crépi

Gestart door Thommy, 26 januari 2013, 13:47:35 PM

Thommy

Ik ben bezig huisjes aan het bouwen (mijn eigen huis en dan deze van familie).
Nu, bij het huis van m'n ouders is die muur ruwe crépi.
beetje in deze aard:


Nu: hoe kun je op een modelhuisje crépi zetten?

model staat nu in plasticard...

Greetz

Thommy

marc goovaerts

Al eens getoont op het forum (Dirky ?): brede afplakband

PeterC

Thommy,

Voor een 'ruw effect' op polystyreen heb ik al goeie resultaten bereikt door de polystyreen in te smeren met heel vloeibare lijm en dan direct erin deppen met een schuursponsje.  Er gaan zich styrene draadjes vormen, maar dat geeft niet.  Na volledig drogen kan je die 'draadjes' met een zacht schuursponsje verwijderen.

Eerst testen op een overschotje!
Groetjes, Peter


Paulogic

Verf en talkpoeder... zie draadje van Peter : Schwartzwald bahn. ;)
mvg,
Paul(ogic)

Kautenbach

heel fijn schuurpapier werkt ook, nog meer opties? ;)

PeterVG


Mijn baanwachterswoning heb ik wit geverfd en daarna in de natte verf gips gestrooid.
Simpel met een goed resultaat.

Peter

Er zijn veel verschillende manieren om crepi of Wandputz (in het Duits) na te beelden. Net zolas er bij het grote voorbeeld verschillende soorten bestaan
Het mooiste, vind ik persoonlijk, de Wandputz die men in Bayern en ook in het Zwarte woud gebruikt om Wandmalereien of Lüftlmalereien op te schilderen, dus die meestal prachtige gevelbeschilderingen. Hiervoor gebruikt men bijna altijd zeer fijne "crepi".  Dit is ook de soort die ik naboots op mijn model van de Schwarzwaldhof. Alhoewel bij het grote voorbeeld zeer dikwijls religieuze afbeeldingen gebruikt worden vind men soms (in een straatje waar bijna geen toeristen komen) een prachtige "spoorse" afbeelding op een zijmuur van de toeristische dienst/anex spoormuseumpje. Hiervoor gebruikt men een zeer fijne crepi (om beter te kunnen schilderen)

Met vriendelijke groeten
Peter

Thommy

moet dus wel redelijk grof zijn. Schuurpapiertechniek al getest vroeger en dat lijkt in de verste verte niet op de realiteit zo  :-\ of moet met een korrel 80-100 werken

eens testje doen met lijm en sponsje...

merci al
Greetz

Thommy

Dirky





lijkt dit in de verste verte niet op pleisterwerk? jawel, met schuurpapier...

of met de borstel aangebracht:


Thommy

dan moet waterschuurpapier korrel 800 te fijn geweest zijn... (enige dat ik heb liggen)
Greetz

Thommy

Dirky

Nog meer dan bij veel andere zaken die je verschaald, is crépi en moeilijk item.
Deze gevels zijn bepleisterd met korrel 100...

Als je op schaal H0 (en ook andere schalen) een bepleistering wilt imiteren moet je de factor "schaal" best vergeten en kijken naar iets dat een "impressie" geeft van wat je wenst. Mijn huis thuis heeft een crepi met putjes van ongeveer 1mm. Als ik dat wil verschalen...????

je zal inderdaad ook zien dat vanaf een bepaalde korrel het schuurpapier "te egaal" wordt. Pleisterwerk toont best enkele fouten... Ik zou tot korrel 240 durven gebruiken, maar niet fijner! En geen schuurlinnen want het weefsel durft wel eens zichtbaar worden.

veel succes!

Thommy

dank u wel dirky...

ik zal deze week eens om korrel 100 lopen en testen.
Moet toch nog wat plastiek profielen halen ook voor rolluikbakken, dakgoten ed...
Greetz

Thommy