Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Geluid & decoder

Gestart door nmbssncb, 08 januari 2006, 14:25:07 PM

nmbssncb

Verwijderd
nmbs < Willy > sncb
===============

ysbeer

#1
Ik denk dat zo een omzetter(gezien ook de geringen omzet)duurder wordt dan een nieuwe decoder.[:(]

Wim ysbeer

DelticPower

#2


Hoi nmbssncb, vlg mij maakt Lenz decoders die later uit te breiden zijn met sound. En inderdaad als in een kleine ruimte 3 a 4 loks met sound rijden is dat soms te veel van het goede. Kijk en luister maar eens op sommige tentoonstellingen. Toch geeft het rangeren met een stoom of diesellok met sound een extra dimentie aan de hobby.[:)]

Groeten jan.

tonycabus

#3
En niet alleen Lenz: alle dekoders met een Susi-interface zijn ermee uit te breiden!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

ERVIN

#4
citaat:
Geplaatst door DelticPower



Hoi nmbssncb, vlg mij maakt Lenz decoders die later uit te breiden zijn met sound. En inderdaad als in een kleine ruimte 3 a 4 loks met sound rijden is dat soms te veel van het goede. Kijk en luister maar eens op sommige tentoonstellingen. Toch geeft het rangeren met een stoom of diesellok met sound een extra dimentie aan de hobby.[:)]

Groeten jan.



Ja,dat is waar,ik kan ook niet meer dan 2 locs laten rijden met geluid,maar het is zoals Jan het zegt,het geeft net dat ietsje meer.

n/a

#5
citaat:
Geplaatst door nmbssncb

Ik las:

(quote)
Ik keek net op de site van Rocky Mehano: de 77 anal.DC kost 157,50 en AC digi-ana 205. Met sound lopen de prijzen natuurlijk op...
Maar nu eerlijk: probeer eens 3 ? 4 loks met geluid te laten rijden, en vertel me dan eens wat je nog hoort?
Leuk foefje, maar 't wordt d????r betaald hoor!

Tony
(unquote)

Voor zover mij bekend, althans bij ESU (en M?rklin) moet je kiezen tussen een "gewone" besturingsdecoder of een "komplete" geluids- en besturingsdecoder.
Het is niet mogelijk eerst een besturingsdecoder te monteren en achteraf het geluidsgedeelte erbij te plaatsen.
Natuurlijk, twee decoder modules nemen meer ruimte in beslag maar veel lokomotieven beschikken die ruimte binnenin. Een modelspoorder zou op die manier veel flexibeler zijn. Is het geluid in bepaalde lokomotief "onvoldoende" en achteraf niet zinvol gebleken, bijvoorbeeld vanwege de akoestische eigenschappen van de behuizing, dan kan het geluidsgedeelte alsnog in een andere lokomotief gebruikt worden.

In dezelfde redenering past ook het probleem met de overstap bij M?rklin van Motorola naar mfx-decoders. Ook hier is men verplicht de oude Motorola decoder (6080, 6090, 6090x of niet M?rklin Motorola decoders) in zijn geheel te vervangen. Waarom niet een soort mfx-Motorola converter op de markt brengen die een stuk goedkoper is dan een kompleet nieuwe decoder? De converter converteert het mfx-adres naar het (vaste) Motorola adres en de aanwezige besturingslogika op de "oude" decoder blijft gehandhaafd. Er moet natuurlijk wel ruimte neschikbaar zijn voor de converteren en dat M?rklin decoder 6080,6090 en 609x zijn niet van de kleinste.




Waarom moet je de complete motorola decoder vervangen als je wilt overstappen naar mfx. Mij is het niet duidelijk hoor. Je oude digitale loc rijdt gewoon in een mfx omgeving. Mijn 3000 Marklinlocje met antieke 6080 motorola oud decoder rijdt prima op het Centraal Station van Marklin. In elke Marklinloc zit een decoder. En dat is zelfs zo in de allergoedkoopste nieuwe modellen, een decoder met optrek en afremvertraging, constante snelheid heuvel op en af en instelbare snelheid en instelbaar motorola adres. Kortom er is niets mis met die decoder. Ze hebben ze pas nog uitgebracht met vijfpolig anker.

En inderdaad geluid is een mooie extra functie niets meer en niets minder. Ik heb zelf 10 locs met geluid en 1 geluidswagen. Waarvan 7 mfx en daarvan weer 4 uit startsets.

