Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Bahnhof Attenkirchen in spoor nul

Gestart door jacques timmermans, 19 januari 2013, 22:28:48 PM

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

jacques timmermans

Zo stilaan begonnen met de bouw van het stationsgebouw voor het station van Attenkir­chen: een zogenaamd Beiers "Agenturgebäude" ook wel vaker als "Vicinalbahnhof" be­titteld. Deze kleine houten gebouwen waren zeer vaak aan secundaire lijnen te vinden en waren in weze niet meer als een overdekte stopplaats met minimale goederen facili­teiten. Men kan ze in België met stopplaatsen van de buurtspoorwegen vergelijken.

Het gebouwtje wordt door de Duitse kleinserie fabrikant "Lasersachen" in de alom bekende laser techniek (3 mm MDF voor wanden en het interne vakwerk, 0,6 mm modeltriplex voor de bekleding van de buitenwanden 0,4 mm fotokarton voor de afwerking van de binnenwanden) gefabriceerd.

De buitenbekleding is met beits op alcoholbasis gekleurd terwijl de binnenwanden met waterverdunbare acrylverf geverfd zijn. Om een krom en windscheef trekken van de binnenwanden en het onderdak te vermijden, moeten deze beslist op voorhand met grondverf uit een spuitbus behandeld worden.







Het model is hier al met van noodzakelijke raamwerk voor de deuren, poorten en ramen, allen uit wit geverfd fotokarton gelaserd, en de draagconstructie voor het dak voorzien. Enkel de ondersteuningselementen voor het kleine dak van het aangebouwde overdekte laadperron moet nog voorzien worden.








Goede voorbeeldfoto´s zijn onontbeerlijk. Ze maken de juiste montage van de draagconstructie van het dak een stuk eenvoudiger en meer doorzichtelijker. De voorbeeldfoto´s stammen van het station Dürrenwaid aan de voor lange tijd stilgelegde Kronach Nordhalben in het Beierse Frankenwald.


Groetjes,

Jacques Timmermans