Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Etsapparaat

Gestart door just4fun, 08 januari 2006, 15:50:17 PM

Gerolf

Een stapje verder in het etsen: zelf je platen fotogevoelig maken. Na een aantal pogingen heb ik een redelijk resultaat:



Ik kan me voorstelen dat vooral onze Tony hierin ge?nteresseerd is. Of heb je al een andere oplossing gevonden [;)] [?]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Proficiat Gerolf

Dit begint aardig op professionele kwaliteit te gelijken.

Loco

Koen

@Gerolf,

Knap werk! Ik denk dat ik het ook maar eens moet wagen want dit opent vele mogelijkheden. Toch nog een vraagje: waar blijf je met het afvalproduct van het etsen? Ik heb tot vorig jaar printen ge?tst maar ik geraak mijn afvalrpoduct nergens kwijt. In het containerpark weigeren ze deze producten te aanvaarden. Zij verwijzen mij naar een reciclagebedrijf in het Leuvense. Maar de kostprijs van verwerking is zo hoog dat je als particulier er beter weg blijft. Tips? Ik veronderstel dat je voor messing ongeveer hetzelfde etsmiddel gebruikt als voor printen.

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

Ik heb al een paar keer een mailtje gestuurd naar de OVAM, nog nooit een antwoord gekregen.
Etsmidddel kan je neutraliseren met kalk (g??n plaaster, maar kalk)
Ontwikkelaar kan je eigenlijk gerust wegkappen in het toilet of zo ALS HET UITGEWERKT IS, desnoods eerst met een zuur neutraliseren. PH-papier komt van pas, voor de durvers kan het ook met de tong ... [}:)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Sorry gerolf dat is niets voor durvers maar voor gekken. maar je etswerk ziet er bijna goed uit.

Jan

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

citaat:
Ontwikkelaar kan je eigenlijk gerust wegkappen in het toilet of zo ALS HET UITGEWERKT IS


Als je NatriumHydroxide gebruikt hoeft het zelfs niet uitgewerkt te zijn! WC-ontstopper is namelijk identiek hetzelfde spul.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Havoc
WC-ontstopper is namelijk identiek hetzelfde spul.
Klopt Johan. Alleen oppassen als er ergens metaal aan je afvoerbuizen zit. Natronloog tast immers metaal aan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw