Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Station Gouvy

Gestart door Eres, 18 februari 2013, 19:07:25 PM

Eres

Ik kreeg onlangs een foto toegestuurd. Deze foto was 2jr geleden genomen op het station van Gouvy? Die lamp die daar hangt noemt men een BLOK POST?? Ik kom heel vaak op het station zoals ook vandaag weer het geval. Die BLOK POST is verdwenen het personeel van rond het middag uur weet niet wat er mee is gebeurd. Wie weet dit wel en waarvoor werd deze gebruikt?

Tevens een andere foto wat er nu dus hangt. Dit is een vorm van protest met die zwarte vlag erbij omdat er een lijn bij de regio Marloie gesloten zou zijn en het personeel .........  Zoals men probeert te zeggen je wordt gewurgd.

Ik hoor graag jullie kommentaar

Wim





knibbelknabbel

Dat is inderdaad een seinlamp. Blokpost is eigenlijk de juiste naam niet. De blokpost is het gebouw op zich, die mag tussenkomen voor de bediening van de hoofdlijn.

Wanneer er toevallig verkeer was op tegenspoor, dan werd er gereden van "blokpost in dienst tot blokpost in dienst" In de houder werd dan een vlag gestoken, een rode of een groene. Dit fungeerde dan als stopsein. 's Nachts of bij zichtbaarheid van minder dan 200m werd deze vlag dan een licht. En daarvoor diende die olielamp...

Mooie foto trouwens... Iemand zal die lamp kunnen gebruiken hebben, want het is een uniek collectersitem...

Eres

Bedankt voor de zeer interessante tekst en uitleg. De foto is inderdaad erg mooi hij is van een goede vriend van mij die hem dus 2jr geleden heeft gemaakt. Ik denk stilletjes dat hij als een stukjes antieke herinnering thuis heeft hangen want een dergelijk iets is veel geld waard

Nogmaals dank voor je tekst en uitleg

Wim

railman56



aan de achterzijde van het seinhuis is er nog een lamp aanwezig (althans wanneer deze foto genomen is in mei 2012) ;)
er hangt wel een el. draad aan de lamp. is dit dan een omgebouwde olielamp? of zie ik dat verkeerd?
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Eres

Marc

Ik kom er tegenwoordig zo vaak maar heb er eerlijk gezegd nooit meer opgelet. Als ik er een dezer dagen weer ben zal ik eens goed gaan kijken hoe of wat. Denk dat ze de boel aangepast hebben aan de hedendaagse tijd en dat de lamp daarmee is verdwenen.  Zou mij niets verwonderen dat deze als tuin verlichting bij iemand wordt gebruikt.

Wim

knibbelknabbel

Deze lamp zal sinds de jaren 80 omgebouwd geweest zijn (brandveiligheid)...

Het blokstelsel toevallig verkeer op tegenspoor zonder vaste seinen is sinds een aantal jaren afgeschaft, en dit zal dan ontmanteld geweest zijn...

Men kon ook "rangeringen over een beperkte reisweg" uitvoeren, en dan werd er ook met een vlag gezwaaid (of lamp) op het seinhuis...