Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Allene te lezen oas ge Gents kunt !

Gestart door Metpetergaathetbeter, 28 januari 2013, 17:19:20 PM

Metpetergaathetbeter

Moeder es in de keuken aan twirke, oas ze de kleine in de living huurt spelen mee zijn treintses.

Zhuurt den trein stoppen en de kleine zegge:

"Al de kluutzakke die neu willen afstappe moete godverdomme moake dan ze mee ulder stomme kluute van den trein zijn want dat es hier de loaste halte veur den terminus! En al de dwoazekluute die neu willen opstappe moeten hulder hoaste dan ze mee ulder leege konte op de banke zitte, want we rijie sebiet vuurt."

Moeder krijgt hoast een appelflèwte, schiet heur de living in en zegt: "Manneke, azuu een toalke zijme wij hier nie geweune. Schiet eu ziere noar eu koamer veur een uur of twieë en ik wille van eu azuu gien woorde ne mier huure, gèt mij goe verstoan, hein!"

Twie uure loater komt de kleine noar beneen en speel vuurt mee zijn treintses: "Bericht aan de passagiers: vergeet oastemblieft ulder bagage nie mee te pakke. Ge zijt allemoal wrie bedankt en we hope dadde een aangenoame reize gad hèt en we kijken der noar uit veur ulder weere tontmoete."

Op de moment dat er ne glimlach op ma heure mond komt, huurt ze de kleine zegge:

"En veur al degene dien tschijt gekregen hèn van die twie uure vertroaginge: doarveure moede mee eu reclamoases bij die kalle in de keuke zijn!..."

Groeten Peter ;)

Klaas Zondervan

Ondanks het Gents voor een Holander goed te lezen. 8)

conducteur

Ben ik blij dat in 2500 we allemaal in Vlaanderen West-Vlaams spreken...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

argilla

wie is er tegenwoordig stamhoofd in Gent ?  ;D
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PeterC

Zu e schune toale moede iere an doeng!
Mersi veur eu lolle!
;) :) :) :)
Groetjes, Peter


janjozef

Het blijft een goei, alleen dat gents, en o ja die mop staat hier al enkele keren  ;D
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Alain

Citaat van: janjozef op 28 januari 2013, 20:12:04 PM
Het blijft een goei, alleen dat gents, en o ja die mop staat hier al enkele keren  ;D

Jan, is zeer simpel uit te leggen.
De Gentenaars hebben hem nu pas vertaald en gesnapt.  ;D

Decapod

Citaat van: conducteur op 28 januari 2013, 18:18:58 PM
Ben ik blij dat in 2500 we allemaal in Vlaanderen West-Vlaams spreken...

Dat kan niet hè: tegen dan is West-Vlaanderen helemaal ondergelopen. 't Is dan in Geraardsbergen-Bad te doen ... .  :D
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 28 januari 2013, 17:31:59 PM
Ondanks het Gents voor een Holander goed te lezen. 8)
Ik heb het hardop gelezen en dacht waarachtig dat is Sam Gooris(je weet wel die van Kelly Pfaff) hoorde klappen.
Ja ik heb jaren getraind, als ik verplicht naar de Pfaff's moest kijken van de madam.

conducteur

#9
Dat kan wel: in de loop der jaren is er een soort 'kloof' ontstaan tussen het Belgisch Nederlands (=het Vlaams) en het Nederlands uit Nederland (=verder gewoon Nederlands, om de verwarring te vermijden). Die 'kloof' wordt voortdurend 'groter'. Alsof vlamingen een 'afkeer' hebben voor Nederlands. Daarom gaan we volgens bepaalde wetenschappers onze taal doen evolueren zodat die zeer sterk lijkt op het West-Vlaams, met invloeden van andere dialecten. Dat heeft enkele redenen: West-Vlaams is een dialect dat het meest afwijkt van Nederlands en ook eigenlijk niet zo ingewikkeld is:


-De letter g spreken we uit als doffe h (vraag een westvlaming niet om bv 'groenten' deftig uit te spreken'. )
-De letter H is er gewoon niet meer, en zo zijn er nog een aantal vereenvoudigingen te merken van het Nederlands.


In 2500 zal iedereen mij dus verstaan zonder dat er ondertitels op tv moeten komen (hint:http://www.youtube.com/watch?v=QE57zsos1AM)


En nu back on topic ;)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PietB

Citaat van: conducteur op 28 januari 2013, 21:37:31 PM
In 2500 zal iedereen mij dus verstaan zonder dat er ondertitels op tv moeten komen (hint: http://www.youtube.com/watch?v=QE57zsos1AM )
MEESTERLIJK!
Ik ben uit mijn stoel gevallen van het lachen.

Paulogic

Die Hint... machtig mooi !! Dank u Rian... ik heb nu de slappe lach voor de rest van de dag  ;D ;D ;D ;D ;D ;D
mvg,
Paul(ogic)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: conducteur op 28 januari 2013, 21:37:31 PM



In 2500 zal iedereen mij dus verstaan zonder dat er ondertitels





Dan loop jij hier allang niet meer i  ;D

groeten Peter ;)

janjozef

denkt ge nu echt dat we met zijn allen tegen 2500 gedegenereerd zullen zijn tot west-vlaming ???  :o :P

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Metpetergaathetbeter

nee, da kan nie !
groeten Peter ;
hoewel, ik een geboren W-Vlaming ben,geboren in Nieuwpoort voel ik mij eerder Gentenaar ::)