Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

regenpijpbeugels

Gestart door Dirky, 19 januari 2013, 21:38:10 PM

Dirky

Ben al een tijdje op zoek naar een manier om plat materiaal te maken voor regenpijpbeugels. Als je een beetje realistisch wilt bouwen heb je voor een groter gebouw toch wel een pakje beugels nodig.
En vandaag kwam eindelijk een idee naar boven... :)





de beugels zijn geplooid rond een buis van dezelfde diameter. Het plat profiel is een geplette koperdraad van 0.25mm2...

Handig is nu het feit dat de piip nog kan verschuiven tot perfect aan de dakgoot .

PeterC

Dirk, altijd goed bezig zo te zien!

Hoe plet je die draad?  Bankvijs?
Groetjes, Peter


Dirky

machientje gemaakt... vrij simpel een aangedreven rol die tegen een rollagervlak loopt. Daar met de hand op drukken...

als ik het niet vergeet maak ik morgen een foto  ;)

Steven123

Zoals altijd erg interessant om u creatief bezig te zien  8)
Ziet er weer goed uit! ;)

Veel plezier met de constructies,
Groeten,
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Paulogic

Goed gevonden...

Tja als Dirky eens uit zijn pijp komt... (regenpijp) ;)
mvg,
Paul(ogic)

Dirky

thx



dit is het pletwalsje dat ik gemaakt heb voor o.a. dit "plet-werk"...

Havoc

Dirky, dat walsje daar wil ik wel eens wat meer van zien. Is dat aangedreven? Dat ding onder de lijmklemmen, is dat een buisje om te geleiden?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Het onderste rolletje zit op een motor-reductor. Het roulement loopt er los op en kan ik tegen de aandrijfrol drukken d.m.v. een hefboom. Het koperbuisje is inderdaad een draadgeleiding. Gezien de vrij hoge snelheid van het rolletje kan ik de draad niet manueel door de rollen geleiden zonder dit buisje.
De reductor heb ik gerecupereerd van de afbraak van een doseerpompaandrijving. Het setje motor+reductor kostte vroeger iets meer dan 15.000.-BEF. Top-kwaliteit voor een nul-prijs  ;)




Steven123

Wel..., daar zou ik liever niet met m'n vingers tussen sukkelen  ;D

Ziet er een doeltreffend machientje uit, goed bedacht  8)
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Gerolf

Tof dat je die wals laat zien   8)
Zo'n motortjes, kom je die wel eens meer tegen ?  :P  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

adrievans

#10


Ziet er uit als zo`n oogje wat in een kerstbal zit.
Krijg je geen wisselende diktes door het handmatig aandrukken?,ik kan me voorstellen dat je niet constant dezelfde druk uitoefend.
Adrie
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Dirky

thx

ik kom helaas dergelijke motorkes niet meer tegen sedert ik laatst van job ben veranderd... :(

Adrie, de dikte is niet kritisch. Een stukje koperdraad van 20cm vliegt erdoor in minder dan een sekonde. Veel drukverschil kan er op die tijd niet zijn. De ene laat ik er 3 keer door passeren, de andere 4 keer... maakt niet uit. Zolang ze maar plat zijn  ;)

adrievans

Okè,die snelheid had ik niet verwacht,dan heb je inderdaad weinig kans op drukverschil.
Wel goed gevonden. ;)
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.