Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

LED voorschakel werstand calculator.

Gestart door PietB, 06 januari 2013, 12:42:07 PM

PietB

Hallo allemaal
ik was op zoek naar de juiste weerstand om een led aan te kunnen sluiten op een spanning van 16 volt.
Op het internet vond ik dit handige tooltje: http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html
Mocht dit hier al eens eerder behandeld zijn dan moet de beheerder het maar weghalen.
Zo niet, doe er je voordeel mee.

grt Piet.

Gerolf

Leuk concept, maar ik zie toch enkele minpuntjes:
- je kan geen ledstroom opgeven die lager is dan 2mA. Bij hoog-rendement-leds die je voor verlichting gebruikt kan dat nodig zijn
- meerdere leds (bvb 24 Volt in totaal) aanvaard hij wel, maar geen voedingsspanning hoger dan 24V
- met één led aan 1.6V bij 24V voeding, 2mA gewenst, gaat hij echt in de fout  :o
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB


Gerolf

Met die tweede link kan je blijkbaar alles berekenen, ja.
Dichtsbijzijnde hogere E12-weerstandswaarde geeft hij niet, maar dat is geen ramp
Hoewel: als je op de berekende weerstandswaarde klikt ga je naar een ander venster, met aanbevolen kleurcodes "in de buurt", maar niet noodzakelijk een hogere.
Wat me wel wat stoort zijn de veranderende illustraties. Doe maar eens iets met 15 leds  :o
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Citaat van: Gerolf op 06 januari 2013, 18:51:42 PM
Wat me wel wat stoort zijn de veranderende illustraties. Doe maar eens iets met 15 leds  :o
Ja maar hoe moet je dat anders weergeven?
Ik zou het niet weten, ik denk dat de maker iedereen te vriend wilde houden door zo uitgebreid mogelijk te informeren.

grt Piet.

conducteur

Ik zou gewoon zelf de theorie die achter de calculator zit doorgronden, dan begrijp je wat je aan het doen bent, ipv als een kip zonder kop cijfertjes intikken. Bijgevolg zal de wet van ohm nog handig zijn voor andere dingen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PietB

Citaat van: conducteur op 06 januari 2013, 21:35:01 PM
Ik zou gewoon zelf de theorie die achter de calculator zit doorgronden, dan begrijp je wat je aan het doen bent, ipv als een kip zonder kop cijfertjes intikken. Bijgevolg zal de wet van ohm nog handig zijn voor andere dingen.
Hoi Rian,
Ik heb in mijn leven(10 jaar electrotechnische studies, 30 jaar electronica technicus in de luchtvaart industrie) de wet van Ohm zo vaak toegepast dat ik daar nu na mijn pensionering echt niet meer op zit te wachten.
Dus neem ik nu de "makkelijke" weg.

grt Piet.

conducteur

Dan misschien wel, maar als je er niets van kent?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PietB

Citaat van: conducteur op 06 januari 2013, 21:43:55 PM
maar als je er niets van kent?
Dat hoeft geen reden te zijn deze materie te mijden.
Ik had in het eerste jaar dat ik in de hangaar rond liep, net afgestudeerd dus denkend dat je alles al weet, een leermeester, die heeft mij de volgende stelregel ingeprent:
"Als je niet weet wat je doet, doe het dan niet!"
Nou ik denk daar heel anders over, want hoe kun je nou in hemels naam een autodidact zijn als je nooit iets probeert?
Zelf uitvinden is veel beter dan van horen zeggen iets klakkeloos aannemen.
Er is voldoende lectuur in de handel en ook kennis hier op het forum aanwezig, zodat iedere modelbouwer de grondbeginselen van de electronica en electrotechniek kan leren.
Al dan niet door zelfstudie.
Het is allemaal niet zo moeilijk.

grt Piet.