En voor mij is dat voldoende. Maar als ik dezelfde Marklin loc kan kopen met geluid voor een 20 of 30 euro hogere prijs of zelfs voor dezelfde prijs als vroeger voor hetzelfde model zonder geluid, dan zeg ik niet nee tegen dat geluid. Maar 1 ding zal ik nooit doen en dat is geluid los kopen. Dan ben je pas echt een dief van je portemonnee. Dan is het toch veel goedkoper de loc te kopen standaard met geluid.

DelticPower

#6
Geplaatst door Davy
[/quote]Maar 1 ding zal ik nooit doen en dat is geluid los kopen. Dan ben je pas echt een dief van je portemonnee. Dan is het toch veel goedkoper de loc te kopen standaard met geluid.

Hoi Davy,
           natuurlijk is het naderhand toevoegen van geluid duurder. Maar het geeft wel veel voldoening als jouw lok of treinstel hiervan door jezelf voorzien is, terwijl er standaart niks in zit. Vergelijk het maar met mensen die hun auto's van accessoires voorzien. Het maakt de zaak individueler. Een rasverzamelaar zal er van gruwen dat er iets aan veranderd is, voor een ander verhoogt het het hobbygenot.
Groeten jan.

erik de noorman

#7
Ik speel met het idee om dit anders op te lossen. Ik weet nog niet of het echt helemaal uitvoerbaar is ( het schakelen via relais heb ik nog niet uitgeprobeerd). Ik heb een dubbelsporige baan + enkele zijsporen die bestaat uit 9 segmenten van 2 m. op 0.50 m. Het schaduwstation, keerlussen en klimspiralen niet meegerekend. Ik ga drie sounddecoders (merk weet ik nog niet)een met diesel, stoom en elec. sound aansluiten op een eenvoudig motortje. Deze motortjes worden dan weer aangesloten rechtstreeks aan de stroomtoevoer naar mijn baan (wordt digitaal gestuurd met een IB).
De motortjes met sounddecoder worden dan onder de baan of ergens in een gebouw of afgestelde wagon ingebouwd (zonder geluidsprekertje).  Om de 3 segment van de baan (om de 6 meter ) komen 3 luidsprekertjes met klankkast ( elke sounddecoder heeft dus zijn eigen box) .Elk geluidssprekertje (per 3 segmenten) wort aangesloten op zijn sounddecoder. Tussen de aansluiting van de sounddecoder en de geluidspreker per 3 segmenten komt een relais of functiedecoder dat de stroom verbinding tussen sounddecoder en zijn box aan of uitschakeld. Het relais of functiedecoder wordt dan weer geschakeld door de lok zelf (via puntkontakt) net voor het inrijden of verlaten van zo'n samengevoegd segment (3 x 2 m.).
Het rijden zelf : de 3 verborgen motortjes met sounddecoder krijgen hun eigen adres (worden zo afgesteld dat de prestatiecurve ongeveer gelijk is als de motor  van een rijdende lok). Sound decoder: stoom adres 5,
diesel adres 6 en elec. adres 7.
Stoomlok met adres 22 wordt in dubbeltractie geplaatst met sounddecoder 5. Bij het verlaten van het schaduwstation schakelt deze via het relais de geluidspreker in van de eerste 3 segmenten. Net voor het verlaten van deze segmenten schakelt hij de geluidsbox van de volgende 3 segmenten aan, en bij het binnenkomen van deze segmenten schakelt hij de vorige box uit (zoals een blokschakeling). Zo krijg ik dus het effect dat de sound met de lok meedrijft zonder dat de lok een sounddecoder bezit.
Nadeel: ik moet dus wel telkens eender welk lok altijd in dubbeltractie zetten met de aangepaste sounddecoder. IK ken het effect nog niet van zo'n geluidsprekertje dat ingebouwd wordt onder de baan en hoe de sounddecoder reageert als hij eventjes 2 geluidssprekertjes moet aansturen. Het geluid zal ook nooit 100% synchroon lopen, maar dit valt wel op te lossen door de decoders van de motortjes zo in te stellen dat ze iets trager reageren bij het optrekken en afremmen + de topsnelheid lager in te stellen(gebeurd nu ook bij de tweede lok als je deze in dubbeltractie plaatst).


Erik

DelticPower

#8
Hoi Erik, Interessant idee, alleen zul je wel meerdere luidsprekers moeten installeren. Door het kleine formaat worden bijna alleen hoge tonen uitgestraald en deze zijn voor het gehoor heel richtingsgevoelig. Een ander probleem is het specifieke geluid van de verschillende loks. Een 77 heeft een heel ander geluid dan een 55, en bij stoomloks het verschil bv van 3 en 4 cilinder modellen.
Laat je door deze opmerkingen niet afschrikken, ik hoor graag hoe je de dingen oplost. Ook al eens aan stads en fabrieksgeluiden e.d. gedacht?  Veel succes bij het experimenteren.

