Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Ik ga digitaal!!

Gestart door n/a, 12 januari 2006, 19:13:10 PM

n/a

Sinds kort heb ik een twincenter gekocht. Nu zoek ik natuurlijk decoders voor mijn oudere Fleischmann locomotieven. Mijn oog viel op modules van Uhlenbrock type 76420. Vraag: Werken deze decoders goed met het twin-center samen en kan ik deze met een beetje elektronische kennis zelf inbouwen?

Leendert

Rob,

Dit moet geen probleem zijn hoor. Een puike combinatie die je zo gebruikt met U* en de TC. En de electronica kennis beperkt zich tot het goed kunnen onderscheiden van de kleuren van de draaden die al aan de decoder zitten en het netjes werken en goed kijken wat je doet. Dan kan er eigenlijk niks fout gaan.

Leendert

tonycabus

Rob,
als je niet kleurenblind bent en met een soldeerbout kan omgaan is dat te klaren hoor!
Let wel op de aansluiting van eventuele lampjes, vaak zitten die met ??n kant aan de lokmassa. Ze werken dan wel, zwakker weliswaar. Maar gebruik dan de blauwe draad niet!!!!!!!!!!!
Ik hoop dat je geen M?rklin-Trix loks erbij hebt met stekker, want dat werkt niet zometeen als het hoort[:(]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Klaas Zondervan

Bij Fleischmann locs moet je er wel op letten dat ??n van de koolborstels via de massa van het locframe direct in verbinding staat met de wielen aan een zijde.
Voor het inbouwen van een decoder moet die verbinding verbroken worden. Fleischmann levert daarvoor vervangende motorschilden waarbij beide koolborstelhouders geisoleerd zijn gemonteerd.

tonycabus

Ook waar, Klaas!!
Als het er zijn van voor +/- 1980 kunnen ze nog een metalen borstelplaat hebben, die moet je dan inderdaad vervangen. Een handige Harry kan eventueel de borstelhouder die in de plaat geperst is er met zachte hand uitboren (net genoeg dat het "kokertje" eruit kan getrokken worden) en daarna de opening in de lagerplaat ietsje uitruimen. Dan een draadje aan de borstelhouder solderen (zie dat het borstelkapje er weer op kan!) en het geheel met z??r weinig 2-komponentenlijm weer vastzetten. Zo deed ik het met een V60. Dat werkt!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

just4fun

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Zo deed ik het met een V60.


Tony,
hebt ge daar een fotoreeks van gemaakt?
Ik zit met het zelfde 'probleem' en zal vroeg of laat (nadat ik de eerste digitale stapjes heb overleeft) ook met m'n 4 oudjes van Fl moeten doen.
Groeten,
Paul

just4fun

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Zo deed ik het met een V60.


Tony,
hebt ge daar een fotoreeks van gemaakt?
Ik zit met het zelfde 'probleem' en zal vroeg of laat (nadat ik de eerste digitale stapjes heb overleeft) ook met m'n 4 oudjes van Fl moeten doen.
Groeten,
Paul

n/a

Bedankt voor alle suggesties. Ik ga aan het werk

n/a

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Ook waar, Klaas!!
Als het er zijn van voor +/- 1980 kunnen ze nog een metalen borstelplaat hebben, die moet je dan inderdaad vervangen. Een handige Harry kan eventueel de borstelhouder die in de plaat geperst is er met zachte hand uitboren (net genoeg dat het "kokertje" eruit kan getrokken worden) en daarna de opening in de lagerplaat ietsje uitruimen. Dan een draadje aan de borstelhouder solderen (zie dat het borstelkapje er weer op kan!) en het geheel met z??r weinig 2-komponentenlijm weer vastzetten. Zo deed ik het met een V60. Dat werkt!



Bij de latere types kun je de printplaat onderbreken naar de massa.
Door snijden (krabben) met een kleine scherpe schroevendraaier o.i.d.
Van voor 1980 is wel h??l oud.

Gr
Flip

just4fun

citaat:
Geplaatst door Flip
Van voor 1980 is wel h??l oud.


Inderdaad, en ik heb er zo 4. En als ik ze opkuis, rijden ze nog steeds!
Groeten,
Paul