Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

decoders, decoders, overal decoders

Gestart door Huugooke, 07 februari 2013, 16:03:42 PM

Huugooke

Zou het niet zinvol zijn om in alle locs decoders te bouwen als je met "gewoon" gelijkstroom rijdt?
Ze rijden beter want er is motorsturing, de lichten werken aangenamer en hun rijgedrag is instelbaar.

PietB

Ja dat is inderdaad een goede oplossing Hugo, maar dan wordt een loc wel gemiddeld een 40-50 Euro duurder.
En heeft iedereen dat er voor over?
Ik denk het niet, want anders had de handel daar zeker op ingespeeld.

grt Piet.

dgrr57

40-50 € is nu wel overdreven. Alle DC loks zijn nu DC-friendly (denk ik toch). Dus een meer prijs van 15-20 € is aanvaarbaar (niet vergeten, ze kopen in grote hoeveelheden).

Maar de eene wil Zimo, de andere Lenz, de andere Esu. Voor de andere mag het niets kosten.

Misschien zo laten  ;) of de keuze laten ...

Il rijd 3-rail en heb dat probleem niet (toch wel want ik wil alleen Esu  ;) )

Gerolf

Een decoder in elke analoge DC loc? Waarom ?
Ik zie totaal geen reden, integendeel. Rijgedrag en verlichting zie ik daarmee absoluut niet verbeteren.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Citaat van: dgrr57 op 07 februari 2013, 16:25:19 PM
40-50 € is nu wel overdreven. Alle DC loks zijn nu DC-friendly (denk ik toch). Dus een meer prijs van 15-20 € is aanvaarbaar (niet vergeten, ze kopen in grote hoeveelheden).
Het is maar hoe hoog je de lat legt.
Een Zimo zal zo ongeveer dat geld kosten, maar ja wil je dat?
Een goede ESU decoder kost ongeveer 30-35 Euro en de aanpassing van een produktielijn(één station er bij) verhoogt ook de prijs.

@Gerolf: Als je een tweerail loc met een decoder uitrust, die moet natuurlijk wel geschikt zijn om analoog te opereren.
Dan krijg je, mits hij goed is aangepast op de motor, een veel mooier rijgedrag is mijn ervaring.

grt Piet.

Mattias

Laat maar zo...

Ik wens zelf te kiezen welke decoder ik erin steek.
Geen zin in fabrieks-uit een ESU-rommel in m'n locs!
En dan betaal ik nog het liefst 10 of 20€ meer, maar ik heb dan de decoder die ik zélf wil...
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

PietB

@Mattias: Ben ik niet met je eens dat Esu rommel verkoopt.
Het was ook maar een voorbeeld, zelf ben ik erg gecharmeerd van ESU, om diverse redenen.
Wat is jouw favorite decoder merk?
grt Piet.

Gerolf

Citaat van: bossie op 07 februari 2013, 17:21:56 PM
@Gerolf: Als je een tweerail loc met een decoder uitrust, die moet natuurlijk wel geschikt zijn om analoog te opereren.
Dan krijg je, mits hij goed is aangepast op de motor, een veel mooier rijgedrag is mijn ervaring.

Dat betwijfel ik toch wel. Die decoder gaat dan mijn PWM-sturing omzetten naar een eigen PWM-sturing.
Vermogensverlies, last bij lage snelheden (pulsjes omzetten naar "zuivere" DC om er dan terug pulsjes van te maken, ...)
Zelfs bij een zuivere DC-spanning op de rails zie ik toch een verminderd regelbereik. Of kan een decoder al vanaf 1V voeding werken?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

quotes:

Maar de eene wil Zimo, de andere Lenz, de andere Esu. Voor de andere mag het niets kosten.


als je ze toch op DC gebruikt heeft het weinig belang welk merk er in zit.

Die decoder gaat dan mijn PWM-sturing omzetten naar een eigen PWM-sturing.

Ik had het wel over gewone DC, Gerolf.
En bij mijn ondervinding rijden ze veel beter, en inderdaad omdat er al PWM in zit.

Wat de prijs betreft: wat is €35 meer op een prijs van €200? Als de produktielijnen aangepast zijn gaat dat prijsverschil zelfs verdwijnen.

argilla

laat maar zo zal zelf wel een ESU in laten stoppen of zelf in stoppen. Geen Zimo  >:( rommel, heb er ééntje gehad en dat is meer dan genoeg geweest !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Mattias

Citaat van: bossie op 07 februari 2013, 18:14:07 PM
@Mattias: Ben ik niet met je eens dat Esu rommel verkoopt.
Het was ook maar een voorbeeld, zelf ben ik erg gecharmeerd van ESU, om diverse redenen.
Wat is jouw favorite decoder merk?
grt Piet.

Ik heb zowel ESU, Kuehn, Lenz en Zimo-decoders gekocht, de voorbije jaren.
Heb wat geprogrammeerd en testgereden.

Het meest tevreden ben ik van Zimo.
Voor de simpele locdecoders iets duurder dan de concurenten, zal ik maar zeggen, dat wel.
Maar als je ze samen met hun Zimo-centrale gebruikt (momenteel MX31ZL (+MX32) ter beschikking, binnenkort MX10 en MX32ZL) zijn ze meer dan hun geld waard.
Lenz is ook zeer degelijk (Silver+ volstaat), maar qua fijnafregeling is zimo net nog een stapje voor..
Kuehn is degelijk. Niks meer, niks minder. Volstaat voor de modelspoorder die al zijn functies wil benutten...

Maar van ESU heb ik een afkeer gekregen, vooral de laatste weken..
De decoders zien eruit zoals hun collega's, maar de draden zijn zeer slecht aan de componenten gesoldeerd.
Heb verschillende decoders gehad waar de draden van de ene op de andere dag van de 8-polige stekker, of van de decoder zelf zijn gekomen, wat ik met de andere decoders niet had..
Stel je dan nog eens voor dat je dit in een loc zoals een LSModels 13 ofzo zou hebben, dan is dat een ramp om die maar eventjes te wisselen...

Ook bij het programmeren wilt hij sommige CV's niet accepteren, terwijl de andere decoders dit probleemloos deden.

Ook hebben we 2 locs getest. 2 identiek dezelfde locs (Rivarossi, BLS-locs) De ene had een ESU-decoder ingebouwd en de ander een Zimo.
Beide dezelfde waarden ingesteld gekregen (na lang sukkelen met die ESU-decoder) en beide op 128 stappen gezet.
Daarna de test gedaan door ze beide op stap 1 te zetten. De Zimo kroop vooruit alsof hij slechts 1 per uur reed (omgerekend weliswaar)
Die ESU ging ervandoor gelijk een raket (nu sterk overdreven, maar het verschil is zeer zichtbaar!)

Voor iemand die fijn wil rangeren, is ESU zeker niet geschikt... Sorry...


Mijn decoders zullen in de toekomst hoogstwaarschijnlijk allen Zimo MX630'ers worden.
Zeker met het oog op de MX32ZL-centrale, die ik binnenkort zal aanschaffen..


Dit is mijn mening natuurlijk.. Gelukkig hebben anderen een andere visie.. (zo blijven er zimo's over voor mij)  ::)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Metpetergaathetbeter

hoewel de tendens van sommige fabrikanten is om een voorziening (voor een decoder aan te sluiten) t voorzien dat je met de tijd toch zal genoodzaakt te zijn om de decoder ee te bestellen (of heb ik het verkeerd)

Groeten Peter ;)

argilla

Citaat van: Mattias op 07 februari 2013, 18:50:49 PM
Citaat van: bossie op 07 februari 2013, 18:14:07 PM
@Mattias: Ben ik niet met je eens dat Esu rommel verkoopt.
Het was ook maar een voorbeeld, zelf ben ik erg gecharmeerd van ESU, om diverse redenen.
Wat is jouw favorite decoder merk?
grt Piet.

Ik heb zowel ESU, Kuehn, Lenz en Zimo-decoders gekocht, de voorbije jaren.
Heb wat geprogrammeerd en testgereden.

