MSM 122

Gestart door argilla, 26 januari 2013, 09:21:36 AM

Jurgen

Af en toe een artikel uit een buitenlands blad vertalen is ook geen schande hé. Ik mag hopen dat er in het buitenland toch ook artikels over Belgische modellen en/of banen en modelbouw geschreven wordt?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

SuSke

Citaat van: stevend op 02 februari 2013, 15:11:55 PM
Daar volg ik je volledig Decapod.
Misschien niet beperken in tijdperk, maar een volledige loopbaan van
een trein.Van zijn beginjaar tot de afschaffing. Voor dan toch een voorbeeld te geven: trein 298 Oostende -bazel (is weer internationaal, 'k weet hetl :D)Daar heb ik info van 1973 tot 1985, wat diverse samenstellingen op levert . Maar ik denk dat deze al vroeger bolde , en zeker niet geschrapt is in 1985.
ten 1ste wat betreft de loc's die een dubbeltractie verzorgde.  Dit vanaf begin de jaren 70 geloof ik omdat de reeks 26 dan pas uitgerust werd voor dubbeltractie, voorgaande jaren waarschijnlijk bereden met 2 machinisten. Dit is maar een denkpiste!
ten 2de de rijtuigen zelf , waaronder een wl ab type u dit van de zwitserse spoorwegen die pas begin de jaren 70 in dienst kwam ( deze werden dan gehuurd door de cff en reden onder het ten logo).
Dus niet allen de samenstelling maar de volledige info graag.
Heb je daar het zusterblad "spoorwegjournaal" niet voor ?   ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Decapod

Was dat maar waar. Spoorwegjournaal las ik vroeger ook, maar ik kan er mijn gading echt niet meer in vinden. Veel teveel info over Nederlandse spoorwegen (sorry, jongens ...) en als het over Belgisch grootbedrijf gaat is het praktisch altijd TpIV-V-VI. Zelden een uitstap naar III, laat staan naar I en II (tijdperken die wat mij betreft qua materiaal, geschiedenis, diversiteit, enz. véél interessanter zijn).
In Op de Baan vind je gelukkig nog wel eens wat historisch materiaal, voor de rest ben je aangewezen op de - toch tamelijk dure - schaarse boekpublicaties ... .
Ik heb ooit met het idee gespeeld om een baan naar Brits voorbeeld te beginnen, omdat er niet alleen voor TpII-III veel meer modellen voorhanden zijn, maar ook omdat er zoveel meer info beschikbaar is. Voorlopig blijf ik nog wel Tp-III'en in Belgisch, maar het is niet simpel: steeds dezelfde modellen van de grote fabrikanten (weer eens een 25, 26, 64, 93 of 96) waar altijd wel wat aan schort en te weinig info beschikbaar, een slecht georganiseerde en weinig toegankelijke nationale archiefdienst, 'liefhebbers' die nog liever dood vallen dan hun informatie en foto's te delen, ... . Het maakt het er niet makkelijker op. Wat me erdoor getrokken heeft zijn o.a. producenten als Goover, Olaerts, Van Biervliet (alhoewel TpIII bij deze laatste ook schaars is) en contacten met modelbouwers die nog echte bouwers zijn en veel zelf maken. Ik hoop daar ook ooit eens bij te horen, maar anderzijds hoop ik ook dat er eens wat meer initiatief op dit braakliggend terrein genomen wordt. En wat is daar beter voor dan een magazine als MSM (schrijven? ik wil wel, maar wanneer?!)?
Btw: ik vind voorbeelden van buitenlandse banen en co niet erg hoor. Dan probeer ik maar wat bij te leren qua scenery, planning, enz. Maar inderdaad, meer Belgisch is altijd welkom. Bv. à la Gare de Robbes, Val Rikard, enz. Echt heel mooie voorbeelden!
 
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

doomslu

Nederlandse spoorwegen in Spoorwegjournaal?? Waar?  :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Baureihe 103

Citaat van: doomslu op 02 februari 2013, 17:19:26 PM
Onze Nederlandse lezers lezen het blad enerzijds omdat het een goed blad is, maar toch ook een beetje omdat het Belgisch is. Of niet?  ???

Beste Luc,

Helemaal eens beide is waar met kleine toelichting.

1) Er is zeker in geen beter modelspoorblad beschikbaar (nadruk op modelspoor)
Er bestaan zat bladen over treinen maar geen blad dat zo op onze hobby is geent.
2) Belgisch materiaal is toch best wel mooi

Groetjes Bert :)

ps Peter de dag komt nader dat ik een vodoo pop ga kopen en dan gaat het met u niet meer beter ;D
Bestaat er een andere hobby.

Metpetergaathetbeter

Luc, nu niet meer maar er was een tijd dat ons tijdschrift gevuld was met trams en Nederlands nieuws!

Groeten Peter ;)

Metpetergaathetbeter

@baureihe 103

I know nothing ! ;D

Groeten Peter

guy holbrecht

Ik denk dat ik toch eens bij de post moet gaan klagen. In Nederland is het blad al bezorgd, hier dus nog niet!
Groeten,
Guy

Decapod

Citaat van: doomslu op 03 februari 2013, 19:18:24 PM
Nederlandse spoorwegen in Spoorwegjournaal?? Waar?  :-\

Ja, Luc, ok, daar heb je gelijk in. Nu is dat heel wat minder, maar focus even op de rest van mijn bericht: een schromelijk tekort aan alles wat TpIV voorafgaat, daar is het ons om te doen.

