Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

beginende N rijder

Gestart door Gust, 08 januari 2013, 18:00:51 PM

Gust

Na passen, meten en denken heb ik toch maar mijn treintafel veranderd.
Nu komt nog het moeilijkste: een redelijk banenplan bedenken.  het aankleden en knutselen van de treinbaan  blijft mijn grootste passie.
Ik heb ook nog 2 auto-transport-wagons aangekocht.
Donderdag ga ik naar Schoten (om te vragen hoe ik best verlichting in mijn wagons kan plaatsen..)
Vrijdag ga ik naar de beurs in Dortmund om foto's te trekken en enkele ideeën op te doen.

hierbij nog enkele foto's..

de treintafel







doomslu

Mooie ruimte.
Een tip: probeer af te stappen van rails die parallel liggen aan de baanrand.
Te veel strakke rechte rails is ook eerder saai.
Durf eens iets anders...  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gust

Vandaag op de rommelmarkt in Merksem een koopke gedaan,alles wat je op de foto ziet voor 5 euro


stefan

amaai dat is wel een serieus koopje. Daar ga je nog veel plezier aan beleven.

Kautenbach

mazzelaar, da's niet veel. Zijn ze handbediend neem ik aan, en hebben ze gepolariseerde puntstukken?

en nog 2 stuks meegebogen wissels ook, die kun je heel mooi aan het einde van je bogen al leggen en dan wat Luc zegt proberen een beete van de voorrand weg te blijven/niet al te recht erlsngs te gaan.

ga je heel veel plezier mee hebben hoor met al die wissels, en je baan natuurlijk

conducteur

Ze zijn toch bijna allemaal elektrisch?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Frank_N

Citaat van: doomslu op 06 april 2013, 10:30:51 AM
Mooie ruimte.
Een tip: probeer af te stappen van rails die parallel liggen aan de baanrand.
Te veel strakke rechte rails is ook eerder saai.
Durf eens iets anders...  ;)

Ook mijn idee, Gust!

Btw: heel apart die blauwe autotransporter... ;)
Groet van Frank

Gust

Zelf geprobeerd een huisje(garage) te vervuilen,en enkele bomen gemaakt(de stam moet ik nog afwerken)






Gerolf

Dat gebouwtje valt best mee, maar voor je bomen zou ik toch maar eens een draadje op dit forum doornemen ....
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gust

Inderdaad: de bomen zijn nog niet goed,maar dit was het eerst dat ik eens probeerde,en al doende zal het wel iets beteren zeker (laat ons hopen)
Zal het draadje over bomen eens zoeken.

Gerolf

Je bomen lijken op bomen die in de buurt van mijn werk staan. Dood, en overwoekerd door klimop.
Niet weggooien dus, want ze zijn op hun manier natuurgetrouw  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

59erke

Hallo Iedereen,

Juist een vraagje, heb onlangs op een beurs enkele wissels van Fleischmann op de kop kunnen tikken voor een prijsje.

Probleem is nu dat er meegebogen wissels bijzitten die (volgens ik op internet kon opzoeken) "zelfdenkend" zijn.
M.a.w de trein rijdt niet verder bij het naderen van de wissel, als je begrijpt wat ik bedoel. De wissel ziet er identiek uit als een andere wissel alleen is de tong volledig in metaal uitgevoerd. Voor wie mijn uitleg niet begrijpt het gaat hier om de fleischmann wissels 9168 en 9169.

Weet er nu iemand hoe ik deze wissel toch kan gebruiken. Ik dacht aan een extra aansluitpunt ter hoogte van de wissel, of zie ik dit verkeerd ?

Wat de aansluitsporen bij fleischmann betreft had ik nog een vraagje, kan je enkel de rechte aansluitsporen met zo'n lelijk huisje gebruiken of kan je de verbindingsstukken met aansluitdraad ook gebruiken?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Redskin

Hallo Koen,

Ik vermoed dat de draadbruggen (die lijken wat op nietjes) van jouw wissels ontbreken. Credo: op zoek naar deze draadbrugjes (op 't forum oproep doen of via de vakhandel aanschaffen). Effe gekoekeld en uitleg vind je HIER op de site van 'nproject.org'.

Zou je voor een advies van mede-forumleden wellicht een fotootje kunnen publiceren van de genoemde 'verbindingsstukken met aansluitdraad'? Met wat soldeerhandigheid kan je overigens op vrijwel ieder gewenst punt een stroomaansluiting maken. De aansluitingen af fabriek bevatten veelal ontstoringselektronica vanwege wet- en regelgeving.

Groet!
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

59erke

Hallo Redskin,

De draadbruggen zijn nog aanwezig, maar vanaf de wissel in de lus wordt geplaatst komt er nergens stroom op de rails.
Ik vermoed dat de wissel een kortsluiting geeft en daardoor de volledige stroombaan lam legt.
Als ik de draadbruggen verwijder geeft dit ook geen resultaat zoals vermeld op de link die je gaf.
Dus ik ga deze wissels niet meer gebruiken en vervangen door een ander wel werkend exemplaar. Kan misschien nog wel dienst doen op een vitrinespoortje.

Dit gaf me wel het idee om te werken met denkende wissels, juist een vraagje omtrent.
Ik zou dit willen toepassen aan het station. Betreft hier een enkele lijn die aan het station dmv linkse en rechtse wissel in dubbelspoor overgaat. Moet ik dan beide wissels (links en rechts) denkend maken of is eentje (aan het verlaten van het station) voldoende ?

Wat die verbindingsstukjes met draadjes betreft, ga ik gewoon opteren voor de soldeermethode. Heb een goede werkwijze gevonden op de site van het project Saraan van één van de leden hier.

Alvast bedankt
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Redskin

Citaat van: 59erke op 21 april 2013, 11:29:56 AM
...Moet ik dan beide wissels (links en rechts) denkend maken of is eentje (aan het verlaten van het station) voldoende ?
Als je zo'n inhaalspoor wilt toepassen, dan moeten inderdaad van beide wissels de draadbrugjes verwijderd worden.

Citaat van: 59erke op 21 april 2013, 11:29:56 AM
Wat die verbindingsstukjes met draadjes betreft, ga ik gewoon opteren voor de soldeermethode. Heb een goede werkwijze gevonden op de site van het project Saraan van één van de leden hier.
Kan je beslist doen: in mijn beleving is Michiel een van de meest ervaren en zorgvuldige hobbyisten onder ons. Lukt 't om de een of andere reden niet: laat 't hier weten. ;)
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController