MODELBOUW

Gestart door rgp, 12 januari 2006, 20:23:13 PM

bartie

Hallo,

Lees het voorwoord van MSM 45 wanneer hij in je bus valt,toevallig (of niet?[}:)]) gaat het hierover.

Bart.

ysbeer

Toevallig(of niet)vond ik een oud salarisstrookje uit 1962.[:(!]
Het doet er niet toe wat ik toen verdiende(of kreeg)maar ik ontdekte wel dat het circa 15 keer minder was dan ik nu met mijn pensioenontvang.
En wel twintig keer minder dan mijn laatste salaris was.[:D]
Goed enige carierevoortgang zat er natuurlijk ook in maar je kunt rustig stellen dat de mens van 2005 10 maal zoveel geld krijgt als die van 1962
Nu niet zeggen daar kun je niet meer mee doen,dat weet ik ook wel.

Mijn eerste fleischman lokje (v60)kosten in 1962 34 Gld, is pakweg 16 euro.
De zelfde v60 kost nu ,vele malen beter van uitvoering ongeveer 140 euro.
Is de prijs stijging werkelijk zo rampzalig???
Nog een in 1967 ,weer van fleischman br55 (omgerekend 24 euro)nu in beter uit voering 169 euro.
Het is allemaal duur ,oke,maar in verhouding valt het toch nog reuze mee,meent

wim

svvander

Je kiest er nu wel juist een merk uit dat vrij stabiel is gebleven de laatste jaren... [;)][:)]

Gisteren toevallig (of niet), beroepsmatig een bezoek gebracht aan het autosalon te Brussel.
Wat mezelf en mijn collega, heel hard opviel is het volgende:
Een kleine stadsauto vind je reeds vanaf een goede ?7000 (zonder opties weliswaar). Ga je naar een middenklasse wagen (4-deurs, met enkele opties, diesel), dan kom je al gauw aan een gemiddelde van ?18000. Kies je voor een gezinswagen (stationwagon, monovolume), dan zit je al aan een dikke ?25000 gemiddeld!
Ik zeg niet dat er geen goedkope wagens meer bestaan... maar als je iets ofwat kwaliteit wil, dan betaal je daarvoor.

Ter vergelijking: mijn vader zijn eerste wagen, een Simca rally 2, in '68, kostte toen, jawel 20.000 BEF! (omgerekend in euro ?500). Dit was een heel sportieve wagen, van de kleinste klasse. Koop je nu een VW Polo GTI (kan je ongeveer vergelijken), dan kost je dit ?24.000!. Dus op 40 jaar tijd is dit eigenlijk 48x duurder geworden. Trekken we de lijn door... dan verdiende mijn vader toen ongeveer 1/8ste van wat hij nu verdient. Dus, alles wordt duurder, maar het loon zelf stijgt maar gematigd.

Ok, een auto is geen speelgoed en voor sommigen ook geen hobby. Maar voor sommigen zijn auto's wel speelgoed en ook een hobby. Dit geldt echter niet vool modelbouw, dacht ik toch. Dit is een hobby en dit moet een hobby blijven.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

n/a

Roland ik kan natuurlijk niets anders dan je steunen met je betoog.
Ik zeg natuurlijk   omdat ik de enige ben die typisch Belgische messing onderdelen voor het superen van modellen maak en dus ook verkoop in Belgi?.
Ik probeer al 25 jaar deze werkwijze ( superen van materieel ) aan te prijzen en al 25 jaar verkoop ik de onderdelen ervoor. Maar steeds zie ik dezelfde klanten die terugkomen en zelden een nieuwe.
Maar geloof mij er zijn weinige die durven het mes te zetten in een pas gekocht model. Diegen die het toch proberen zijn daarna fier over hun realisatie en tonen ook aan iedereen hun creaties.
Ik geloof ook wel niet dat MSM invloed kan uitoefenen op de fabrikanten van gevestigde waarden. Zij vertegenwoordigen maar een paar duizend geabonneerden. Die dan nog  ( spijtig genoeg ) allemaal geen modelbouwers zijn in hart en nieren.
Weet je dat ik bijna evenveel klanten heb uit het buitenland dan Belgische klanten. ( voor messing onderdelen ) En met buitenlandse klanten ( anders talige ) bedoel ik klanten uit USA, Australi?, Frankrijk, Spanje.
Nederland beschouw ik als Belgisch, tenslotte spreken we dezelfde taal, er zijn velen die een Belgische baan hebben. Er is een grote variatie in de Belgische modellen mogelijk. Dit omdat wij toch de eerste waren op het vaste land met een spoorlijn en daarom vele constructeurs van spoorwegmateriaal hebben gekend. Belgi? leverde zelfs aan China.
In de modelbouwwereld is het nu het egenovergestelde, zolang het nog duurt.
Kijk na de oorlog overspoelde Japan ons met goedkoop speelgoed. Na een tijd ging het de Japanners beter en werden duurder. Gedaan met goedkoop speelgoed. Daarna ging men naar Korea. Dit is ook reeds gedeeltelijk gedaan. Nu is China aan de beurt en geloof mij de deuren van Indi? en Pakistan staan reeds open om de zaken uit China over te nemen, want ooit wordt China te duur voor het Westen. En steeds zal het zo gaan.
Dus beste modelbouwers koop goedkoop spul en super het met onderdelen van pb. Superen van modellen is een verrijking in jullie hobby. Rondjes rijden gaat vervelen, maar bouwen of ombouwen niet. En men kan fier modellen tonen die niemand heeft.


ysbeer

messing
Je doet nu net of dat het onwil is van de mensen die geen onderdelen van jou op hun loks zetten.
Maar bedenk wel het is lang niet iedereen gegeven die handigheid te hebben om dit tot een goed einde te brengen.
Ik zelf kan een electronica schema ontwerpen,er een nette print van maken.Mijn baan netjes bedraden,maar ik heb een maal getracht een eenvoudige signaal brug van messing in elkaar te zetten(lijmen en solderen)maar het ding is uiteindelijk in vuilnisemmer beland.
Dat heeft dus niets te maken met onhandig of zo,maar dit soort werk is mij eenvoudig niet gegeven(net iets te piet priegelig)

En eerlijk gezegd het geeft me ook geen plezier

Mijn vrouw kan niet zingen en mijn schoonmoeder niet biljarten
Zo is het nu eenmaal.

Voor deze zijn er dus gelukkig fraai en compleet afgewerkt loks en wagens.(niet voor mijn schoonmoeder natuurlijk)

 
wim

n/a

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Voor de gemiddelde inwoner van b.v China is het dat helemaal niet,hij verdient eindelijk een voor zijn doen goed salaris.
Van uitbuiting door westerse firma is geen sprake.De gemiddelde chinees verdient in 2005 ruim 150% meer dan in 2000.





Mag ik even lachen. Als 10% waarschijnlijk nog veel meer niet eens het Chineze minimumloon verdient en dat is echt zoals overal ter wereld geen vetpot hoor. En de Chinees heeft geen enkele keuze hoor, wil hij niet werken voor dat geld dan wordt hij ontslagen en gearresteerd. China is nog altijd een dictatuur. Vakbonden zijn niet toegestaan, behalve de partij vakbond. Bovendien verarmen de boeren in China zienderogen. Dus niet iedereen profiteert ervan. Ik denk zo'n 20 tot 40% van de bevolking profiteert ervan de rest wordt er niet veel wijzer van. De sociale spanningen in China zijn dan ook groter dan ooit ten voren.

En hoeveel zijn de kosten gestegen. De lonen in China worden kunstmatig laag gehouden en dat geld ook voor de munt. Dus ga mij niet zeggen wat een zegen die produktie uit China is. Van eerlijke concurrentie is in elk geval geen sprake. En wij kunnen daar niets aan doen omdat China de dollar helemaal kapot kan maken. In feite beheerst China Amerika al.[:D] En over een x aantal jaren beheersen ze Europa ook.


In Amerika en de rest van wereld verliezen honderdduizenden hun baan en inkomsten omdat de bazen en rijke heren in China nog veel sneller nog rijker kunnen worden. En wat wij het klootjesvolk ervan vinden dat zou ze een rotzorg zijn.

De trek naar China van bedrijven is gewoon kapitalistische uitbuiting op een schaal, die nog nooit is vertoond en is gewoon de uitbuiting van mensen zoals dit hier ook plaats vond in de 19e eeuw, maar dan verkleed in een 21e eeuws jasje. Bovendien zal het ons hier sterk verarmen uiteindelijk. Want als wij niets meer hier produceren dan zijn wij ook op weg naar de afgrond.

In Amerika is dit proces goed zichtbaar al. Heel veel ook goed betaalde banen gaan verloren en wat er voor terugkomst zijn veel slechtere betaalde banen. De onderklasse en lagere middenklasse in Amerika verpauperen of zullen verpauperen.

Dit is mijn reden waarom ik een hekel heb aan Chineze produkten. In Amerika is die haat nog veel sterker trouwens. Er speelt zich in China een heel smerig spelletje af. Maar ja ik heb geleerd verder te denken dan mijn neus lang is. Uiteindelijk zal het wel leiden tot boycotten en dergelijke maar dan is het te laat en snijden we alleen maar ons in ons eigen vel.



DelticPower

Davy schreef
citaat:
Dit is mijn reden waarom ik een hekel heb aan Chineze produkten


Eigenlijk heb ik geen hekel aan chinese producten, alleen mijn di?tiste. Is die ook al bezig de europeese markt te beschermen?[:D]

(gewichtige)[:)] jan.

Steven86

citaat:
Hallo,

Lees het voorwoord van MSM 45 wanneer hij in je bus valt,toevallig (of niet?) gaat het hierover.

Bart.


Niet toevallig dus. Ook 12 van de 81 pagina's gaan ALWEER over Roco. En ALWEER over het 59 model. Dat is dus 11,5% van het blad. Ik ben mild, ik heb de advertentiepagina's meegeteld, ik tel de voorpagina niet en de inhoudstafel niet.

Geeuw, gaap, zucht, geeuw, gaap, zucht. De bespreking van het Fleischman model slechts 4 pagina's, onder het kopje 'En verder'.


Van een blad dat pretendeert d? Belgische modelspoorder te vertegenwoordigen, verwacht ik toch beter. Alsof er in Belgi? alleen maar 59ers gereden hebben...

Maak er dan meteen RMSM van. Ook het voorwoord sluit er bij aan. Lang leve de goedkope modellen die je zelf supert. Ik heb een voorstel. Laat ons 59erkes produceren en masse in china, gratis bedelen aan alle  RMSM leden.


Steven

Dieter

citaat:
Geplaatst door Steven86

Geeuw, gaap, zucht, geeuw, gaap, zucht. Van een blad dat pretendeert d? Belgische modelspoorder te vertegenwoordigen, verwacht ik toch beter. Alsof er in Belgi? alleen maar 59ers gereden hebben...

Maak er dan meteen RMSM van.

Steven



Niet content over? Niet kopen dan!
Sorry dat er mensen zijn die dit dus wel interessant vinden, waaronder ik dus.
Voel je nu niet op je teen getrapt of in de rug aangevallen, maar de laaste weken gaat de sfeer hier op het forum weer op en neer!
Sorry tmoest er even uit.

Mvg Dieter.
Modeltreintjes zijn zoals een vrouw! Ge steekt er veel geld en liefde in!

ysbeer

En wat denk je davy dat als jij en ik geen producten meer uit china kopen ,dat dan die arbeid weer terug komt naar europa.
Nee natuurlijk.
Het zijn niet de chinezen die treintjes maken het zijn wij europianen die met tekening alle kennis e.d naar china gaan en daar wat,voor ons doen goedkope, arbeids krachten inhuren.
Zo steeks de westerse wereld nu eenmaal in elkaar,laten maken waar het goedkoop kan maar de kennis liefst in huishouden.
Dacht je heus dat je die chinees ,een dienst bewijst door de producten te boycotten.
Het zal best zo zijn dat 10% het minimumloon niet haalt en de boeren verrekken.
Maar zou dat ook niet zo zijn als wij alles nog hier zouden maken???
Je houdt deze ontwikkeling niet tegen,als we tijdig omschakelen naar een kennis maatschappij zullen we het wel redden.
Maar inderdaad de welvaart beter over de wereld verdelen zal ons kruim kosten.
Altijd nog beter het dan maar te gaan brengen dan dat ze het straks zelf komen halen.
Dat laatste geld overigens ook voor africa.
En let op mijn woorden nog twee jaar en ook jou trein(met sleper)komt uit china korea of daar omtrend

sjang haai wim

Steven86

citaat:
Geplaatst door Dieter

citaat:
Geplaatst door Steven86

Geeuw, gaap, zucht, geeuw, gaap, zucht. Van een blad dat pretendeert d? Belgische modelspoorder te vertegenwoordigen, verwacht ik toch beter. Alsof er in Belgi? alleen maar 59ers gereden hebben...

Maak er dan meteen RMSM van.

Steven



Niet content over? Niet kopen dan!
Sorry dat er mensen zijn die dit dus wel interessant vinden, waaronder ik dus.
Voel je nu niet op je teen getrapt of in de rug aangevallen, maar de laaste weken gaat de sfeer hier op het forum weer op en neer!
Sorry tmoest er even uit.

Mvg Dieter.



Ik voel me helemaal niet op mijn teen getrapt. En ik ben erg blij dat jij het interessant vindt. En ik hoop dat jij dan ook niet op je teen bent getrapt wanneer ik als abonnee dit een van de meest eentonige nummers ooit vindt. Omdat ik al suf gelezen ben over de 59.

Wat dat niet kopen betreft, dat is een erg goeie tip. Wat ik overweeg, is mijn abonnement niet te verlengen maar de nummers gewoon in de handel te gaan kopen als de inhoud me meer bevalt. Moeilijk is dat niet. Even naar de cover kijken als ik de winkel binnenstap. Makkelijk zat. Gewoon een bewuste keuze.

Wat dat met sfeer te maken heeft, zie ik niet meteen. Waarom is de sfeer neer als ik een nummer eentonig vindt. Mag toch ook?

Doe zoals ik, abonneer en doe de test. Elke maand overweeg je als bewust consument hoeveel het blad heeft gespendeerd aan de diverse modelspoormerken zoals Piko, Fleischmann, M?rklin, ... en hoeveel daarvan aansluit bij je interesse. Je leest met interesse elke bespreking van materiaal en stelt vast dat er nogal rekbare normen worden gehanteerd afhankelijk van welke fabrikant het materiaal afkomstig is. Je denkt "toeval, zoveel redacteurs, zoveel meningen". En dan valt het nog eens op. En nog eens. En je komt dan toch tot de conclusie: ach, aardig blad maar ik blijf voor de tests van nieuw materiaal toch echt wel op mijn honger.

Daar is m.i. niets verkeerd mee. Misschien ben ik gewoon te veeleisend als ik er niet bij kan dat aan Piko met moeite een half bladje wordt gespendeerd, Fleischmann loctest slechts 4 pagina's onder het rubriekje 'en verder'. M?rklin, half blaadje. Enz. Maar ja, dat heb je met die mensen die ook andere bladen lezen en zien dat het anders kan.  Die zien echt het verschil tussen een brede variatie en een enge variatie.

Ooit schreef iemand op dit forum 'open je oogkleppen en sta open voor meerdere merken'. Dat doe ik dus. En ik blijf op mijn honger zitten. Sorry.

DelticPower

Hoi Steven,
ik begrijp dat je je teleurgesteld voelt over de inhoud van msm 45. Heb hem zelf nog niet gezien. En hoewel dus de pagina's over Roco 59 in de meerderheid zijn, vind ik het tochwel een redaktionele prestatie om iedere maand een blad te vullen met Belgische modelbouw. Vergelijk maar eens met Railhobby en Railmagazine. Deze staan vol met van alles over grote treinen en een paar bladzijden met modelbouw. Terwijl deze als modelspoorbladen begonnen zijn. Zou het mogelijk zijn dat de inhoud bepaald word door de informatie die bij de redactie binnen komt. Als ik hier op het forum kijk dan kom ik de 59 nogal eens tegen. De redactie zal hier op inspelen. Niettemin hoop ik dat de resterende bladzijden jou wel kunnen boeien, en misschien in MSM 46 meer leesgenot.

Groeten Jan[;)]

Steven86

citaat:
Geplaatst door DelticPower

citaat:
En hoewel dus de pagina's over Roco 59 in de meerderheid zijn, vind ik het tochwel een redaktionele prestatie om iedere maand een blad te vullen met Belgische modelbouw.

Dat vind ik dus ook. Het editoriaal vind ik goed. Ook al is het geen toeval. En op zich is het artikel over het superen van die Roco 59 ook goed. Op de kwaliteit van de artikelen valt niets aan te merken, die zijn vaak prima geschreven. Laat dat duidelijk zijn. Een pluim voor elke medewerker die dit schrijft.

Misschien is mijn echte teleurstelling er ??n van eindredactie. Het is de optelsom van meerdere MSMs die niet altijd even gebalanceerd is. Er zou toch echt iemand moeten zijn die ietsje beter de totale balans en consistentie op langere termijn in het oog moeten houden.

De locbespreking van Fleischmann had een prominentere plaats mogen krijgen. Vooraan in het blad, en duidelijker in de inhoudstafel. Dat had geen afbreuk gedaan aan het artikel over het superen van de 59. De fans hadden dat artikel echt wel gevonden. En natuurlijk is de foto op de cover die van de Rocheval baan en niet van de spoordijk die men anders gebruikt. Vandaar waarschijnlijk de 59, die op Rocheval thuishoort. Maar ik vind het logischer als het model uit de loctest op de cover zou staan.
Waarom staat de Mehano 77 achterin en die 59 voorin bv.

citaat:
Vergelijk maar eens met Railhobby en Railmagazine. Deze staan vol met van alles over grote treinen en een paar bladzijden met modelbouw. Terwijl deze als modelspoorbladen begonnen zijn.

Volledig mee eens. Ik lees deze bladen zelden. Ik lees liever Model Railroader, MEB en MIBA (in die volgorde).

citaat:
Zou het mogelijk zijn dat de inhoud bepaald word door de informatie die bij de redactie binnen komt. Als ik hier op het forum kijk dan kom ik de 59 nogal eens tegen. De redactie zal hier op inspelen.

Sterker nog, ik denk dat heel wat redactieleden de informatie hebben die ze zelf kunnen contribueren. Dat gaat op voor schalen, spoorsysteem, merken en zelfs typenummer van locs.

citaat:
Niettemin hoop ik dat de resterende bladzijden jou wel kunnen boeien, en misschien in MSM 46 meer leesgenot.

Er is nog etsen en Rocheval h? [:)]

Groeten Jan[;)]


Brunel

Toch wel jammer dat het feitelijke onderwerp van Roland al binnen twee pagina's volledig zoek is geraakt. Er is op dit forum nota bene een apart draadje over ieder MSM-nummer. Dusse ....[V]

Steven86

Misschien. Ik denk van niet.

Dit is Rolands vraag:

citaat:
Het antwoord is - misschien ongelofelijk - veel ! De enen kunnen niet zonder de anderen en de kunst bestaat er dus in om de diametraal tegenovergestelde goestingen tot een complementair geheel om te bouwen.
De vraag is dan natuurlijk hoe ?
Wat de banen betreft is er in se geen enkel probleem. Ze zijn niet tegenstrijdig zowel voor de handelaar als voor de hobbyist. Een uitgebreid sporengamma laat iedereen aan zijn trekken komen.
Maar wat met de modellen ?


De laatste twee pagina's hebben nog altijd iets te maken van hoe je een complementair geheel kan bouwen tussen diametraal tegenovergestelde goestingen in modellen. En MSM heeft Roland er zelf bijgehaald:
citaat:
Ligt hier geen opdracht voor MSM ?


Over wat gaat het supereren van een goedkope 59 met foute beschrifting anders? Toch exact wat Roland bedoelt met 'vertrekken van een basismodel' en superen maar. OK, Roland bedoelde een basismodel zonder fouten. We zitten daar nog een tredje onder, maar soit. Zoals MSM zelf altijd zegt 'gezien de prijs kunnen we dat door de vingers zien'.

Desalniettemin, heb ik voor mijn 'niet aan mijn trekken kunnen komen met de modellen in MSM' een draadje onder Modelspoormagazine geopend.