken om eender welk model : te schuren, te zagen, te schilderen, te boren, te vijlen, af te plakken, wrijfletters aan te brengen, vernissen, ...
Technieken die we allemaal kunnen gebruiken. Technieken waar we allemaal iets van kunnen leren. Daar is het volgens mij om te doen.
En wat Roco betreft, ik zie veel liever het gebruik van een mislukt model van de Roco 59 dan een goedkope Duitse Piko, een veel te dure M?rklin, een Lima die je niet meer kunt kopen, een Fleischmann die geen bruikbaar Belgisch model heeft, een Mehano die nog steeds geen 51 heeft uitgebracht, ... enz
Er is bijgevolg niet veel keuze aan modellen om deze technieken op uit te proberen. En de Roco heeft nu eenmaal een verkeerde mislukte schildering, iets wat je van andere goedkope modellen toevallig niet kunt zeggen. Want ze zijn er niet.
Jammer dus dat het weer een Roco 59 is. De kritiek is terecht, ook al kom ze kras over. Er was echter geen andere keuze. Ik had het ook graag anders gezien.  Ik hoop dat iedereen er iets van heeft geleerd. Ik al vast wel.

Loco

janjozef

Loco ge hebt gelijk, er zijn er nu eenmaal veel meer met een goede goedkope roco dan met een veel te duur betaalde marklin

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

rgp

Dag,

Jawadde, eerst niks en nu 3 bladzijden (Gisteren Stat Verg 0-Forum, dus niet gekeken)

Eerst bedankt voor de reacties, nu een paar antwoorden op wat er allemaal gezegd geweest is.

Luc: hoe breng je dit bij de fabrikanten ?  Het brengen is eenvouwig, het probleem is de info gebruiken.  Ieder jaar, in samenwerking met MSM trouwens is er persconferentie waar de modelbouwcommissie de prijzen uitreikt en waar de invoerder op zijn uitgenodigd.  Ik heb moeten vaststellen dat ze de info van modelbouwers en -clubs niet graag gebruiken, ze voelen dat aan als een "vernedering" (Lang geleden heb ik de in de info gegeven over het referendum in 1991 en de offici?le reactie en de realiteit)

Brunel: mensen die een baan op een spaanplaat bouwen zijn niet minderwaardig, ze beoefenen de modelbouw op een andere manier waarbij het spe(e)l element belangrijker is.  Ik heb altijd al gzegd dat speeltreinen en modeltreinen evenwaardig zijn (vergelijk het met rally en F1)

Bart: MSM 45: ik heb hem gelezen en ik ben serieus ontgoocheld over het voorwoord (Guy weet beter) en over de leugens van Reyne.  maar daarover meer in het draadje MSM 45.

Ysbeer: je vergelijking gaat idd op, maar de mensen hebben een korttermijn eng geheugen.  Korte termijn: vandaag is het duurder dan gisteren , dus is het duurder geworden.  Ze kijken niet of het gisteren niet goedkoper was dan eergisteren !
Eng geheugen: men bekijkt een product (een trein of een auto).  Als je de kost over pakweg 5 jaar bekijkt (dus ook goederen die je maar om de 5 jaar koopt) dan is de situatie heel anders.
Op lange termijn - 40 jaar -  is de modltrein niet duurder geworden voor een model die zowel toen als nu "top" was;  vb: een BR 01 (ref 3097) van M?rklin kostte in 1965 1050 BFR (=26 euro), kost nu ? 275 euro (ik weet het nu niet), maar de wedde van een ondeluitenant in 1965 lag ook 12 keer lager dan nu.

Davy, sorry, maar als je schrijft dat je gestudeerd hebt en verder kijkt dan je neus, dan zal het wel geen economie zjn.
Ik pleit er al lang voor dat op de loonbriefjes de volledige kost staat van een werknemer, dus ook dat deel dat boven je bruto belastbaar loon ligt en door uwen baas nog moet betaald worden.  Zolang we willen dat we een maatschappij hebben zoals nu met een sociale zekerheid waar men de profiteurs niet wilt uitbonjouren en jaarlijks met 7% wilt laten stijgen dan gooi je nu de arbeidsplaatsen op straat.  En daar heeft China niets mee te maken.
Als morgen de loonstructuur normaler wordt en dat men de werknemer op het voorplan zet (en dus niet de steuntrekkers allerhande) en de psudo solidariteit afbouwt en de vernatwoordelijkheid bij iedereen aanscherpt, dan is er gewoon geen werkloosheid meer !  Want de know how, de productiviteit en de kost zijn hier dan optimaal.  Maar niemand is daar in ge?nteresseerd; de vakbonden zeker niet: hoe meer doppers, hoe meer macht; de werknemer ook niet: hoe rapper niets doen hoe liever; de werkgevers ook niet: als het hier niet gaat dan elders maar.  Maar dit is volledig off topic.
Davy, loopt ge nu volledig naakt en woont ge in een aarden huis  ?

Roland

Steven86

citaat:
Geplaatst door svvander
Trouwens, waarom schrijven jullie niet rechtstreeks naar de redactie?


Doen we dus h?. je mag reacties aan de redactie per snail mail (de post) doen of via het forum. Kijk maar eens in de rubriek lezersbrieven van MSM hoe dat gaat.

Steven