Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

iets heel raars

Gestart door argilla, 11 februari 2013, 19:32:21 PM

argilla

Voor elektronica kraks en anderen de volgende vraag:

Bij mijn zoon is er de volgende situatie:
De badkamer gescheiden door een muur van de slaapkamer. Op de badkamer hangt een TL lamp als verlichting. Raar maar als hij de verlichting in de badkamer uitschakelt springt in de slaapkamer zijn "touch" lees lamp aan ( u weet wel een lampje dat je bedient met vingertop aanraking, 3 standen zacht , midden en fel met een gewone 40 W lamp).

Bij ons thuis. Om verlichting te hebben in een lange gang heb ik als je binnenkomt vanuit de garage in de gang een oog hangen verbonden met een halogeen spotje.(220v)
Als nu mijn dochter op haar kamer ( grenzend aan de garage gescheiden door een geisoleerde muur) haar of één  van haar halogeen 12v lampen verlichtings kringen  ( twee kringen elk met hun transfo's) uit doet springt het oog aan en daardoor het halogeen spotje in de gang.( 220v)

Welk is hiervan de oorzaak ? zend de verlichting op de kamers een soort van interfrequentie signaal uit of andere signalen waardoor deze lampen aanspringen of is misschien de transfo's in de leeslampje een signaal krijgt of wat dan ook . ???
Wij hebben proeven gedaan met een alupapier op karton geplakt en voor het leeslampje dito oog gehouden , maar blijkbaar gaat er een straal los door.
Erg geheimzinnig dat wel. Maar heeft iemand hiervoor een verklaring ? Niet dat het hinderlijk is maar wel grappig en geheimzinnig .
Wel cool. 8)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Paulogic

Klopgeesten ???  ;D

Interferentie kan hoor... maar nog zelf niet zo sterk tegen gekomen.
mvg,
Paul(ogic)

Steven123

hehe, wij hebben hierthuis ook zo'n probleem; als we in de wasplaats de TL verlichting uitdoen dan gaat onze deurbel  :D,
de apart bedienbare TL's van de wc geven ook een puls aan de deurbel.
Komt door pulsen op de netdraden wanneer de TL's worden uitgeschakeld, wel lastig...
(we hebben er meer last van in de winter dan in de zomer  :P)
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Koen

@Argilla,

De verlichting in de hal kan mogelijk een probleem van netvervuiling zijn. Als testopstelling zou je gebruik kunnen maken van een netfilter op de ingang van dit "oog". De "spikes" worden door de filter weggewerkt waardoor mogelijke invloed op de elektronica wordt weggewerkt. Controleer ook of de transfo's van  beide niet vlak bij elkaar staan.

Hetzelfde zou ik proberen voor de "touch" schakelaar. Mogelijk kan hier nog een ander fenomeen een rol spelen.
Er bestaan inductieve (minder gebruikelijk), capacitieve en  resistieve sensoren. Deze zijn vrij gevoelig.
Hier kan interferentie tussen de "ballast" van de TL verlichting (al dan niet elektronisch) en de gevoelige elektronische schakelaar mogelijk een rol spelen. Vooral de "elektronische ballasten" kunnen heel wat harmonischen op het net plaatsen waarop gevoelige elektronica kan reageren (ondanks de strenge EMC normering).
Verplaats je leeslamp eens naar een andere plaats en zie wat het resultaat is.

Mvg
Koen

Nooit te oud om te leren

Dirky

meer uitleg op:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfinductie :)

alhoewel ik dat van de deurbel niet meteen begrijp omdat die in een open keten (zou moeten) zit(ten)...

ysbeer

Het uitschakelen van een spoel dat is wat in al deze gevallen gebeurt.
Dat uitschakelen geeft een behoorlijk puls af op het net (zo ontsteek ook de t.l lamp)
Ik denk dat de bedrading niet helemaal de stand van 2013 heeft,een grotere weerstand op een gemeenschapelijk nulleiding is al voldoende.

Bij veel wat oudere bedrading is hier niet altiid rekening mee gehouden,in het verleden is het e.e.a maar aan elkaar geknoopt enz...
Goede nulleiding,van de bron en het slachtoffer, naar het binnen komst punt van de spanning kan veel oplossen denk ik.

