Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

M2 in schaal NUL binnenkort verkrijgbaar ?

Gestart door Paulogic, 11 januari 2013, 14:47:30 PM

Paulogic

Ok hun aantallen kunnen misschien wat minder zijn maar hoeveel afzetmarkt is er hier in Belgie?
Van elk 50 wagons? ik hoop voor Goovers van wel maar ik vrees ervoor en dan stijgt de prijs.

En het 3D printen dat David hier toonde is niet te vergelijken met de machine die wordt gebruikt voor de wagon.
Die is wel een pak groter, duurder,....

En qua loc ... zoals al gezegd wat niet is kan komen :   ;)



Produktie mogelijk vanaf 25 stuks aan een richtprijs van + 1000 euro.
Dus... als we aan 25 stuks geraken, kan dit wel gerealiseerd worden.

ps : ja het is ook veel geld... ;D ;D ;D
mvg,
Paul(ogic)

Dirky

mijn eerste reactie:
Zijn de plannen van " den echten" beschikbaar? Het mag niet zomaar een look-alike worden voor 1000 euro?

argilla

#17
Citaat van: Paulogic op 12 januari 2013, 18:47:45 PM
Even op inpikken...

De prijzen voor productie van grotere series zijn inderdaad lager en bvb een Schnellenkamp (gekende Duitse speler) gokt algauw op
een afzet van misschien wel 1000 stuks terwijl hier de afzetmarkt veel kleiner is. Dus minder productie betekend dat de kostprijs voor
ontwikkeling gedeeld wordt door minder aantal 'stuks' en dat maakt algauw een deftig verschil.

Ik heb voor een persoonlijk initiatief ooit eens de rekening gemaakt en ik moet zeggen dat Goovermodels veel moed heeft om dit te proberen. Chapeau.
En neen geen aandelen, integendeel, zij zijn feitelijk concullega's  ;) :D ;D

Plasticard ?? Zeg maar een model gemaakt uit ABS 3D print, met hoge resolutie. (Lees heel hoge).
Alles gespoten. Opdruk met dampon. Verende buffers uit metaal. Ramen uit UV bestendige 'plastic' enz enz..

En de BDx... tja wat niet is kan nog komen natuurlijk. Er is nog wat te maken in O en t'is aan de 'fabrikanten' (groot of klein) om hier iets mee te doen!
Ik ga mij alvast niet wagen aan een productie avontuur. Daar zijn het nu de tijden niet voor, volgens mij.

Tip : Lagere prijs : een groepsaankoop heren... ik wil wel onderhandelen (zie ook ander draadje)  8) ;D ;D ;D



Tip : Lagere prijs : een groepsaankoop heren... ik wil wel onderhandelen (zie ook ander draadje)


dat is kan een oplossing zijn.
1) wie doet mee ? hoe een lijst opstellen van mensen die een aankoop overwegen.
2) Hoe ver wil je ( verkoper) gaan in de korting ?
3) Hoe zullen de onderhandelingen verlopen maw wie met wie ( aanspreek persoon)
4) Wat als we nu eens een collectief aandeel kopen in de zaak zoals bv de boekhandel calibro.be Die hebben collectieve aandelen in het bedrijf van €33 en die geven recht op korting bij aankoop.( 10 % dus na drie boeken heeft men zijn aandeel terug) Dit als voorbeeld  ;)
5) Wat als men besluit vanuit de aankoop zijde om deelbetalingen ( zekers voor de 1000€ loc) ?
6) Wat als een deel van de kopers een kitvorm wil ?Blijven die kortingen staan of gaat het nog meer korting opleveren tov gemonteerde vorm ?

Ben altijd bereid van te helpen   Paulogic. ;) (Dit vanuit het standpunt ; dat wie opmerkingen heeft er ook iets aan moet doen en helpen en niet alleen maar commentaar moet geven)
U mag altijd contact met me opnemen als het U belieft of iets te vragen hebt via een PM Dank U
Chapeau voor het initiatief !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

bollen neus


argilla

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

CiteerBuiten de prijs is er uiteraard de kwaliteit: en die is gewoon super.

Vind je? Voor die prijs verwacht ik toch beter. Kan natuurlijk een proto zijn en de foto is niet hetzelfde als in het echt maar toch. Die deuren vallen echt uit de toon vergeleken met de raamlijsten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Paul,

Als je vertrekt van 1000 euro voor 25 stuks dan vrees ik ervoor.

Ter info: van de NOHAB van Heljan zijn er meer dan 50 stuks de deur uitgegaan in België; en dit om er een Belgische van te maken.

Er is een markt voor 50 stuks aan 500 euro; die 50 stuks zijn dan wel alle versies.  Om de kosten te drukken: lever een ongeschilderde af !

Het is dus aan de producent om nu de zowel de ontwikkelingskosten als de productiekosten ( produktiemethoden) zo te beheersen/gebruiken om een lok van 500 euro te produceren.

Groepsaankoop: als de lok per stuk 1000 euro kost, dan ga je met een groepsaankoop hem voor 900 euro bekomen, dan ga je dus 2 man meer hebben die hem koopt, maar ik betwijfel of je dan al 25 stuks ga afzetten.

Dat de machine groter en duurder is wil ik wel geloven, ik heb ook onthouden dat het vooral de materiaalkost is dat doorslaggevend is, een draaistel kostte al gauw meer dan 100 euro in 3D printing.

Kijk, ik wens David alle succes toe, maar ik vrees er een beetje voor.  Men doet 3D printing als de oplossing voor (en dat is David zijn core-business, dacht ik).  Ik vrees echter dat naar productiekost voor seriewerk 3D printing niet de beste keuze is.

Roland

Kris

Hallo,
Zelf maak ik als hobby loc's in schaal 0 ik weet wat alle onderdelen kosten , 25 loc's voor 1000 € zal niet lukken

Er is geen markt voor 25 loc's aan 1000€ , en voor 1000€ kan men geen topmodel met een oplage van 25 stuks produceren zoals de grote fabrikanten met grote oplages doen .

Indien men Belgisch in nul wil rijden (loc's) zal dit voornamelijk zelfbouw blijven vrees ik of ombouw zoals de Nohab ( ondanks dat de fabrikant het model had is er bij mijn weten zelfs geen Belgische versie door de fabrikant uitgekomen )

Kris



Paulogic

Dat voorstel voor 1000 euro komt niet van mij, maar van Goovermodels zelf. David zal zeker wel de berekening gemaakt hebben, je mag gerust zijn.

En het 3D print process. Volgens ik ervan begrepen heb is het wel degelijk haalbaar en mooi. Maar ik ben (nog geen) expert in 3D printing... Dat komt wel  :P

De prijzen voor series in het buitenland zijn lager... maar zoals al gezegd hun afname groter. Zelfs buiten de grenzen verkopen ze gemakkelijk hun locs.
Zoals Lenz en collega's. Ze zijn bijna zeker als ze er 150 van maken, dat ze allemaal verkocht geraken. Hier kan men, volgens mij, enkel zo'n project starten,
als er een 'intekening' is van een minimum hoeveelheid (voorstel hier is 25 stuks) anders is het zeker : broekscheuren en dat wens ik niemand toe, t'is al erg genoeg
als je de media doorneemt.

Alleszins vind ik de inzet om ook in deze schaal wat uit te brengen een heel tof initiatief.

En toch nog even dit :
Ik herinner mij nog een bepaald Belgisch O model van een andere fabrikant... 5000 en meer euro's. Ook die hebben toch verkocht??
Ik heb daar alvast geen exemplaar van want daarvoor heb ik niet de middelen, nog de sponsor gevonden hoor  ;D.
Mijn tante in Monaco geeft mij al jaren gene nieuwjaar meer  ;D ;D ;D
mvg,
Paul(ogic)

Hervé

Hallo,

een mogelijke loc die nog met de M2's (en in trekduw combinatie) kan rijden is idd de bolle neus, in de 52 53 of 54 versie.  Heb al zelfbouw gezien om duimen, vingers en rails van af te likken :p.  Er heeft er ook jaar en dag eentje bij een winkel in Blankenberge  te koop gestaan, weet wel niet of hij er nog staat (ik kwijl meer op N  :P ) Hij staat alleszins nog steeds op hun site, samen met blijkbaar een aangekondigde type 10 en 41? 

GroeteN,
Hervé

Peter

Persoonlijk vind ik 400 euro voor een M2 niet echt overdreven, maar ik zou toch ook het alternatief, dus in bouwset, in overweging nemen.
Wat de prijs van een lok betreft, is 1000 euro niet duur. In de laatste MSM staat een MTE model van een type 16 afgeleid van een Engelse lok (dus hoe nauwkeurig?) voor 1495 euro en daar hoor je niemand iets over zeggen.

Wel vind ik het voor mezelf spijtig dat Kris (en dat is zijn goed recht trouwens) de plans van zijn prachtige modellen niet verkoopt of ter beschikking stelt.
Een zou ik er van bouwen (niet om te rijden) maar als statisch model.
Met vriendelijke groeten
Peter

bollen neus

Citaat van: Hervé op 14 januari 2013, 14:00:46 PM
Hallo,

een mogelijke loc die nog met de M2's (en in trekduw combinatie) kan rijden is idd de bolle neus, in de 52 53 of 54 versie.  Heb al zelfbouw gezien om duimen, vingers en rails van af te likken :p.  Er heeft er ook jaar en dag eentje bij een winkel in Blankenberge  te koop gestaan, weet wel niet of hij er nog staat (ik kwijl meer op N  :P ) Hij staat alleszins nog steeds op hun site, samen met blijkbaar een aangekondigde type 10 en 41? 

GroeteN,
Hervé

Als het troost mag wezen achter een CFL1601 model kan je deze ook hangen hoor, vraag me echter altijd af waarom het altijd van de NMBS moet zijn? In dat groot model zittenj er helaas ook nog fouten in hoor, als je het weet natuurlijk...................

Hervé

Hallo Bollen Neus,

over welk "groot model" heb je het?  ;D

GroeteN,
Hervé

Citaat van: bollen neus op 14 januari 2013, 14:39:22 PM
Citaat van: Hervé op 14 januari 2013, 14:00:46 PM
Hallo,

een mogelijke loc die nog met de M2's (en in trekduw combinatie) kan rijden is idd de bolle neus, in de 52 53 of 54 versie.  Heb al zelfbouw gezien om duimen, vingers en rails van af te likken :p.  Er heeft er ook jaar en dag eentje bij een winkel in Blankenberge  te koop gestaan, weet wel niet of hij er nog staat (ik kwijl meer op N  :P ) Hij staat alleszins nog steeds op hun site, samen met blijkbaar een aangekondigde type 10 en 41? 

GroeteN,
Hervé

Als het troost mag wezen achter een CFL1601 model kan je deze ook hangen hoor, vraag me echter altijd af waarom het altijd van de NMBS moet zijn? In dat groot model zittenj er helaas ook nog fouten in hoor, als je het weet natuurlijk...................

bollen neus

De HELJAN spoor O dan of weet jij nog een ander merk dat deze heeft uitgebracht? Ik heb er al "verbouwde" gezien naar NMBS model waar ik niet mijn vingers van ga aflikken hoor. Deels door de fouten deels door spuitwerk. En zoals altijd er zijn "2" kanten aan een medaille niet? Weet ook wel waar ik over spreek hoor. ;)

Hervé

Ik dacht dat er nog een merk was ja.. Zal eens moeten opzoeken, tenzij ik compleet verkeerd ben.

Heb je het over privé modellen of van in een winkel?  Indertijd had je nog ergens in het Brugse achterland een (ondertussen gesloten) winkel die ze 'verbelgischte'...maar meestal kwam de nummer niet overeen (een 52/53 zonder de vijfde ventilator), de Deense handgrepen met een knik in, de lasnaden die niet weggeschuurd waren, sommige zelfs nog met de deur er vanvoor in...kort samengevat, het was de originele Heljan die enkel een Belgisch kleurtje kreeg, zonder enige verdere aanpassingen.  Goed, iedereen heeft zijn eigen "aanvaardingsgrens", maar dat vond ik nu persoonlijk ook wel een beetje jammer dat daar niets aan gedaan werd. 

Voor zover ik me nog kan herinneren was die MTE'er wel tamelijk compleet, tot het luikje voor de treinschakelingskabel toe.  Als ik de nummer op de site zie (202.016), dan is het wel een model dat maar kort rondgereden heeft, want deze werd in het grootbedrijf na een tweetal jaren de 204.006.

In Mechelen was er ook een stand, "Moustiland"? , waar er een 54 stond in "1970" livrei als ik me niet vergis.  Was toch ook redelijk strak gespoten vond ik. 
Ofwel heb ik een bril nodig, dat zou ook kunnen natuurlijk :P

GroeteN,
Hervé


Citaat van: bollen neus op 14 januari 2013, 16:47:44 PM
De HELJAN spoor O dan of weet jij nog een ander merk dat deze heeft uitgebracht? Ik heb er al "verbouwde" gezien naar NMBS model waar ik niet mijn vingers van ga aflikken hoor. Deels door de fouten deels door spuitwerk. En zoals altijd er zijn "2" kanten aan een medaille niet? Weet ook wel waar ik over spreek hoor. ;)