Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

2 Rail en 3 Rail

Gestart door janieburton, 05 februari 2013, 23:04:29 PM

Huugooke

In een gewone K-wissel zit een metalen plaatje dat je kan verwijderen of doorknippen.


Klaas Zondervan

Ik weet niet of je bij C-wissels ook brugstrippen kan doorknippen. Ik denk het eigenlijk niet. Die mogelijkheid zit er bij railstukken in om massadetectie mogelijk te maken. Bij de meeste besturingsprogramma's is het niet nodig om ook op wissels te detecteren.

Daarbij moet je in de gaten houden dat bij C-wissels de spoorstaven in de puntstukken van plastic zijn. Het massacontact wordt daar verzorgd door een strip die op de bodem van de groef ligt, waar de flenzen overheen rijden. Lijkt me lastig te scheiden.

conducteur

You have mail, Benny!
Ik denk dat je best een keuze maakt, 2 rail of 3 rail. De twee systemen combineren op een eigen baan zou ik niet doen, en al zeker niet op dezelfde sporen. Je zult of wel een heel ingewikkeld elektronisch systeem moeten opbouwen en werkende krijgen, ofwel rekening houden in het ontwerp van het sporenplan. Omdat de twee systemen dan gescheiden moeten zijn zit je mogelijk met bepaalde beperkingen waardoor je het plan niet naar je wens kunt tekenen, of een situatie niet realistisch kunt uitbeelden.


Mijn advies is: Ga voor een nieuwe digitale startset van Roco, met de rode multimaus in. Dan heb je voor weinig geld een mooie centrale, een trein en wat sporen. Tenzij je namelijk toch plots voor een andere schaal zou gaan kiezen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Benny

Citaat van: conducteur op 22 augustus 2014, 19:14:32 PM
You have mail, Benny!
Ik denk dat je best een keuze maakt, 2 rail of 3 rail. De twee systemen combineren op een eigen baan zou ik niet doen, en al zeker niet op dezelfde sporen. Je zult of wel een heel ingewikkeld elektronisch systeem moeten opbouwen en werkende krijgen, ofwel rekening houden in het ontwerp van het sporenplan. Omdat de twee systemen dan gescheiden moeten zijn zit je mogelijk met bepaalde beperkingen waardoor je het plan niet naar je wens kunt tekenen, of een situatie niet realistisch kunt uitbeelden.


Mijn advies is: Ga voor een nieuwe digitale startset van Roco, met de rode multimaus in. Dan heb je voor weinig geld een mooie centrale, een trein en wat sporen. Tenzij je namelijk toch plots voor een andere schaal zou gaan kiezen...

Had je het op mij? ;)

Dit draadje is niet van mij  ;)

Benny

en, als het op mij bedoelt is, heb geen mail ontvangen....

INFO

Citaat van: janieburton op 05 februari 2013, 23:04:29 PM
Een ECoS centrale kan zowel DCC als het Marklin systeem bedienen.

Zo het technisch mogelijk zijn door gebruik van één type spoor(C-rail van Marklin) zowel 2 Rail(DCC) en 3 Rail(Marklin) door elkaar te laten rijden.


Dat kan best, als je heel erg veel kennis van zaken in huis hebt. Maar gezien je vraag heb je dat niet, beste advies niet aan beginnen en je gewoon bij 1 systeem houden.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

Ik kan Wim alleen maar bijtreden:
- hou het op één besturingssysteem,
- voorzie uitbreidingen (secties aanleggen)
... en kijk intussen rustig rond hoe ver je wil gaan  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janieburton

Ik stelde die vraag omdat de ECoS een Multi systeem is en dat het misschien mogelijk zou zijn geweest om op een 3 rail systeem ook 2 rail locs en treinen te laten rijden.
 

Huugooke

Citaat van: janieburton op 23 augustus 2014, 13:48:58 PM
Ik stelde die vraag omdat de ECoS een Multi systeem is en dat het misschien mogelijk zou zijn geweest om op een 3 rail systeem ook 2 rail locs en treinen te laten rijden.
Ik denk dat die vraag hier toch al redelijk beantwoord is.
Misschien dat er wat verwarring is omtrent de terminologie.
Wat versta je onder "systeem"? De rail, de besturings-apparaten?
Qua Rails is het al uitgelegd dat je de Marklin K-rails kan gebruiken voor 2-rail, tot dat je wissels wil plaatsen: dan is er wat geknutsel nodig.
Nogmaals: het is geen goed idee, omdat in beide systemen ook andere maten voor wielafstand en afmeting worden gebruikt.

janieburton

Geen probleem.

Dank voor de info.