Waarmee, ik zal het dan ook maar eens héél letterlijk zeggen, ik niet wil zeggen dat ik MSM niet goed zou vinden of zo. Integendeel, anders zou ik het ook niet kopen en meepraten op dit forum, toch?!  8)
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

doomslu

Citaat van: Decapod op 03 februari 2013, 23:48:42 PM
Citaat van: doomslu op 03 februari 2013, 19:18:24 PM
Nederlandse spoorwegen in Spoorwegjournaal?? Waar?  :-\

Ja, Luc, ok, daar heb je gelijk in. Nu is dat heel wat minder, maar focus even op de rest van mijn bericht: een schromelijk tekort aan alles wat TpIV voorafgaat, daar is het ons om te doen.

Waarmee, ik zal het dan ook maar eens héél letterlijk zeggen, ik niet wil zeggen dat ik MSM niet goed zou vinden of zo. Integendeel, anders zou ik het ook niet kopen en meepraten op dit forum, toch?!  8)
Thomas, we hadden het over Spoorwegjournaal, niet?
Het is waar dat het accent de laatste tijd wat meer ligt op hedendaags. Ik meen dat de meerderheid van de lezers dat wel wil, wat niet wil zeggen dat er geen interesse is voor de geschiedenis. Ik zal het in elk geval doorgeven aan de redactie...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Decapod

Citaat van: doomslu op 04 februari 2013, 09:16:25 AM
Thomas, we hadden het over Spoorwegjournaal, niet?
Het is waar dat het accent de laatste tijd wat meer ligt op hedendaags. Ik meen dat de meerderheid van de lezers dat wel wil, wat niet wil zeggen dat er geen interesse is voor de geschiedenis. Ik zal het in elk geval doorgeven aan de redactie...

Ik had het, net als stevend en dieselfreak, over MSM (artikelen over treinsamenstellingen). Het klopt helemaal dat de meerderheid van de lezers meer TpIV-V-VI spoort, maar ik denk dat dat gewoon aan een vicieuze cirkel ligt: minder informatie, minder modellen, enz. maken automatisch dat je als je meer wil rijden overstapt op deze periodes en dat versterkt natuurlijk de gang van zaken.
Toch met Belgische modellen/modelbanen is dat zo. Vergelijk eens met Engelse/Duitse modelbanen. Zeker bij die eerste heb je veel meer TpII-III-rijders/bouwers, simpelweg omdat het aanbod groter is en info gemakkelijker vast te krijgen is. Het valt daar op als je TpIV-V-VI bouwt (ik denk bv. aan 'Diesels in the Duchy' en co.).
Fijn dat je het doorgeeft. MSM kan er alleen maar interessanter op worden. Je zou mij - en nog heel wat anderen - al ontzettend blij maken met wat treinsamenstellingen van omnibusdiensten, piekuurtreinen of lokale goederentreinen uit de jaren '50!

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Jurgen

Wat mij betreft is MSM goed zoals het is wat tijdperken betreft. Misschien komt dit vooral doordat ik ook rond TP IV-V hang met mijn modellen.
Ik kan begrijpen dat er mensen zijn die graag wat meer over oudere tijdperken willen lezen.



Wat Spoorwegjournaal betreft, de Nederlandse actualiteit is al enkele jaren verdwenen hoor, tenzij je de Nederlandse uitgave koopt (als die nog bestaat?). SJ brengt vooral het nieuws van de laatste maanden, dat mag, maar men mag van mij ook eens terug gaan in de tijd. Geschiedenis over een bepaalde spoorlijn kan mij ook wel altijd boeien, ook al is ze ondertussen gesloten en vervangen door een fietspad.
Komt de nieuwe SJ er binnenkort trouwens niet aan?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

Het is waar dat een zeker evenwicht in tijdperken best mag in MSM en SJ. Waar dat evenwicht ligt is niet zo evident...

Ik heb de meeste artikels van de nieuwe SJ gisteren nagekeken en verbeterd. Ik geloof dat het nummer dus eind van volgende week in de winkels zal liggen (ik heb de kalender hier niet bij me).
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterVG


Wat mij betreft mag meer Tijdperk III info zeker. Al vind ik het evenwicht tussen de tijdperken in MSM vrij goed. Al bij al hoef ik als tijdperk III rijder niet te klagen. Geregeld komen prachtige modellen uit voor dit tijdperk. Zelfs lang gedroomde modellen zoals het type 53 en de type 29 en uiteraard de GCI rijtuigen of een waterkolom. Het is allemaal recent uitgekomen. Meer modellen dan mijn budget kan betalen, dus toch een reden om te klagen ;-)

Al zie ik nog wel mogelijkheden voor de producenten die dit tijdperk genegen zijn. Een pakwagen voor de goederentrein of typisch Belgische speciale goederenwagens. Dan denk ik bijvoorbeeld aan wagens voor kalkvervoer.
En waar blijven de brosseltjes, die mis ik echt op mijn baan.

Het zou mooi zijn als MSM op zoek ging naar die verdwenen pareltjes. Dan komen hopelijk de producenten op een goed idee.

oebr

Citaat van: Decapod op 04 februari 2013, 12:53:22 PM
Fijn dat je het doorgeeft. MSM kan er alleen maar interessanter op worden. Je zou mij - en nog heel wat anderen - al ontzettend blij maken met wat treinsamenstellingen van omnibusdiensten, piekuurtreinen of lokale goederentreinen uit de jaren '50!

Dat is zeker, maar ik denk dat dat voor de meeste tijdperken geldt.
Het is natuurlijk ook wel plezierig om allerlei boeken, folders, magazines, fora,  flickr-foto's en de laatste tijd ook youtube-filmkes te doorspeuren op zoek naar dergelijke info.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992