Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Artikels uit MSM als download beschikbaar?

Gestart door Huugooke, 18 januari 2013, 11:14:51 AM

Is het een goed idee om artikels uit MSM als betalende download beschikbaar te stellen?

Artikels uit MSM als betalende download beschikbaar te stellen? (zoals I-tunes)
10 (13.9%)
Oude jaargangen als DVD te koop stellen
26 (36.1%)
Geef mij maar papier
13 (18.1%)
optie 1 en 2 samen
23 (31.9%)

Totaal aantal stemmen: 71

Huugooke

Elders op het forum werd het idee geopperd om bepaalde veel gevraagde artikels, of zelfs heel het tijdschrift, als download beschikbaar te stellen; dit uiteraard tegen betaling.
Uiteraard is het aan de uitgever om een kosten-baten analyse te maken, om de prijs van zo'n service te berekenen.
De voordelen zijn duidelijk: soms wordt verwezen naar een artikel in een oud nummer. De geïnteresseerde staat dan voor de job om het tijdschrift op te snorren. Pech als blijkt dat het nergens meer te vinden is.
Ook heb je het hele nummer niet nodig; alleen de bladzijden die je interesseren.
Zo krijg je ook een elektronische bibliotheek bijeen die wat minder plaats inneemt dan het papieren exemplaar.
Mij hoef je niet uit te leggen dat het een hoop werk is om zoiets op te zetten.
Ik ben in elk geval voorstander.

marc goovaerts

In dit digitale tijdperk is het niet echt zoveel moeite om hiervoor de originelen te maken.

MSM wordt in Adobe Indesign opgemaakt. Het vraagt maar een twee, drietal kliks om een artikel om te zetten in een PDF-bestand. Er compleet andere HTML-artikels van brouwen is een ander paar mouwen.

En er wordt niet zomaar 'soms' naar vroegere artikels verwezen. Hoe meer jaargangen MSM telt, hoe meer dit gebeurt.
Wie nog nooit eerder MSM kocht en bv de onvolprezen Nouallier-artikels bewondert, kan zowiezo al op zoek naar vorige artikels (of besluit het tijdschrift een volgende keer niet meer te kopen)...

Natuurlijk zijn er nog heel wat vroegere exemplaren bij de uitgever te bestellen. Ik vind het wel spijtig dat ze voor die 'oude' publikaties nog steeds de volle pot vragen. Het zal menig liefhebber afremmen om zijn collectie te vervolledigen.

B_Modelbouw

Inderdaad een leuk idee waarvoor ikzelf zeker voor te vinden ben ...

Zelf heb ik geen MSM-lidmaatschap op het tijdschrift, en koop enkel losse nummers van artikelen die me interesseren.
Maar moest het beschikbaar zijn via elektronische weg dan ben ik zeker kandidaat ...
En dit via een website waar je kunt op downloaden of via een CD/DVD waar bijvoorbeeld een jaargang van MSM op staat.

Op de beurs in Mechelen kreeg ik een DVD toegestopt van een Engels Modelspoorblad met artikels en filmpjes.
Waarom niet mee die weg inslaan ... Belangstelling in een artikel dan print je 't eventueel zelf uit.

't Kan inderdaad eenvoudig via Adobe, deze heel eenvoudig zoek opdrachten toelaat.
 


Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


ysbeer

Een aantal duitse bladen brengt ook DVD s uit met de jaargang .
Of zelfs met alle jaargangen en de speciaalnr.s
Alle miba jaargangen 1948 tot 2008 voor 60 euro in pdf
De speciaaluitgaven 1 tot 80 voor 40 euro.
wim

Huugooke

Zo'n DVD is natuurlijk nog interessanter. Maar ook hier weer: wat gaat dat de producent kosten, m.a.w. wat gaat dat uiteindelijk de koper kosten? Natuurlijk is het een enorme plaatsbesparing, en met een goede zoekfunctie ook veel toegankelijker.
Heb de poll dan in die zin ook aangepast.
PS: meer dan honderd keer gelezen en maar 11 stemmen: komaan hé mannen, het lijken wel de nationale verkiezingen!

Koen

Persoonlijk vind ik een digitale uitgave goed (en ik zou er zeker gebruik van maken) als aanvulling op het bestaande tijdschrift maar ik zou mijn abonnement niet opgeven. Ik lees veel liever mijn tijdschrift op papier dan op een scherm.
Een CD of DVD vind ik niet echt een goed idee. Downloaden lijkt mij beter.

Ps: Huugooke, ik heb mijn stem al uitgebracht  ;)

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

doomslu

Als betrokkene stem ik niet.  ;)

Vragen die ik me stel: wat gaat dat aan inkomensverlies voor ThinkMedia teweeg brengen?
Een pdf is makkelijk door te spelen naar vrienden, een kopie van een DVD ook.

Het toeval wil (echt waar!) dat we bezig zijn om een aantal dingen online te veranderen/verbeteren.
Op de website gebeurt wat!  ;)
Enkel Rian heeft al wat ontdekt.  :D

Ik geef jullie de primeur van een klein stukje voorwoord, dat ik (echt waar!) twee weken geleden schreef voor MSM 122, dus voor de discussie hier...

Aan een volledig digitale versie van Modelspoormagazine denken we momenteel nog niet, daarvoor ligt de geur van de inkt ons te nauw aan hart.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Citaat van: Huugooke op 19 januari 2013, 13:14:03 PM
Zo'n DVD is natuurlijk nog interessanter. ... Heb de poll dan in die zin ook aangepast.

... dus het zou kunnen dat heel wat oorspronkelijke "ja"-stemmers voor de DVD zouden kiezen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Citaat van: ysbeer op 18 januari 2013, 18:21:18 PM
Een aantal duitse bladen brengt ook DVD s uit met de jaargang .
Of zelfs met alle jaargangen en de speciaalnr.s
Alle miba jaargangen 1948 tot 2008 voor 60 euro in pdf
De speciaaluitgaven 1 tot 80 voor 40 euro.
wim



MSM uitbrengen op DVD heb ik al meerdere malen voorgesteld. ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

gardevil

Aan een DVD versie heb ik zo geen behoefte, als abonnee heb ik alle uitgaven in mijn bezit, maar ik wel wat voordelen.

Zo ben ik bv. grote fan van de artikelen van Emanuelle Nouallier die ik als naslagwerk gebruik.

Nu scan ik deze in en print ik ze af om niet steeds het magazine naast me te moeten leggen. Wanneer een afgedrukt blad vuil wordt, vervang ik het gewoon.

In die zin zie ik downloadbare content wel zitten.
Misschien nog een andere denkpiste: Het downloadbaar maken van artikels enkel voor abonnementshouders, dat geef weer een leuk voordeel voor hij die een abonnement neemt en zijn nummers niet los koopt. Dit kan eenvoudig via een beveiligd gedeelte van de website of forum.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

SuSke

Citaat van: doomslu op 19 januari 2013, 13:30:31 PM
...
Vragen die ik me stel: wat gaat dat aan inkomensverlies voor ThinkMedia teweeg brengen?
Een pdf is makkelijk door te spelen naar vrienden, een kopie van een DVD ook.
...
Ik vermoed dat er binnen de Adobe familie ondertussen toch ook voldoende beveiligingsmethoden aanwezig zijn die een bescherming van de artikels kan toelaten. Ik ben geen expert terzake maar wordt toch regelmatig geconfronteerd met digitaal beveiligde bestanden en gevraagd om het invoeren van paswoorden en andere e-ID's.
OK - toegegeven, de malafiede gebruikers zullen er weer in slagen van de boel te kraken  >:(
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Huugooke

Citaat van: Gerolf op 19 januari 2013, 13:51:26 PM
Citaat van: Huugooke op 19 januari 2013, 13:14:03 PM
Zo'n DVD is natuurlijk nog interessanter. ... Heb de poll dan in die zin ook aangepast.

... dus het zou kunnen dat heel wat oorspronkelijke "ja"-stemmers voor de DVD zouden kiezen  ;)
Tja, dat had ik van tevoren moeten bedenken.
Oplossing? Nieuwe poll? Of rekenen we de ja stemmers maar bij de DVD kiezers?
Het kopie probleem is natuurlijk een... probleem. Uiteraard zijn de forumleden te eerlijk om zoiets te doen. ;)
Een papieren kopie maken is tegenwoordig ook geen grote moeite meer natuurlijk.


Jurgen

Citaat van: doomslu op 19 januari 2013, 13:30:31 PM

Vragen die ik me stel: wat gaat dat aan inkomensverlies voor ThinkMedia teweeg brengen?
Een pdf is makkelijk door te spelen naar vrienden, een kopie van een DVD ook.

En hoeveel verliest ThinkMedia op het gratis uitlenen van de magazines aan vrienden? Dat is net hetzelfde als een DVD hoor. Ik geef eerlijk toe dat mijn vader ook mijn MSM (en andere magazines) leest, zonder ervoor te betalen.

Een DVD hoeft voor mij niet, maar waarom kan men aan de abonnee's geen login geven om online een database te raadplegen?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

Het gratis meelezen is op zich niet zo erg. Ook in clubverband gebeurt dat.
En een papieren kopie is niet gratis (tenzij je 't op 't werk doet  :o) en bovendien niet zo fraai.

Ik kan me voorstellen dat een gratis toegang voor abonnees meteen het schrappen van enkele abonnementen als gevolg zal hebben. Even login doormailen...  :-[

Wat de poll betreft, moet Hugo misschien overwegen opnieuw te beginnen.

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jurgen

Citaat van: doomslu op 19 januari 2013, 15:16:23 PM

Ik kan me voorstellen dat een gratis toegang voor abonnees meteen het schrappen van enkele abonnementen als gevolg zal hebben. Even login doormailen...  :-[


Beperken tot het downloaden van 2 artikels per maand?
De echte cowboys ga je nooit kunnen tegenhouden hoor!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.