Jan

D_Loc

#9
citaat:
Geplaatst door DelticPower

Geplaatst door Davy
Maar 1 ding zal ik nooit doen en dat is geluid los kopen. Dan ben je pas echt een dief van je portemonnee. Dan is het toch veel goedkoper de loc te kopen standaard met geluid.

Hoi Davy,
           natuurlijk is het naderhand toevoegen van geluid duurder. Maar het geeft wel veel voldoening als jouw lok of treinstel hiervan door jezelf voorzien is, terwijl er standaart niks in zit. Vergelijk het maar met mensen die hun auto's van accessoires voorzien. Het maakt de zaak individueler. Een rasverzamelaar zal er van gruwen dat er iets aan veranderd is, voor een ander verhoogt het het hobbygenot.
Groeten jan.



Zo is het maar net Jan. Ik heb 2 NMBS 55'ers en 1 CFL 1800 voorzien van mijn eigen geluid (loks met dit geluid zijn nog niet op de markt dus was ik wel op me zelf aangewezen). Alle loc's hebben een eigen versie waarvoor ik diverse eigen geluidsopnames heb gebruikt. Tevens is het geluid van een NMBS 62( ACTS 6700) ook af alleen moet ik de decoder nog inbouwen in 1 van m'n ACTS loks.
Het maken van je eigen loksound is een bijzonder leuke bezigheid maar kan wel tijdrovend zijn (welke hobby is dat niet [;)] ).
Je moet tevens overweg kunnen met een audiobewerkingsprogramma zoals bijv. Wavelab of Soundforge om de geluiden te knippen en om te zetten naar het juiste samplerate en Lokprogrammer van ESU onder de knie krijgen.
Uiteraard heb je ook medewerking nodig van een machinist en of depotpersoneel om de benodigde geluidsopname te realiseren.
Hierbij moet ik ook nog vermelden dat Break302 mij geholpen heeft met het inbouwen en programmeren van de decoder in de periode dat ik zelf nog geen programmerbox had.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

DelticPower

#10
Nou Dirk, ik denk als je een trein laat rijden met dubbeltractie het kippevel op je lijf staat. Lijkt me geweldig, om te horen.... en te zien.[:D]

Groeten jan.

erik de noorman

#11
Jan,
Het is de bedoeling om een sfeer te verkrijgen waar je dus de lok stoom of diesel, als prieser mannetje wachtend op het perron van het station de trein ziet en hoort aankomen of voorbij rijden. Zoals in werkelijkheid kan je vanuit een vaste positie maar een deel van het landschap waar de trein in rijdt in je opnemen.
Mijn 18 meter lange segmenten baan beeld ongeveer 1.5 km in H0 uit, met het inmiddels niet meer bestaande station van Kapelle op den Bos in de hoofdrol. De verschillende dieselgeluiden kunnen  worden opgevangen worden door 2 sounddecoders te plaatsen een met de sound van een lichte dieselmotor en een met de sound van een zwaardere motor. Voor de stoomlok kan het zelfde. Het zijn dan wel  niet altijd de originele geluiden maar dat hoeft niet echt. Het gaat mij meer om het sfeerbeeld. De sterkte van de luidsprekertjes is inderdaad wel een probleem, maar ik had gedacht aan de speakertjes voor maxi 1 modellen of speakertjes van een mini radiotje. Maar kunnen de decoders dit dan weer aan? Ik ga het allezins uitproberen. De achtergrondgeluiden kunnen afgespeeld worden via een bandje.

Erik

D_Loc

#12
Erik,
Ik ben geen electrotechnicus maar ik denk dat het speaker probleem wel op te lossen is met een klein versterkertje zodat je een grotere speaker kan aanlsuiten. Conrad heeft enkele bouwpakketjes in het assortiment voor rond de 8 euro. Ik vermoed dat er hier forumleden zijn die je daar wel verder mee kunnen helpen.
Ik heb zelf ooit is van die versterkertjes in autospeakertjes gebouwd zodat ik de speakers kon aansluiten aan een walkman.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

55erke

#13
Hoy
Mischien even een voorbeeltje van een van de versies van het
55er-geluid van D-loc ,geinstaleert door Break302 :
http://www.loccollector.be/filmpje8.htm
http://www.loccollector.be/filmpje13.htm
http://www.loccollector.be/filmpje12.htm
Groeten
Johan
www.loccollector.be


DelticPower

#14
Hoi Johan, dat klinkt inderdaad geweldig. Mooie webside trouwens.
Groeten Jan