iets heel raars

Gestart door argilla, 11 februari 2013, 19:32:21 PM

ToThePoint

Citaat van: Huugooke op 12 februari 2013, 12:45:47 PM
sorry voor het epistel :)

Hoe dat ge het weet.
BTW de ballast zorgt er niet voor dat de TL ontsteekt.
Ballasten zijn geen "transformator-achtig ding" het zijn transformators.
TL's werken op +- 90V.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

argilla

geen sorry..Hugooke.
wel respect !
Bedankt allen voor de info. Ik wist dat als ik deze vraag hier stelde er degelijke info ging komen. Nogmaals bedankt iedereen  de "onwetendheid" is weggenomen   ;) ;) :-*
We kunnen aan de slag met het een en ander te vervangen.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Citaat van: ToThePoint op 12 februari 2013, 13:34:59 PM
BTW de ballast zorgt er niet voor dat de TL ontsteekt.
Zeker wel.  Bij het ontsteken speelt de ballast wel degelijk een rol. Samen met de starter zorgt hij ervoor  dat de spanning zover wordt opgezwiept dat de buis wel moet ontsteken.
CiteerBallasten zijn geen "transformator-achtig ding" het zijn transformators.
Een ballast is geen transformator, maar een smoorspoel. Lijkt er qua constructie erg op, maar is niet hetzelfde.

Wat het oorspronkelijke probleem betreft, dat  ligt niet zozeer aan de apparaten die de stoorpulsen veroorzaken, maar aan de apparaten die daar onbedoeld op reageren. Die zijn onvoldoende afgeschermd tegen dat soort storingen, en dat komt weer omdat de fabrikant bespaart op de elektronica.

ysbeer

#18
Citaat van: ToThePoint op 12 februari 2013, 13:34:59 PM


Hoe dat ge het weet.
BTW de ballast zorgt er niet voor dat de TL ontsteekt.
Ballasten zijn geen "transformator-achtig ding" het zijn transformators.
TL's werken op +- 90V.
[/quote]

Klink wat bot ,maar wat je schrijf is onzin.
wim

Huugooke

Dank u Wim!

Beste To The Point,
na veertig jaar "in the business" zal ik het wel weten zeker? Stuur ik een kopie van mijn diploma?
Voor je zulke domme beweringen maakt kan je best eens Wikipedia raadplegen; ik heb het hier voor jou gedaan:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorschakelapparaat
Aandachtig lezen, morgen toets voor het rapport!

Huugooke

In de vraag was ook sprake van halogeenspots: andere schakeling, zelfde probleem. Dit zijn wèl transfo's, en die hebben hetzelfde rotkarakter! Overschakelen op LED spots? Dit zorgt voor een veel kleiner stroomverbruik, en de transfo's zullen minder "boos" reageren?
Voor dit soort spots zijn LED alternatieven.

argilla

#21
Citaat van: Huugooke op 12 februari 2013, 17:34:37 PM
Dank u Wim!

Beste To The Point,
na veertig jaar "in the business" zal ik het wel weten zeker? Stuur ik een kopie van mijn diploma?
Voor je zulke domme beweringen maakt kan je best eens Wikipedia raadplegen; ik heb het hier voor jou gedaan:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorschakelapparaat
Aandachtig lezen, morgen toets voor het rapport!


veertig jaar" beroeps ervaring"  . Bedankt voor alle info Huugooke ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

CiteerWat het oorspronkelijke probleem betreft, dat  ligt niet zozeer aan de apparaten die de stoorpulsen veroorzaken, maar aan de apparaten die daar onbedoeld op reageren. Die zijn onvoldoende afgeschermd tegen dat soort storingen, en dat komt weer omdat de fabrikant bespaart op de elektronica.

Absoluut. Enig probleem is dat het door de fabrikant misschien met 10 cent te verhelpen is en dat jij daar meer geld moet aan uitgeven om het goed te krijgen, misschien meer dan het toestel waard is. Omdat dit vaak storingen zijn die via de netvoeding het zwakke toestel binnenkomen is het niet iets waar je zomaar kan aan prutsen.

En wat aardingen betreft, vaak is het voor dit soort problemen beter zonder aarding!

Documentje dat beschrijft wat (een mogelijke) oorzaak is van het probleem: http://www.reo.co.uk/en_61000-4-4_electrical_fast_transients
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Als je het probleem niet bij de bron kan aanpakken:
Als de gestoorde een bureaulamp, je treinbaan, een radio of iets dergelijks is: aansluiten via een meerweg-stekkerdoos met ingebouwde filter, zoals men voor computers aanbeveelt. Ook hier: resultaat niet gegarandeerd!


argilla

#24
Het grappige is dat als het warmer wordt buiten  het geval zich niet voordoet. Heb opgemerkt dat als het buiten onder daalt het wel gebeurt. Raar toch.... dat temperaturen invloed hebben op elektronica binnen. Statische elektriciteit in de lucht ?



PS hoe ? wel mijn echtgenote verlucht de slaapkamer en zet daarbij de kraan van de radiator op het sterretje. Vandaar dat het dus binnen daalt in temperatuur.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Huugooke

Elektronica heeft het graag fris, maar een tiental graden verschil in kamertemperatuur gaat geen wezenlijk verschil maken.
Als je de ramen openzet krijg je nu natuurlijk vochtige lucht binnen, wat geleiding in de hand werkt, maar om dat te koppelen aan een oorzaak....?

ysbeer

Ik denk dat het onstaat als je ergens licht maakt of het uit doet.
In de zomer doe je dat minder en daardoor lijkt het of het door de temp. komt maar ik denk niet dat dat waar is
wim

Gerolf

Ik kan me ook wel voorstellen dat een TL in een koude ruimte meer ontstekingsenergie nodig heeft, en dus meer de netspanning bezoedeld.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steven123

Ik kan enkel bevestigen dat we er in de zomer zo goed als geen last van hebben, en in de winter alle dagen.
In onze wasplaats zijn geen ramen bijgevolg steken we daar het hele jaar door de TL's aan, dus het is niet zo dat we daar in de zomer minder licht aansteken of iets dergelijks.

De oude deurbel had dit probleem niet, maar een paar jaar geleden is er zo'n modern ding aangesloten geweest met zo'n nutteloos video-parlofoon schermpje.

Wat Gerolf zegt zou ons probleem mogelijk kunnen verklaren, want zelf ken ik daar niet zo veel van.
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Huugooke

Citaat van: Gerolf op 16 februari 2013, 10:07:34 AM
Ik kan me ook wel voorstellen dat een TL in een koude ruimte meer ontstekingsenergie nodig heeft, en dus meer de netspanning bezoedeld.
Dat zou het inderdaad wel eens kunnen zijn. Bij kou "pinkt" de lamp een paar keer meer voor ze echt ontsteekt.
De oplossing is ook hier weer de elektronica; er bestaan elektronische starters, die storingsvrij(-arm) ontsteken, dat is simpel te vervangen. Of zoals hierboven gezegd een elektronische "ballast".