Zo een 30 a 40 jaar teug was de belgische controlle op bedrading in huis en fabriek laten we zeggen niet optimaal.
Veel ervaring daarmee
Nederland was men al langer over alles en nog wat aan het zeuren (je mocht dus niks,en alles moest)

Is maar een idee,iets ander kan ook natuurlijk
wim

argilla

maar zou in Wim zijn stelling dan niet de aardlek schakelaar moeten afslaan ?

Tweede geval is: dat de verlichting op één fase zit en de stopkanten op de andere fase zitten. ( 380/220)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

Kan ook EFT zijn. Al genoeg meegemaakt met toestellen die raar doen als je de bureaulamp aan- of uitdoet. Meestal een gevolg van de schakelaar. Is een soort korte pulstrein die zich enkele keren herhaalt. Aarding helpt weinig omdat het te hoog in frequentie is. Is de electronica die gestoord wordt via het net. Deurbel is vermoedelijk ook een electronisch exemplaar en niet een goeie ouwe electromagneet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Ik heb ook zoiets voor gehad: TL's onder mijn baan als werkverlichting, maar bij het inschakelen reageerde zelfs mijn noodstop-schakeling.
Netspanning-verontreiniging (spanningsdip) lijkt me logisch.
De TL's zijn intussen vervangen door enkele tientallen meters ledstrip ... en geen probleem meer, én beter werklicht   ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

TL's zenden een hoop interferentie uit.
Vergeet niet dat tl's gevuld zijn met gas dat ..... (zie werking tl verlichting).
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

argilla

ben blij dat wij niet alleen zijn met dit verschijnsel. Tja wij wonen in een oude vermaakte boerderij . Een mens begint van alles te denken nietwaar  ;) :) .

Maar het komt erop neer dat je eigenlijk ( zonder zware kosten) er niets kunt tegen doen of toch ?
Wat zijn spikes Koen ? ( ik ken wel spikes maar dat zijn die zeker niet :) )
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Koen

Spikes zijn spanningspieken die op de netspanning (lees sinusoïdale spanning) voorkomen. Meestal een gevolg van inductieve belastingen die in- en uitgeschakeld worden. Deze kunnen een waarde aannemen van 10x de nominale spanning!

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Paulogic

Spikes = pieken. Stroompieken. Bij aansteken of uitschakelen van toestellen kan er een spanningsval en dan terug een piek ontstaan.
Om te ontstoren kan je ofwel filtertjes steken maar soms helpt een ferietstaafje of ringetje ook al om storing weg te krijgen.
Vb : de verdikking op een standaard VGA kabel van een PC is zo'n ferriet omhulsel waar uw kabel doorloopt om storing te verminderen.
mvg,
Paul(ogic)

Huugooke

TL-lampen hebben een zgn "ballast", een soort transformator-achtig ding, dat dient om a/ de lamp te ontsteken en b/ tijdens het branden de stroom door de lamp te stabiliseren. Die "ballast" is een spoel, dat wil zeggen een pak ijzer omwikkeld met koperdraad. Nu hebben spoelen de rottige eigenschap dat ze a/ bij het inschakelen de stroom niet graag binnenlaten, en b/ bij het uitschakelen de stroom liever willen houden! (eigenzinnige dingen dus!).
Dat laatste doen ze door van pure woede een flinke piek door het net te sturen, en vergis u niet: dat doen ze ook telkens als de lamp knippert bij het inschakelen.
Hoe geraak je van die pieken af? Door een condensator-weerstandcombinatie te plaatsen, condensators slurpen die pieken immers op!
Ervaring leert dat deze condensator van de juist waarde moet zijn, anders wordt het verschijnsel zelfs erger.
Waarom reageren uw toestellen op die pieken? Omdat ze nooit van het net gescheiden zijn, zelfs als "het knopke" af staat!
Vroeger werd met de aan-uit schakelaar een toestel werkelijk van de netspanning gescheiden, nu niet meer omdat anders de afstandsbediening, display enz niet meer werken.
Oplossing: zoals Gerolf zegt, TL buiten en Led's plaatsen. Ofwel, de klassieke "ballast" vervangen door een elektronisch type. Vereist wel enig knutselwerk, en goedkoop is het ook niet, maar uw lamp knippert niet bij het aansteken, en ze worden ook "dimbaar"

Huugooke