Het werk aan de draaischijf vangt aan

Gestart door argilla, 06 januari 2013, 09:36:44 AM

argilla

De tekening van de draaischijf is gemaakt. De volgende stap is een mal maken. Direct al een probleem.
Daar de schijf 80 cm in dia is moet ik dus met de wipzaag een ronde uitzagen . Hoe kan ik nu een ronde ( ja spijtig maar hij moet wel heeel mooi rond zijn) dit karwei doen ? Heb al geprobeerd uit de losse hand op een oefenstukje maar......het ziet er niet uit. Was meer een ei dan rond. Om nog maar te zwijgen van de kopse kanten want die waren ook niet netjes recht.
Enig suggesties aub ? dank U

sorry vergeten te vermelden; werk met een elektron. te sturen machine op de hoogste snelheid  en een groeve zaag. Misschien is dit ook niet juist ! De mal zelf zal van MDF zijn 14 mm
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Michiel

Zomaar een wild idee:

de wipzaag vast monteren (eventueel ondersteboven). De plaat waaruit de cirkel gezaagd moet worden met een schoef vastzetten in een voorgeboord gat zodat de plaat kan ronddraaien. De plaat positioneren zodat de wipzaag tangentiaal aan de boord van de cirkel ligt. De wipzaag aanzetten, en de plaat draaien. Zo zou je een perfecte cirkel moeten krijgen... theoretisch. Heb het zelf nooit gedaan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Beschik je ook over een bovenfrees of kan je die ergens lenen?  Dan is met het Passer systeem van michiel alles zo gepiept.

Met een wipzaag is het in principe ook haalbaar, maar geduld en traag zagen met een degelijke machine is dan de boodschap.

Succes! ;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

PietB

Ik heb mijn klimspiralen met beide, decoupeer (wipzaag) en bovenfrees en het passersysteem van Michiel gemaakt.
Het was per spiraal 2 cirkels van 100cm in doorsnee maken dus ruimte om de werkplek heen is het allerbelangrijkste.
En zeker met de bovenfrees is het van belang dat je niet stopt onderweg want dan staat de frees op één plek te draaien en dat zie je later altijd.
Mijn voorkeur gaat uit naar de decoupeerzaag (met pendel functie) dat werkt in MDF het plezierigst.

grt Piet.

Steven123

Een perfecte cirkel met handgereedschap is bijna enkel te doen met een bovenfrees; in het midden een gaatje boren, een centerpunt met stang aan de bovenfrees monteren en erg traag (in meerdere dieptes) frezen.

Voor de decoupeerzaag bestaat hetzelfde systeem met zo'n centerpunt en een stang, je hebt dan echter al een degelijk merk nodig van zaagjes (met genoeg dikte) anders gaat dat zaagje gewoon z'n eigen weg (geen mooie cirkel)

De beste manier vind ik nog steeds de draaibank methode maar omdat je hier spreekt van 80cm heb je al meteen een schotel-houtdraaibank nodig wat hoogstwaarschijnlijk niet bij u thuis staat...
Je zaagt dan de cirkel wat groter/ruwer uit en monteerd die schijf op de schotelplaat van de draaibank.


In elk geval veel succes,
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Havoc

Zoals al gezegd is een bovenfrees de beste methode. Zelf zaag ik binnencirkels iets te klein uit en doe de rest met een vijl. Ben gene straffe met een wipzaag of bovenfrees. Liever iets trager dan weer eens moeten herbeginnen. Buitencirkels iets te groot uitzagen uiteraard.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Je zaagwerk dient om een mal te maken, zeg je.
Wat wil je gieten in die mal? Heel je draaischijf-kuip?
Of is je mal de binnenvorm van je draaischijf, en breng je de kunststof er aan de buitenzijde tegen?
Al aan gedacht hoe je gaat ontmallen? Met een stugge mdf-mal (met aangelijmde opstaande randen) kan dat lastig worden
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Ik heb beide methoden al toegepast. De wipzaag moet wel een zaagbladgeleider hebben anders kan je het al vergeten. Best is ook onder je MDF plaat een stuk piepschuim te leggen dat dik genoeg is zodat de zaag er niet doorkomt en je niet telkens hoeft te stoppen op je plaat te verdraaien. Een stuk triplex van 15 op  50cm kan je gebruiken om je wipzaag op te bevestigen. Boor er een gat in langs 1 zijde waar je zaag door moet stekken. Soms zijn er gaten voorzien aan de onderzijde van je wipzaag. Anders moet je deze zelf boren. Met verzonken boutjes (conische kop) en moer kan je het triplexplaatje bevestigen onder de wipzaag. Op 40 cm afstand aan de andere zijde van triplexplaat boor je een gat in. Nu kan je een gat boren in je MDF plaat, maar je kan ook er een schroef in draaien, zo is er maar één zijde beschadigd.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Martin Welberg

 Bovenfrees, meer is er niet te zeggen. Of zoals Steven zegt een erg grote draaibank...

Frank_N

Citaat van: Steven123 op 06 januari 2013, 11:18:46 AM

Voor de decoupeerzaag bestaat hetzelfde systeem met zo'n centerpunt en een stang, je hebt dan echter al een degelijk merk nodig van zaagjes (met genoeg dikte) anders gaat dat zaagje gewoon z'n eigen weg (geen mooie cirkel)



Dat lijkt mij ook goed te werken.....Zelf gedaan en al vaker. Puntje is geduld.
Groet van Frank