Geluid & decoder

Gestart door nmbssncb, 08 januari 2006, 14:25:07 PM

ysbeer

#15
Ik heb het volgend geprobeerd,ik moet zeggen ideaal is het nog niet dus zal er nog wel wat gerommeld moeten worden.
Maar ik zie licht aan het eind van de tunnel
Ik heb het volgende gedaan.

Mijn paradebaan is ongeveer 10 meter lang
.
Aan het begin en aand het eind heb ik een hoge toon speaker gezet en in de midden een lage tonen.
Het geheel aangesloten op een versterker 50 watt (veel te veel)
Toen heb op deze versterker een oude c.d speler aangesloten en van het internet wat diesel geluid(rijden)gehaald.

Op de computer heb ik dit op het rechter en linker kanaal van een c.d gebrand echter zodanig dat het linker kanaal langzaam harder wordt
terwijl het rechter kanaal heel zacht staat.
is het linker kanaal op maximun aan gekomen dan meng ik (op de cd)
het rechter kanaal er bij en dat laat ik dan weer langzaam zachter worden.

Het effect is heel goed je ziet en hoort de trein aankomen en weer verdwijnen

Helaas werkt het niet als de trein van de andere kant komt,en ook als er een stoomtrein komt is het sys.onbruikbaar

Snelheids verschillen vallen niet erg op

Maar zoals ik al zij het is nog maar het begin van mij geroMmel en wellicht kom ik er nooit uit.

overigens wie zijn geluid van buiten de lok wil laten komen kan beter met tape of c.d werken dan met een sound decoder lijkt mij.

het eenvoud draaien van een c.d met een wegrijdende trein geeft al een heel leuk effect.
ook al is het geluid absoluut niet gelijk met de lok.

tjaa blijft dus rommelen

wim ysbeer

D_Loc

#16
citaat:
Geplaatst door ysbeer
overigens wie zijn geluid van buiten de lok wil laten komen kan beter met tape of c.d werken dan met een sound decoder lijkt mij.

Inderdaad Wim,
Het geluid in een sounddecoder is namelijk een vrij lage resolutie: 8 bit 15525Hz. Ter vergelijking: CD 16 bit 44100Hz. Met zo'n klein speakertje valt de lage kwaliteit niet zo erg op, echter zodra je wat grotere speakers gaat gebruiken ga je het wel degelijk horen (het klinkt wat krakerig, vooral bij uitsterven van het geluid).

Ik vind je oplossing trouwens heel creatief!

Ik zal binnenkort opnames maken van de laatste loksound versies die ik in elkaar geflanst heb. Ik zal die dan op mijn website zetten.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

#17
Ik heb enkele mp3's op mijn site gezet met opnames van de loksounds die ik heb gemaakt.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

DelticPower

#18
Hoi Dirk, net geluisterd naar jouw loksoundgeluiden. Klinken hartstikke goed. Gebruik jij de normale loksoundluidspreker, of is er een aanpassing gedaan, klankruimte etc? Klinkt in elk geval een stuk beter dan de originele loksound van een BR218 die ik zelf heb. Een nederlandse tv-pief riep altijd als hij iets goed vond: Ga zo door... Ga Zo Door.
Ditzelfde zou ik ook willen zeggen.[:D][:D]
Groeten van Jan.




** ne kleine trein, dazz pazz fijnnn !! **  (Sorry mijn Engels is niet zo goed)[;)]

D_Loc

#19
citaat:
Geplaatst door DelticPower

Gebruik jij de normale loksoundluidspreker, of is er een aanpassing gedaan, klankruimte etc? Klinkt in elk geval een stuk beter dan de originele loksound van een BR218 die ik zelf heb.

In 2 lokomotieven (de 55'ers) zitten de normale Loksound luidsprekers, in de 3e (de 1800) zit een iets grotere. Maar het blijkt dat de kap van deze lokomotieven een prima klankkast is want het geluid klinkt direct harder zodra de kap erop zit.
Bij de Roco 62 (en ook de 59) ligt dit anders. Hier is er alleen voldoende ruimte in de batterijkast voor de speaker waarbij de ruimte in de 62 eigenlijk nog te klein is. Hievoor moet dus een andere speaker gebruikt worden of een stuk uit het metaal worden gefreesd.
De loksounddecoder van de 62 op mijn website zit geprikt op een Roco BR215 zonder kap. Dit geluid is dan ook aanzienlijk minder. Ik ben eigenlijk ook nog niet echt te vreden over de Loksound zelf zal het in de toekomst proberen te verbeteren.
Het kwaliteitsverschil zal te wijten zijn aan de hoeveelheid tijd die er is ingestoken (en misschien door commerci?le druk). Ik heb er behoorlijk wat uren (dagen en maanden) ingestoken om dit resultaat te bereiken. Sinds de upgrade naar Loksound 3.5 reageert de decoder pas zoals ik verwacht (volgens het schema wat je ingeeft in Lokprogrammer software) waardoor de versie met meerdere schakelstanden nu ook goed werkt.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

DelticPower

#20
citaat:
Ik heb er behoorlijk wat uren (dagen en maanden) ingestoken om dit resultaat te bereiken. Sinds de upgrade naar Loksound 3.5 reageert de decoder pas zoals ik verwacht                            


Hoi Dirk, ik heb mijn loksound decoder (van de eerste serie)los gekocht en ingebouwd in een DE 2 treinstel. Was mijn eerste digitale project. Daarom deze universele?? decoder ingebouwd. Over de rijkwaliteiten kan ik niets zeggen, maar het geluid bevat nogal veel hoge tonen. Hoop nog eens de originele geluiden in te kunnen programmeren. Instellen van andere cv waarden om de rijeigenschappen te veranderen heb ik nog geen ervaring mee.

Groeten van Jan.[:)]

** ne kleine trein, dazz pazz fijnnn !! **

conducteur

#21
bij marklin kan je voor ?80 een standaard loc(met digital decoder en een lichtfuntie) kopen.
voor ?150 geluid.dat komt dus op 230 euro!!
dat wil dus zeggen als een standaard loc met geluid wilt aanschaffen is dat?300 => ?70 bespaard!!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum