Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

MSM 122

Gestart door argilla, 26 januari 2013, 09:21:36 AM

modeltreinbart

@ Jurgen : Ik wilde er wel mee bedoelen dat ze het nooit volledig digitaal mogen maken , dat was een smeekbede.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Jurgen

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 01 februari 2013, 21:37:43 PM
Wat mij betreft wat er meer zou mogen in zitten zijn die treinsamenstellingen (maar ja is dan alleen interessant voor wie Belgisch of Luxemburgs rijdt)


Is dat niet logisch in een Belgisch getint blad?  ;)

Wat mij betreft mag dit ook vaker terugkomen. In de beginperiode stond in bijna elk magazine zo'n samenstelling.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Kautenbach

hier ie ie keurig op tijd BINNEN ;D

Michael

Citaat van: Kautenbach op 02 februari 2013, 12:21:30 PM
hier ie ie keurig op tijd BINNEN ;D

En hier in Swifterbant (NL) ook.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Decapod

Citaat van: Jurgen op 02 februari 2013, 11:17:33 AM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 01 februari 2013, 21:37:43 PM
Wat mij betreft wat er meer zou mogen in zitten zijn die treinsamenstellingen (maar ja is dan alleen interessant voor wie Belgisch of Luxemburgs rijdt)


Is dat niet logisch in een Belgisch getint blad?  ;)

Wat mij betreft mag dit ook vaker terugkomen. In de beginperiode stond in bijna elk magazine zo'n samenstelling.

Fijn en interessant die samenstellingen, maar ik vind het een beetje jammer dat het altijd over internationale treinen gaat. Tp-III-rijders hebben daar eigenlijk niet zo veel aan. Zou het niet interessant zijn om af en toe ook historische samenstellingen te beschrijven zoals die rondreden in de jaren 50-60 bv.? Ik zeg zomaar wat: een typische omnibus, sneltreinen, directe treinen, eventueel zelfs bloktreinen, gemengde goederentreinen, lokale goederentreinen, enz.

Met wat foto's van het betreffende materieel en evt. verwijzingen naar bestaande modellen zouden heel wat modelbouwers een heel stuk verder geholpen zijn (zie ook de vraag van Dirky voor foto's van Tp-III-goederenwagens), want informatie is schaars en dikwijls moeilijk te verkrijgen (ik denk bv. aan de zovele fotoarchieven die om eerder belachelijke, persoonlijke redenen niet vrijgegegeven worden).
Gelukkig zijn er ondertussen bedrijfjes zoals GooverModels die het initiatief opgevat hebben om modellen op de markt te brengen. Dit zou voor hen trouwens ook een duw in de rug betekenen: ik vermoed dat er immers heel wat mensen niet in tpIII rijden (en dus ook geen modellen aanschaffen) omdat informatie moeilijk te verkrijgen is.

Allez, 't is maar een idee hè!


   
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

stevend

Daar volg ik je volledig Decapod.
Misschien niet beperken in tijdperk, maar een volledige loopbaan van
een trein.Van zijn beginjaar tot de afschaffing. Voor dan toch een voorbeeld te geven: trein 298 Oostende -bazel (is weer internationaal, 'k weet hetl :D)Daar heb ik info van 1973 tot 1985, wat diverse samenstellingen op levert . Maar ik denk dat deze al vroeger bolde , en zeker niet geschrapt is in 1985.
ten 1ste wat betreft de loc's die een dubbeltractie verzorgde.  Dit vanaf begin de jaren 70 geloof ik omdat de reeks 26 dan pas uitgerust werd voor dubbeltractie, voorgaande jaren waarschijnlijk bereden met 2 machinisten. Dit is maar een denkpiste!
ten 2de de rijtuigen zelf , waaronder een wl ab type u dit van de zwitserse spoorwegen die pas begin de jaren 70 in dienst kwam ( deze werden dan gehuurd door de cff en reden onder het ten logo).
Dus niet allen de samenstelling maar de volledige info graag.

Metpetergaathetbeter

@hint voor Luc  samenstellingen van treinen (internationale en:of andere) door de tijd heen !

Groeten Peter ;)

dieselfreak

Decapod, 100% akkoord, dat is ook de reden dat ik vroeger een abonnement had op MSM en nu niet meer. In de beginjaren van MSM lag veel meer de nadruk op Belgische modellen en modelbouw, de laatste jaren is dit veel minder het geval en dat vind ik jammer. En wat historisch fotomateriaal betreft is het hier in België zeer pover gesteld. Je hebt meer kans om in het buitenland foto's te vinden van de Belgische spoorwegen dan in eigen land. Niet dat het er niet is, maar het wordt angstvallig verborgen gehouden omdat de bezitters hopen er ooit nog eens grof geld aan te verdienen. Keep on dreamin...
MC

tsjoektsjoek

om even in te gaan op dieselfreak z'n eerste alinia, ga ik volledig met hem mee maar het succes van MSM is misschien wel de goede mix van Belgisch
en overig wat blijkt op dit forum aan de reacties op het huidige nummer (MSM 122).  100% Belgisch is misschien niet meer haalbaar in deze tijd voor een hobbymagazine. Verder vind ik dat Modelspoormagazine elke maand met een mooie cover verschijnt, volgend jaar misschien de cover van het jaar verkiezing?

de sport verloedert
modelspoor verbroedert

doomslu

Citaat van: dieselfreak op 02 februari 2013, 15:18:34 PM
Decapod, 100% akkoord, dat is ook de reden dat ik vroeger een abonnement had op MSM en nu niet meer. In de beginjaren van MSM lag veel meer de nadruk op Belgische modellen en modelbouw, de laatste jaren is dit veel minder het geval en dat vind ik jammer...
Tja, akkoord hiermee.
Onze befaamde en minder befaamde modelbouwers bouwen graag buitenlands en onze lezers willen binnenlands.  :-[
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

Ik vond het een mooi en informatief nummer. Ook ik heb graag de geur van verse inkt op papier. Maar die geur verdwijnt, en daarna mag het papier gerecycleerd worden en heb ik liever het geluid van een rondzoemende DVD met een volledige jaargang. ;)

Baureihe 103

Citaat van: doomslu op 02 februari 2013, 16:19:55 PM
Citaat van: dieselfreak op 02 februari 2013, 15:18:34 PM
Decapod, 100% akkoord, dat is ook de reden dat ik vroeger een abonnement had op MSM en nu niet meer. In de beginjaren van MSM lag veel meer de nadruk op Belgische modellen en modelbouw, de laatste jaren is dit veel minder het geval en dat vind ik jammer...
Tja, akkoord hiermee.
Onze befaamde en minder befaamde modelbouwers bouwen graag buitenlands en onze lezers willen binnenlands.  :-[

Dat is grappig ik woon in het buitenland en lees een binnenlands georienteerd blad.
maar het gaat meestal over belgisch materiaal en dat is toch weer buitenland.

Hier ga ik eens over na denken als ik het snap meld ik mij weer ;)
Bestaat er een andere hobby.

doomslu

Citaat van: Baureihe 103 op 02 februari 2013, 17:07:17 PM
Citaat van: doomslu op 02 februari 2013, 16:19:55 PM
Citaat van: dieselfreak op 02 februari 2013, 15:18:34 PM
Decapod, 100% akkoord, dat is ook de reden dat ik vroeger een abonnement had op MSM en nu niet meer. In de beginjaren van MSM lag veel meer de nadruk op Belgische modellen en modelbouw, de laatste jaren is dit veel minder het geval en dat vind ik jammer...
Tja, akkoord hiermee.
Onze befaamde en minder befaamde modelbouwers bouwen graag buitenlands en onze lezers willen binnenlands.  :-[

Dat is grappig ik woon in het buitenland en lees een binnenlands georienteerd blad.
maar het gaat meestal over belgisch materiaal en dat is toch weer buitenland.

Hier ga ik eens over na denken als ik het snap meld ik mij weer ;)
Je hebt volkomen gelijk, Bert.
Onze Nederlandse lezers lezen het blad enerzijds omdat het een goed blad is, maar toch ook een beetje omdat het Belgisch is. Of niet?  ???
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Baureihe 103 op 02 februari 2013, 17:07:17 PM
Citaat van: doomslu op 02 februari 2013, 16:19:55 PM
Citaat van: dieselfreak op 02 februari 2013, 15:18:34 PM
Decapod, 100% akkoord, dat is ook de reden dat ik vroeger een abonnement had op MSM en nu niet meer. In de beginjaren van MSM lag veel meer de nadruk op Belgische modellen en modelbouw, de laatste jaren is dit veel minder het geval en dat vind ik jammer...
Tja, akkoord hiermee.
Onze befaamde en minder befaamde modelbouwers bouwen graag buitenlands en onze lezers willen binnenlands.  :-[

Dat is grappig ik woon in het buitenland en lees een binnenlands georienteerd blad.
maar het gaat meestal over belgisch materiaal en dat is toch weer buitenland.

Hier ga ik eens over na denken als ik het snap meld ik mij weer ;)

Rare Chinezen die Nederlanders ! ;D
Groeten Peter ;)

Peter

Het probleem is volgens mij dat MSM voor een groot deel afhankelijk is van de, door lezers, ingezonden artikels.  Als ze enkel de Belgische nog maar zouden publiceren, zouden sommige uitgaven maar heel dunnetjes zijn.
Dus als er meer Belgisch georienteerde artikelen moeten instaan, zullen toch meer lezers eindelijk eens in hun pen moeten kruipen om zelf een artikel te schrijven.
Moeilijk is dat niet, want je krijgt alle steun van redakteurs. Dus gewoon DOEN!!
Met vriendelijke groeten
Peter