Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

decoders, decoders, overal decoders

Gestart door Huugooke, 07 februari 2013, 16:03:42 PM

Klaas Zondervan

Het ging hier toch over analoog rijden? En dan met een decoder in de loc?
Mijn bijdrage: dat wil ik niet. Wel analoog rijden, maar die decoder voegt niks aan mijn geluk toe. Die zit alleen maar in de weg.

Op onze analoge clubbaan rijdt ook wel eens een loc met decoder rond. Als zo'n loc gestopt wordt in een stopsectie, dan gaat gelijk de decoder in slaap en trekt dan nog zo weinig stroom dat hij niet meer wordt gedetecteerd. Lekker handig, maar niet heus.

Huugooke

Citaat van: Klaas Zondervan op 08 februari 2013, 14:30:30 PM
Het ging hier toch over analoog rijden? En dan met een decoder in de loc?
Mijn bijdrage: dat wil ik niet. Wel analoog rijden, maar die decoder voegt niks aan mijn geluk toe. Die zit alleen maar in de weg.

Op onze analoge clubbaan rijdt ook wel eens een loc met decoder rond. Als zo'n loc gestopt wordt in een stopsectie, dan gaat gelijk de decoder in slaap en trekt dan nog zo weinig stroom dat hij niet meer wordt gedetecteerd. Lekker handig, maar niet heus.

Dat is toch lekker milieuvriendelijk? ;)
En elektronisch niet onoplosbaar hoor.

En hoe zit het dan met 3-rail, hebben die tegenwoordig niet altijd een decoder ingebouwd?

dgrr57

Citaat van: Huugooke op 08 februari 2013, 15:48:09 PM
En hoe zit het dan met 3-rail, hebben die tegenwoordig niet altijd een decoder ingebouwd?
Inderdaad. Het kan niet anders. Die decoder vervangt de 'reverse unit'.



Zonder 'reverse unit' kan/kon een Märklin lok niet rijden.

Thommy

ik begrijp Hugooke eigenlijk wel.

Zit met een gelijkaardig probleem. Mijn modellen zijn, op paar uitzonderingen na, allemaal analoog.
Heb zelf geen treinbaan thuis (ken mezelf, ga ze half afwerken en terug afbreken wegens niet tevreden-ooit al geprobeerd, dermee)

nu, ik zit ook met het idee om m'n beste modellen te digitaliseren. Omdat dat wel gemakkelijk is als ik bv. een module wil maken voor MSM-baan ed.

Maar ik blijf bij hetzelfde idee over.
100den soorten decoders en verschillende prijsklassen.
sommige kosten geen 10euro, andere gaan naar de 50euro
Greetz

Thommy

PietB

Citaat van: dgrr57 op 08 februari 2013, 16:41:35 PM
Die decoder vervangt de 'reverse unit'.
Dit is inderdaad het geval als men de reverser vervangt door een zgn All-strom decoder, zoals de Uhlenbrock 76200, dit is een multiprotocol decoder voor het DCC en Marklin Motorola protocol.
Maar beter is het om de veldspoel van de motor te vervangen door een permament magneet.
En er dus een gelijkstroom motor van te maken.

En er dus een gelijkstroommotor van te maken.
Dan gaan er maar twee draden van de decoder naar de borstels van de motor.
Een leuk verslag van zo'n ombouw actie vind je onder de link.

Citaat van: dgrr57 op 08 februari 2013, 16:41:35 PM
Zonder 'reverse unit' kan/kon een Märklin lok niet rijden.
Inderdaad, maar bij een analoge wisselspanning kun je geen draairichting aangaven anders dan het magneetveld om te keren.

grt Piet.