Het meest tevreden ben ik van Zimo.
Voor de simpele locdecoders iets duurder dan de concurenten, zal ik maar zeggen, dat wel.
Maar als je ze samen met hun Zimo-centrale gebruikt (momenteel MX31ZL (+MX32) ter beschikking, binnenkort MX10 en MX32ZL) zijn ze meer dan hun geld waard.
Lenz is ook zeer degelijk (Silver+ volstaat), maar qua fijnafregeling is zimo net nog een stapje voor..
Kuehn is degelijk. Niks meer, niks minder. Volstaat voor de modelspoorder die al zijn functies wil benutten...

Maar van ESU heb ik een afkeer gekregen, vooral de laatste weken..
De decoders zien eruit zoals hun collega's, maar de draden zijn zeer slecht aan de componenten gesoldeerd.
Heb verschillende decoders gehad waar de draden van de ene op de andere dag van de 8-polige stekker, of van de decoder zelf zijn gekomen, wat ik met de andere decoders niet had..
Stel je dan nog eens voor dat je dit in een loc zoals een LSModels 13 ofzo zou hebben, dan is dat een ramp om die maar eventjes te wisselen...

Ook bij het programmeren wilt hij sommige CV's niet accepteren, terwijl de andere decoders dit probleemloos deden.

Ook hebben we 2 locs getest. 2 identiek dezelfde locs (Rivarossi, BLS-locs) De ene had een ESU-decoder ingebouwd en de ander een Zimo.
Beide dezelfde waarden ingesteld gekregen (na lang sukkelen met die ESU-decoder) en beide op 128 stappen gezet.
Daarna de test gedaan door ze beide op stap 1 te zetten. De Zimo kroop vooruit alsof hij slechts 1 per uur reed (omgerekend weliswaar)


Voor iemand die fijn wil rangerenDie ESU ging ervandoor gelijk een raket (nu sterk overdreven, maar het verschil is zeer zichtbaar!) , is ESU zeker niet geschikt... Sorry...


Mijn decoders zullen in de toekomst hoogstwaarschijnlijk allen Zimo MX630'ers worden.
Zeker met het oog op de MX32ZL-centrale, die ik binnenkort zal aanschaffen..


Dit is mijn mening natuurlijk.. Gelukkig hebben anderen een andere visie.. (zo blijven er zimo's over voor mij)  ::)


Die ESU ging ervandoor gelijk een raket (nu sterk overdreven, maar het verschil is zeer zichtbaar!)

dat kan ook met ESU,  gewoon de desbetreffende  CV  waarde veranderen. Mijn 53 kruipt over de rails hoor !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Mattias

Citaat van: argilla op 07 februari 2013, 20:16:02 PM
Citaat van: Mattias op 07 februari 2013, 18:50:49 PM
Ook hebben we 2 locs getest. 2 identiek dezelfde locs (Rivarossi, BLS-locs) De ene had een ESU-decoder ingebouwd en de ander een Zimo.
Beide dezelfde waarden ingesteld gekregen (na lang sukkelen met die ESU-decoder) en beide op 128 stappen gezet.
Daarna de test gedaan door ze beide op stap 1 te zetten. De Zimo kroop vooruit alsof hij slechts 1 per uur reed (omgerekend weliswaar)


Die ESU ging ervandoor gelijk een raket (nu sterk overdreven, maar het verschil is zeer zichtbaar!)

dat kan ook met ESU,  gewoon de desbetreffende  CV  waarde veranderen. Mijn 53 kruipt over de rails hoor !

Zoals ik net zei, kregen beide dezelfde waarden ingegeven!
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

PietB

@Mattias: Ik heb die problemen nog nooit met een ESU ondervonden.
Ik bouw zeer regelmatig ESU en Uhlenbrock decoders in en moet zeggen dat het allemaal prima verloopt.
Ja soms moet je de decoder aanpassen aan het soort motor, ik werk bij voorkeur alleen met Marklin locs en motoren.
Een Marklin trommelcollector of schijfcollector reageert nu eenmaal anders.
Ook maakt het uit of er een 5* anker in de motor zit.
En een Maxxon motor moet ook anders ingesteld worden.
Maar gelukkig geeft ESU die waarden op een papiertje bij de decoder.
En het niet accepteren van bepaalde CV's?
Echt nog nooit meegemaakt.

grt Piet.