op zoek naar informatie voor model te maken

Gestart door Havoc, 04 december 2004, 22:43:13 PM

Havoc

Momenteel op zoek naar alles wat kan helpen om (op termijn...) een model te maken van de Franco-Crosti locomotief gebouwd in 1932 (of 1931) door Tubize met als nummer 2096. (enig exemplaar, nooit in reguliere dienst gekomen, verschroot in 1935)

Er is een beschrijving in "vapeur en belgique" door Dambly en dat is het meest uitgebreide dat ik kan vinden. De archiefdienst van de NMBS heeft niets behalve een 15-tal regels in het boek '125 de construction de locomotives a vapeur en belgique' van Dagant.

Ofwel bestaat er niet meer, maar dat lijkt me vreemd voor een loc die op de 'exposition nationale' van 1935 gestaan heeft! Ofwel heb ik niet de goede persoon te pakken gekregen... Heeft er iemand meer info of weet waar meer te vinden? Tenslotte moet Dambly zijn info ergens gehaald hebben.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Johnnytrein

Havoc, Deze locomotief werd in het verleden uitgebracht door M?rklin, misschien in deze richting verder zoeken?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Peter

Havoc,

Bij mijn weten zijn er heel veel foto's en een paar artikels (met plan) verschenen in diverse publikaties, zoals de boeken van, ons aller Max Delie, Spoorweg journaal en Rail Photo. Om precies te weten waar zou ik eens al mijn boeken, magazines en dokumentatie moeten nazien. Volgens mij heb ik van deze lok ook bewegende beelden gezien in een oude film.
Dat M?rklin een model van deze lok heeft gehad wist ik niet, en betwijfel het ook eerlijk gezegd.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

n/a

[:(]Dat had je gedacht! Marklin die een ??nling-lok uitbrengt en dan nog wel voor een buitenlandse markt!Dat zal wel een lok met een Franco-Costi VOORVERWARMER geweest zijn,als  ik mij niet vergis had Rivarrossi ook zo'n lok in zijn gamma.Voor zover ik mij kan herinneren gaat het hier om een gelede lok ( 2 identieke aan elkaar gekoppeld) die later gescheiden geweest zijn en opgebouwd naar de klassieke lok-met-kolentender opstelling.
Hier stond ooit iets van in Rail-foto en wellicht ook in "Vapeur en Belgique" van P.Damply.

Sir Spencer.

loco

Havoc,
kun je me zeggen op welke blz je de info vind in het boek van Phil Dambly
loco

Peter

Havoc,
Heb vlug even gekeken en vond direkt al 4 prachtige foto's van deze lok in het boek B-Stoom volume 2 foto's nummer 128 t/m 131
Kan deze foto's wel niet op het ht plaatsen want ik wil geen problemen met de copyright van de uitgevers.
Mischien is het wel een goed idee dat MSM eens een artikel aan deze eenling zou wijden.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Bedankt voor alle info tot nu! Ik ben nog maar kort terug tot modelbouw overgegaan, en heb een achterstand in te halen.

Dat Marklin hiervan een model heeft uitgebracht betwijfel ik ook. Ze hebben wel eens een Franco-Crosti uitgebracht, maar dat was van een duits voorbeeld (42.90 van 1951). De Rivarossi zou een italiaans voorbeeld zijn (Gr623).

Het gaan hier om een 3-ledige loc! Asindeling C1'-1'B1B'1-1'C 8ht lengte ongeveer 31m!

Geen idee op welke pagina by Dambly ze staat. Ik heb de boeken enkel eens kunnen inkijken en hoop van ze onder de kerstboom te vinden...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Dit soort discussies vind ik eigenlijk i?ts interessanter: er wordt eindelijk weer eens over modelbouw gepraat....

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Johnnytrein

De Franco crosti loc werd door M?rklin als insider model uitgebracht onder nummer 39160 als insider model intussen staat er een afbeelding op mijn website www.Op-de-beeck.be de foto is afkomstig van de site van M?rklin.de  [;)] doorklikken naar nieuwe tafel
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Peter

De M?rklin lok is de Duitse baureihe 42.90 en werd zowel in wisselstroom als in gelijkstroom (Trix) aangeboden, en heeft als dusdanig weinig te maken (buiten het principe van Franco-Crosti) met de belgische lok
Duitsland heeft trouwens no een tweede model in dienst gehad, namelijk de Baureihe 50.40 waarvan een model alsook een ombouw set bestaat van het merk Weinert.
Peter [:)][:)]
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Dat is de duitse 42.90. Om een idee te hebben van de belgische F-C kan je eens een kijkje nemen op de volgende site:
http://www.skyrocket.de/locomotive/franco.htm Duidelijk een ander beestje, de 40.90 staat er net onder.

citaat:
Dit soort discussies vind ik eigenlijk i?ts interessanter: er wordt eindelijk weer eens over modelbouw gepraat....


Nu ja, als er ooit iets van komt. Met de enkele foto's en maten wordt het moeilijk om er iets van te maken. Ik vind het zeer eigenaardig dat de nmbs hier totaal niets over heeft. Zelfs de boeken van Dambly schijnen ze niet te kennen. Tenzij hat materiaal verloren gegaan is in de oorlog. Of dat de bureaucratie de overhand haalt. Iemand die daar betere relatie heeft?

Heeft er iemand enig idee of er van de werkplaats van Tubize enig archief ergens te raadplegen is?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

guy holbrecht

Beste havoc,

Heb je met de archiefdienst telefonisch contact gehad, of ben je er geweest (Frankrijkstraat 85, juist buiten het Zuidstation). De ervaring heeft mij geleerd dat je best een afspraak maakt en dan ter plaatse gaat neuzen. Dan komt er allicht toch nog iets uit de bus. Telefonisch durft het al eens tegenvallen.

Groeten,
Guy

Havoc

Guy, ik heb eerst via mail geprobeerd bij het documentatie centrum, maar die hebben me doorverwezen naar het archief. Eerst is er dan contact geweest met email, vervolgens telefonisch. Daarvoor heb ik geprobeerd om daar binnen te geraken, maar je geraakt makkelijker in de kluis van de nationale bank dan bij de nmbs. :) Het idee was om nutteloos tijdverlies te voorkomen als er echt niets was.

12-15 jaar geleden ben ik daar eens in de kelder in de Frankrijkstraat binnen geraakt voor een schoolwerkje. Ongelooflijk. Toen was ik op zoek naar de eigenschappen van spoorstaven. Volgens de fiche was er niet meer dan wat ze me gaven. Het boek over de spoorstaven met alles in wat ik zocht en nog veel meer stond in het rek voor mijn neus. Maar had ik het zelf niet uit het rek gehaald, ik had het nooit te zien gekregen want dan hadden ze hun krant moeten opzij leggen. Vervolgens heeft er iemand enkele kopies voor mij uit dat boek genomen. Toen zijn we samen naar een andere persoon gegaan die een bonnetje geschreven heeft dat ik xfr moest betalen. En dan naar een derde om te betalen. Telkens het ritueel van krant neerleggen, zuchten, een kleinigheid doen en terug de krant lezen. Dacht dat zo'n toestanden enkel in rusland bestonden.

Begin volgen jaar eens proberen. Misschien hebben ze dan nog hun goede voornemens...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Heb nu de "Vapeur en Belgique" boeken van P. Dambly. Dat gaat nog effe tijd kosten om die uit te lezen. Schitterende boeken gewoon. Ik denk dat ik daar niet teveel ga mogen in kijken, of ik begin aan 10 projecten tegelijk (de type 51 is schattig, net zoals de type 3, type 4 is ook niet mis...en de type 53 dan...die stoom autorails zijn de max... (jullie kennen dat zeker?))

Enfin, zeker eens in levende lijve bij de NMBS gaan horen.

Heeft er iemand weet of BN (Brugeoise et Nivelles) een archief heeft? Die hebben de Tubize atelier overgenomen na de faling.

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Havoc (wanneer mogen we je voornaam eens kennen? zou leuk zijn!),

Ik was een tijdje geleden in de Frankrijkstraat en daar is blijkbaar wel een en ander veranderd...in de mentaliteit bedoel ik.
In het archief-fototheek had ik kontakt met Jan Verhaeven, een vriendelijk en gedienstig man! (02/525.22.51)
Die heeft me voor tekeningen doorverwezen naar Daniel Rolland van het tekenbureau (02/525.38.54) maar daarmee heb ik nog geen kontakt opgenomen. Dat wil ik eerstdaags wel doen daar ik met verschillende projekten zit, ook voor artikels bvb, waarvoor ik explicietere informatie nodig heb dan de summiere tekeningetjes op A4 van de documentatiedienst. Ik hou je op de hoogte!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)