NMBS I-11 rijtuigen van LS Models / Heris

Gestart door nmbssncb, 07 januari 2006, 14:20:34 PM

nmbssncb

Het lukt mij niet om de kap van I-11 rijtuigen van LS Models / Heris te demonteren. De uiteinden komen wel los maar in het midden blijft de kap stevig vast zitten. Wat is de truc?
Is verder bij iemand bekend of er een leverancier is die sleepkontakten levert voor zowel de M?rklin middenrail als voor de wielassen en die relatief makkelijk te monteren zijn?
nmbs < Willy > sncb
===============

loco

Ik heb dit rijtuig niet, en heb het ook nog nooit open gelegd. Maar vaak heb je hiervoor kaasprikjes (tandenstokers) nodig. Hiervan steek je ??n of meerdere tussen de zijwand en het chassis. Misschien heb je die ook al gebruikt. In dat geval kenik geen oplossing.

Loco

TrainTechnology

Hallo,

De wagens kunnen wel degelijk open, maar het is geen kinderspel...
Je dient de zijwanden van onderen uit open te rekken, maar ze moeten echt wel ver gerokken worden. De clips waarmee het geheel samengeklikt zit, zijn zo'n slordige 3 mm lang, dus dat is ook de afstand die je aan beide zijden tussen bodemplaat en zijwand moet krijgen.

Let wel op: je zou niet de eerste zijn die zo zijn duurbetaalde rijtuig van een gebroken zijwand voorziet! Wees dus vooral heel voorzichtig...

Mattias

PaulC

IN MSM 26 op blz 52 staat een reportage over de ombouw van I11 rijtuigen naar een AM96 - Gummineus
Misschien vind je daar de nodige info

Paul

Kedeng Kedeng

Een binnen verlichting in een I11 bouwen
de ramen zijn toch zwart en ik denk dat het niet echt schoon gaat zijn

maar je mag altijd proberen "wie nie waagt nie wint"

nmbssncb

citaat:
Geplaatst door PaulC

IN MSM 26 op blz 52 staat een reportage over de ombouw van I11 rijtuigen naar een AM96 - Gummineus
Misschien vind je daar de nodige info

Paul



Paul,

Bedankt. Inderdaad MSN 26 (november-december 2003). Op bladzijde 55 kan je het aantal lipjes zien: ik zie er 5. En het "vergt enig prutswerk" (staat op blz 53) om het koetswerk van het chassis los te maken.

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Kedeng Kedeng

Wel nmbsscnb als het lukt met de binnenverlichting stuur ge mij dan eens een foto
van het rijtuig door, is kijken als het schoon is met verlichting
denk dat de ruiten te getint zijn en het licht niet op valt,
maar als het schoon is doe ik het ook

itchy

beste forumgenoten,
een vraagje over de rijtuigen type I11 van LS. ik heb onlangs een drietal exemplaren in H0 gekocht (2e hands). deze zaten in de originele doos, zonder losse onderdelen. mijn vraag: worden bij deze rijtuigen losse onderdelen geleverd en zoja welke juist? alvast bedankt.
steven
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

chef garde

citaat:
Geplaatst door itchy

beste forumgenoten,
een vraagje over de rijtuigen type I11 van LS. ik heb onlangs een drietal exemplaren in H0 gekocht (2e hands). deze zaten in de originele doos, zonder losse onderdelen. mijn vraag: worden bij deze rijtuigen losse onderdelen geleverd en zoja welke juist? alvast bedankt.
steven

Neen, geen losse onderdelen bij de Heris modellen.  De nieuwe van LS beloven wel een perfecte afwerking.  Op de site van LS is nu het eerste prototype te zien, nog eventjes geduld dus ...

itchy

ha, bedankt voor de info. ik dacht misschien aparte koersborden, maar die zijn natuurlijk elektronisch bij de I11... (of niet?)

steven
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

chef garde

citaat:
Geplaatst door maxim

De I11'en hebben nog steeds de nodige ophangpunten om een echte metalen koersbordplaat aan te hangen. Ikzelf heb echter nog geen I11 gezien m?t een koersbord aan.



Koersborden zijn uit de mode geraakt, de rijtuigen I11, M6 en vernieuwde M5 en bij de stellen, de MS96, beschikken over een SIV (Syst?me Information Voyageurs), dat zijn die displays die boven elke binnendeur hangen en aan de buitenkant (bij I11/MS96 naast de deuren, M6 midden rijtuig, M5m ???).  Wij werken met voorgeprogrammeerde codes, bij het instellen van de SIV voeg je de volgorde van je rijtuigen in, daarna uw bestemming en daarna die welbepaalde code.  Eens het systeem geactiveerd krijg je dan op die displays de melding SIV = OK, een paar seconden later volgt dan "Welkom in de trein naar ...".  Het verdere verloop van "We komen aan in ..." hangt dan af van verschillende parameters (gereden km's, sluiting van de deuren en nog 2 zaken die mij niet meer direct in het hoofd schieten...)  

Koersborden zou je heel misschien kunnen zien indien bv een rijtuig I11 gebruikt wordt als Intersoc voor de CM, of mee mag richting Lourdes, alhoewel we in een tijd leven van excellente printers en formidabele stickers ...

jeroen

Hoi iedereen

Ik heb enige tijd terug een I11 rijtuig 2e klas gekocht van Heris en ben van plan om een stuurstandrijtuig van LS Models te kopen.
Normaal gezien is de normale combinatie van zo'n trein (denk ik) een stuurstandrijtuig, gewone rijtuigen I11 en dan een loc reeks 13.
Kan dat ook met een loc reeks 21/27 ?
Heb er nog geen zulke zien rondrijden.
En weet er iemand welke soorten stuurstandrijtuigen er zullen uitgebracht worden ? (of staat dat al ergens op t forum ?)

Jeroen

chef garde

citaat:
Geplaatst door jeroen

Hoi iedereen

Ik heb enige tijd terug een I11 rijtuig 2e klas gekocht van Heris en ben van plan om een stuurstandrijtuig van LS Models te kopen.
Normaal gezien is de normale combinatie van zo'n trein (denk ik) een stuurstandrijtuig, gewone rijtuigen I11 en dan een loc reeks 13.
Kan dat ook met een loc reeks 21/27 ?
Heb er nog geen zulke zien rondrijden.
En weet er iemand welke soorten stuurstandrijtuigen er zullen uitgebracht worden ? (of staat dat al ergens op t forum ?)

Jeroen

Jeroen, met een 13 kun je ze in trek en duw laten rijden.  Met een 21/27 enkel als gesleept, een 21/27 duwt geen I11'en op.  Wat je af en toe ziet bij bv de Oostende-Eupen (richting Eupen dan) is dat er een 27/21 vooraan hangt (door uitvallen van een 13), net daarachter hangt het stuurrijtuig en dan de 11 andere rijtuigen.  Voor de terugrit vanuit Eupen wordt de lok dan van kant verhangen.  Wat ook een mogelijke combinatie is (ooit nog Antwerpen-Oostende gedaan hiermee), is als volgt, vooraan een 27, dan 7 rijtuigen I11, vervolgens het stuurrijtuig en achteraan een gesleepte lok 21.

Om het wat kort te schetsen kun je met de I11'en als volgt doen:
- type 13 trek en duw
- type 21/27 trek
- type 16 trek
- type 23 trek
- type 18 trek (niet de toekomstige *** 18, maar de intussen geschrapte locs reden op hun laatste dagen met I11'en)

Van die 21/27, de 16, de 23, de 18 kun je kiezen waar je hem hangt, zolang die maar niet de boel opduwen.  Eventueel kan je aan elke kant iets hangen ook ...

Peter

Chef de Garde schreef:

citaat:
type 18 trek (niet de toekomstige *** 18, maar de i


Na, na, zulke woorden horen hier niet thuis.[:0][:0][:0]
Met vriendelijke groeten
Peter

Anarchy

citaat:
Geplaatst door Peter

Chef de Garde schreef:

citaat:
type 18 trek (niet de toekomstige *** 18, maar de i


Na, na, zulke woorden horen hier niet thuis.[:0][:0][:0]



Ach Peter, waar jij je druk over maakt [:D]