Een vraag rond wissels in hellingen

Gestart door PeterVG, 22 januari 2013, 19:42:01 PM

PeterVG


Momenteel ben ik in de planningsfase van mijn toekomstige baan.

Een industriëele lijn zal in een flinke helling van ongeveer 2,5% komen te liggen.  De aftakkingen op deze lijn zou ik willen bouwen met wissels die liggen in dezelfde hellingsgraad.

Nu vraag ik me af of dit een stap te ver is. Logischerwijze liggen wissels altijd in een plat stukje lijn om rangeren mogelijk te maken.
Aangezien rangeren op de industriëele lijn die ik nabouw sowieso niet kan op de bedoelde sectie denk ik dat ik wegkom met de wissels in een helling.

Wat denken jullie, zou dit kunnen in de werkelijkheid of is het echt "not don".


Michiel

Ik weet niet of het ion het algemeen wel of niet gedaan wordt, maar ik weet wel dat op lijn 124 (Brussel-Charleroi) vele overloopwissels in een helling liggen. Ik zou zeggen, doen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

misschien wel doen maar hellingsgraad iets (naar onder) aanpassen, mogelijks problemen met lange zware treinen met sommige loc's - gewoon even luidop gedacht !

Verlies je niet een beetje vermogen bij wissels en die helling er nog bij ?

Groeten Peter ;)

conducteur

Volgens mij kan dit technisch niet meer problemen mogen geven als je wissels en een stuk helling ervoor en ernaa in hetzelfde vlak liggen dan als er geen helling is.  Praktisch gezien denk ik wel dat er wissels op een helling liggen (bv zoals Michiel vertelt.)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Als je zoals je zegt geen rangeersporen op die helling gebruikt zie ik geen probleem
2.5% moet kunnen , en zeker in hetzelfde (schuine) vlak leggen als de rest.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kautenbach

gewoon doen, ik heb ivm krapte een schaduwstation geheel in een helling liggen van dik 4% !! inclusief wissels en dat geeft bij mij geen problemen, de trekktract vd loc is bepalend

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

PeterVG


Bedankt voor de reacties heren.

Intussen ben ik eruit en heb beslist de wissels in dezelfde hellingsgraad te leggen als het oplopende spoor waar ze in geplaatst zijn.
Om mijn vraag iets minder abstract te maken heb ik een foto toegevoegd over het stukje spoor dat me inspireerde. Aan de uitrit van vormingsstation Kinkempois kan je deze foto maken. Duidelijk zichtbaar voor de 77 is een aftakkend spoor dat naar de hoogoven van Arcelor Mittal bij Ougrée loopt. Dit spoor ligt in een flinke helling naar de hoogoven. Dat de helling niet van de poes is wordt geaccentueerd door de cokeswagens naast de loc. Ze staan flink hoger nochtans takt dit spoor af van het in een helling liggende aansluitspoor van de hoogoven. Kortom leuke inspiratie voor de modelbaan.
Natuurlijk heb ik niet voldoende ruimte om ditalles na te bouwen. Vereenvoudigen was de boodschap. Wat op mijn baan kan is een vrij kort oplopend aansluitspoor richting hoogoven, ongeveer 4m lang. De hoogoven zelf zal een tekening op de achtergrondwand zijn. Het aansluitspoor van de hoogoven verdwijnt tussen torens en transportbanden van de cokes en erts verlading. Deze zal nagebouwd worden maar met slechts één spoor omdat ik niet meer ruimte heb. Ook het markante fabrieksgebouw naast de cokeswagens krijgt een plaatsje. Dit is trouwens reeds in resin gegoten en klaar om te monteren. Heeft er iemand een idee wat voor producten hier in het verleden gemaakt werden? Een antwoord hierop kan me helpen om de geplande HO spooraansluiting gelegen voor dit gebouw zinvol te maken.



Door de zware helling lijkt het niet logisch dat zware bloktreinen naar de hier gelegen ertsverlading geduwd worden. Dat komt goed uit want ik hou van rangeren. Op deze wijze moet ik de zware bloktreinen in stukken kappen en in handelbare eenheden naar de verlading duwen. Het rangeerplezier wordt hierdoor alleen maar groter.

Gerolf

 8) Ferm project, Peter  :P
Ik kan je helaas niet helpen met de functie van dat (erg mooie) gebouw.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw