Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Restauratie

Gestart door argilla, 07 februari 2013, 20:01:36 PM

argilla

Heb deze wagon gekocht voor €3 op het net. Er was heel wat schade. Het dak was aan één kant volledig weg op de kop. Nu dat was niet zo erg want je kan van de andere kant een malletje maken en aan de kapotte kant aanzetten , plamuren en spuiten.
Erger was dat ook een opstap volledig weg was . Dit was prigel werk. Maar het is gelukt. Nog alleen een definitieve laagje verf en alles is vergeten.Eerste dunne laag is al aangebracht.






Een ander probleem is de binnen inrichting. Kan me niet voorstellen dat de DB zulk flashy geel gebruikt. De bedoeling is ook er personen in te zetten. Allen dat interieur...... ander kleurtje meer aangepast ? iemand een idee of een foto ?




Nog een punt is de verlichting. Daar de wielstellen plastiek zijn ( nog te verweren) had ik gedacht aan accu LED verlichting. Heb plaats genoeg onder het interieur om 2 MH 1,5 V in serie AAA in te zetten. Nu heb ik een schemaatje gemaakt ( zo eenvoudig mogelijk uit wat ik vroeger geleerd heb op school maar ben geen krak ) maar klopt dit of kan het anders.


graag uw raad. Dank U  ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Flashy foto's  :D - maar het lijkt behoorlijk gerestaureerd
Je schema is wat vreemd: de bruggelijkrichter (B40C1000 of zo 40=Volt, 1000=mA) is alleen nodig als je niet zeker weet wat de + en de - van je oplader is.
Verder denk ik dat de schakelaar bedoeld is om de leds te laten branden ? dan moet hij ook tussen leds en batterij hangen
Tenslotte teken je een strip met 3 leds - die gaan aan je 2 x 1.5V niet genoeg hebben (bij NiMH en zo is dat trouwens 1.2V)
Als je plaats hebt voor een oplaadbaar blokje van 9V zou ik dat gebruiken, klopt ook beter met je 12V adapter.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Fotograferen is niet echt mijn ding Gerolf. De bedoeling van de oplader is ; als hij niet rijd de batterij op te laden  (zoals bv een boormachine) en daarvoor dient de schuifschakelaar die ik onderaan de wagon kan zetten. Hoeveel LED ik moet gebruiken weet ik niet. Daarom ook de vraag hier. Voor een Wagon in O schaal denk ik toch een stuk of 8 niet ??

Gerolf zou je het erg vinden een nieuw en beter schema te tekenen ? of te verbeteren mag ook.

Allen aan die kleur van het interieur ..... flashy geel denk niet dat de DB die kleur ooit heeft gebruikt in dat type van wagon. Wie weet meer hierover  ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

Ik zou in elk compartiment een led zetten en ook enkele in de gang en aan de deuren. Je komt dan direct toch aan een led of 10 denk ik.

Andere vraag is welke leds ga je gebruiken? Als je witte leds gebruikt zit je al snel aan 3.5-4V per led. Als je er 10 in serie zet heb je 40V nodig. Met batterijen lukt dat niet meer door ze simpelweg in serie te zetten.

Zo'n 9V blok is meestal 7.2V of 8.4V en heeft niet veel capaciteit. (8.4V 250mAh voor die die hier op mijn bureau ligt) Met 2 leds in serie en 5mA erdoor en dan 12 leds nodig zit je aan 30mA verbruik. Gaat zo'n 8 uur mee in dat geval. Moet lukken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

Gerolf, Havoc en anderen

ik heb er gisteren eentje gekocht met de vermelding 350mAH.
Vermits ik geen krak ben in het bedenken van circuits wil ik aandringen op een tekeninkje te maken. Sorry hoor kan er alleen maar uit leren. ;)
alvast bedankt.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

Omdat jij het bent :)



De waarde van de weerstand moet je zelf even berekenen aan de hand van je batterijspanning, de voorwaartsspanning van de leds die je gebruikt en de stroom die je erdoor wil/moet hebben. Vermits ik die niet ken kan ik daar moeilijk iets over zeggen. Ruwe schatting voor een 8.4V batterij, 3.5V voorwaartsspanning van de leds en 5mA ( = 0.005 A) stroom door de leds kom je uit op R = (8.4 - 2x 3.5)/ 0.005 = 280 Ohm. Dus 270 Ohm als beginwaarde lijkt me een goede keuze.

Als je dan bvb 2 rode leds als sluitlichten zou willen kom je op R = (8.4 - 2x 1.2) / 0.005 = 1040 Ohm. Dus 1000 Ohm als dichtstbijzijnde waarde.

De schakelaar is een on-off-on type met drie standen. Dan kan je in 1 stand laden, in een stand rijden zonder licht en in de laatste stand rijden met licht. Je zou kunnen een 2-standen schakelaar gebruiken die enkel de leds uitschakelt. Als je dan de leds uitschakelt en de lader insteekt laadt de batterij. Zonder lader rijdt je zonder licht en met de schakelaar kan je het licht aansteken.

Als je een stekker gebruikt die je niet verkeerd kan steken dan heb je die diodes niet nodig. Bvb een 3.5mm mono audio stekker of zo'n laagspanningsstekker zoals op die kleine netvoedingen.

Maar ik zou eerder de voorkeur geven om de batterij er gemakkelijk uit te kunnen halen en ze in een aparte lader op te laden. Je kan dan bvb een snellader gebruiken die de temperatuur van de batterij in de gaten houdt. Of een gewone 9V gebruiken als je vergeten opladen bent. Of met 2 sets werken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15