Flipflop perikelen

Gestart door tonycabus, 08 januari 2006, 23:08:52 PM

tonycabus

Beste Pol
Ik tracht de schakeling uit MSM nr? 38 na te bouwen ( weliswaar zonder veel eigen electronicakennis )
De schakeling  zat in elkaar maar schakelde geen wissel relais tot mijn zoon me opmerkte dat ik foute condensatoren had gebruikt; nl 100 micro F ipv 100 n F.
De flip-flop wisselde wel dat kon ik merken aan de ledjes.
Nu heb ik de condensatoren vervangen in de 100n 50V, maar nu doet hij buiten het blijvend oplichten van een ledje , verder niets meer.
Ik merk tevens op het forum bij je foto van de componenten opstelling dat de condensator naast de led zwaarder is nl 400n F
Wat doe ik fout?
Hartelijke groeten
Cuypers Julien

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Nee, op die foto is te zien 0,1 K, en daar onder 400.

Dat is dus 100nF en 400 Volt.

Bij de twee andere staat 0,1 K en daaronder 100
Deze zijn dus geschikt voor 100 Volt.

Wim.

Pol De Bard



Zo kan je zien dat alle condensatoren 0,1?F zijn.
Bedoeling van de "bovenste" is de flipflop in een bekende stand te "setten" bij het inschakelen. Anders zou hij in eender welke stand komen, wat niet wenselijk is natuurlijk. In MSM 45 komen we hierop nog even terug.
Mijn leverancier had echter helaas niet voldoende condensators van 50 of 100V op voorraad, ik heb dus eentje van 400V moeten nemen. Maar dit is van totaal geen invloed op de werking: de spanning op de condensator is de maximale werkspanning, voordat-ie doorslaat dus.
Succes, den "T"!
O ja, de diodes onderaan in het schemaatje zijn eigenlijk die van de matrix, je hoeft ze niet te monteren. Op de foto staan ze trouwens ook niet. Maar de zetduivel heeft ons een loer gedraaid toen.

den T

Hoera gelukt
Na het herstellen van een slechte soldering en 't vervangen van een niet werkende darlington, werkt mijn totale schakeling perfect en start ze ook telkens weer aan de zelfde kant. 't Was heel wat zoek werk, om uiteindelijk te vinden wat er mis was.
Van daaruit onze volgende vraag: hoe testen we een  transistor op goed functioneren?
hartelijk dank en een pluim van m'n zoon voor de duidelijke Kiss afleveringen.