filmpjes van markante schaal-N modelbanen

Gestart door Michiel, 15 januari 2013, 14:38:54 PM

Michiel

Ik vind ook dat over het algemeen veel te snel gereden wordt, maar ik snap ook wel waarom. Hoe kleiner de schaal, hoe moeilijker het is om te kruipen. Een schaal-N locje staat erg snel stil op een stofje of zo. Wanneer je een beetje door rijdt, heb je minder problemen met aanduwen.  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Redskin

Citaat van: Michiel
Ik vind ook dat over het algemeen veel te snel gereden wordt, maar ik snap ook wel waarom. Hoe kleiner de schaal, hoe moeilijker het is om te kruipen. Een schaal-N locje staat erg snel stil op een stofje of zo. Wanneer je een beetje door rijdt, heb je minder problemen met aanduwen.  ::)

Eens, maar zou dat dan voor analoog gelden? Met digitaal heb ik werkelijk totaal geen last van locjes die aangeduwd moeten worden. ;D Een echte poetser van mijn rails ben ik ook al niet. :-[
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Michiel

Digitaal is het probleem minder accuut, maar toch. Schaal-N locomotiefjes blijven vrij gevoelig voor stofjes en oneffenheden. Hoe groter de schaal, hoe beter men kan kruipen met de loc.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Redskin

Citaat van: Michiel...Hoe groter de schaal, hoe beter men kan kruipen met de loc.

Beter dan dit?? ;) ;D



Klik op foto voor het filmpje (verontschuldiging voor focus en beweging: ik zal nog eens een echte videocamera aanschaffen i.p.v. filmen met dit fotocameraatje). Overigens knipperen hier op het beeld de frontseinen en licht binnenin de BR 132 -door één led verzorgd-, wat veroorzaakt wordt door de combinatie van de led-chip (het is immers een halfgeleider), de beeldfrequentie en de sluiter van de camera. Met het blote oog is het niet te zien.

Wat toelichting: deze BR 132 is door mij digitaal omgebouwd in augustus 2011 en stond sindsdien in de vitrine. Het leek me goed 'm weer eens de sporen te geven en toen ik vandaag zag hoe mooi langzaam dit locje kan kruipen, dacht ik ineens aan dit onderwerp. Ook de recent aangeschafte Re 460 (digitaal af fabriek met geluiden) komt op de achtergrond het station mooi binnenkruipen.

Maar eens hoor Michiel: hoe groter de schaal, hoe gemakkelijker stroom/spanning en PWM-signaal de cruciale onderdelen in de loc kunnen bereiken. Wij 'N-ers' zullen ons materieel en baan als onderdeel van onze hobby toch regelmatig moeten poetsen :( om het allemaal lekker soepel te laten rijden.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Michiel

De E132 kruipt mooi! Maar het is niet evident om het zo te krijgen, te houden en te hebben over de hele baan. Het is in elk geval prachtwerk dat je je loc zo traag kan laten rijden, stoppen en terug vetrekken zonder haperen. Een teken dat je techniek beheerst!   ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)


Boemeltrein

Enkele jaren geleden was er op modelspoorexpo een modelspoorbaan "louise marie" dat  de Vlaamse Ardennen als voorbeeld had, ik vond dit een super-gedetailleerde en realistische baan in N en wat me beviel waren de flauwe bochten wat niet altijd in H0 mogelijk is.

59erke

Citaat van: Boemeltrein op 14 februari 2021, 21:14:19 PM
Enkele jaren geleden was er op modelspoorexpo een modelspoorbaan "louise marie" dat  de Vlaamse Ardennen als voorbeeld had, ik vond dit een super-gedetailleerde en realistische baan in N en wat me beviel waren de flauwe bochten wat niet altijd in H0 mogelijk is.

Heeft op de laatste N expo in Merksem ook gestaan, hier kun je er nog eens van nagenieten
http://www.spoorfoto.be/Host/MSCP/V1.0/NL/louise-marie/
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan