café Leon als half-relief gebouw

Gestart door Dirky, 05 januari 2013, 21:56:08 PM

Dirky

Als eerste van een reeks Belgische half-relief gevels heb ik voor café Leon (zie ook ander draadje onder scenery) gekozen. Zo strak als alles getekend is, zo strak wordt ook alles gesneden.
Vandaag de dag worden er wel vrij perfecte huizen gebouwd maar dat was in het begin van vorige eeuw zeker niet zo.





Het gedeelte muren heb ik zonet samengekleefd. Morgen een eerste laag verf en dan wordt de gevel wat bewerkt om een realistischer look te krijgen...

Gerolf

Ik ben alvast nieuwsgierig naar het vervolg  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steven123

...En ik ook  :D.
Dat beloofd weer een kunstwerk te worden, ziet er alvast een mooi begin uit  8)

Succes & groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Paulogic

Van design naar resultaat... geeft toch een beter idee hoor.

Dirky : 4 pintjes voor de mannen van de houtlaserij...  ;) ;D ;D ;D
mvg,
Paul(ogic)

SuSke

Citaat van: Paulogic op 06 januari 2013, 11:06:30 AM
Van design naar resultaat... geeft toch een beter idee hoor.

Dirky : 4 pintjes voor de mannen van de houtlaserij...  ;) ;D ;D ;D
Juist, gij lasert ook biefstukken  :D ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Paulogic

En met positief resultaat... behalve dan het bord van ons mooi servies.

Efkes voor iedereen : Biefstukje proberen laseren. Maar het lapje vlees toch mooi op een bord gelegd om nadien nog te kunnen
bakken en opeten. Dan mooi letter P uit gelaserd. Tof. Dan bordje in vaatwas en wat bleek... de glazuur van het bord moet aangetast
zijn en resultaat is dat na warmen en afkoelen de letter P ook bijna heel mooi uit het bordje kwam. Ikke bordje rap onderin de afvalemmer
omdat madam het niet zou zien. Neemt ze van zodra ze thuis was toch wel een bordje en zegt ze : waar is dat 6e bord naar toe ???
Lap... betrapt... 8) ;D
mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

Leuk om die anekdote nog eens op te frissen  :D  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Giovanni

Nu weer even serieus. Dirk, volgens mij gebruik je hier MDF. Ben ik correct?
Zelf gebruik ik graag platen hard polystyreen en Evergreen, daar dat lassend te verlijmen is en daarna na wat afbramen en schuren gemakkelijk te op kleur te spuiten is. Ik ben benieuwd hoe dat met MDF gaat.
Dan zie ik als snijplaat een vrij zachte ondergrond, terwijl ik al ruim 20 jaar een polypropyleen plaat gebruik, daar hier niets op hecht en na een karwei gemakkelijk schoon te schrapen is, de stofzuiger erover en het volgend project kan van start.
Verder vind ik je kroeg er SCHITTEREND uitzien, maar wellicht kan e.e.a. sneller.

conducteur

Als de gevels met een CNC laser gesneden worden, waarom heb je dan nog een harde ondergrond nodig om te snijden? Zoveel snijwerk zal daar ook niet aan zijn denk ik?
Het materiaal is volgens mij MDF, dat kan makkelijk gelaserd worden, styreen kan je ook maar gaat véél trager en is eigenlijk niet zo goed geschikt aangezien dat weg zal smelten, ipv wegbranden.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Giovanni

Ik ben nog van het ouderwetse handwerk Rian. Dus zaagwerk met mijn Hegner zaagmachine en uitsnijden van de ramen met een stanleymes. Laseren van hard polystyreen gaat overgens wel, maar je hebt gelijk wat betreft het wegsmelten. Daarom heb ik eens voor een groot project met heel veel ramen, 'De Hoge Heeren' te Rotterdam mijn polystyreen platen laten watersnijden en dat gaat geheel braamloos.
Verder blijf ik mijn materiaal inclusief de profielen van Evergreen schitterend materiaal vinden, maar wat zijn met mijn ambachtelijke gereedschappen de mogelijkheden met MDF?

Dirky

Alhoewel wij beiden modelbouwers zijn Giovanni, zie ik inderdaad een wereld van verschil tussen uw methode die, als ik me niet vergis, van maquettebouw afstamt en de manier waarop ik tewerk ga.
Mijn ervaring ligt eerder in realistisch ogende modelbouwbouw. Naast een complete vloot (honderden vliegtuigen) van de Luftwaffe op schaal 1/72 liggen hier zeker nog een vijftigtal tanks en andere militaire voertuigen...

Ik gebruik inderdaad hoofdzakelijk MDF... Alles wordt eerst "ontworpen" met CAD software waarna de betreffende stukken bij Paulogic gelaserd worden. Zelf snijden hoort het als het ware niet meer bij. MDF heeft eigenschappen die net interessant zijn om aan realistisch ogende modelbouw te doen. Zagen, snijden, frezen, schuren, krassen, breken, zelfs plooien... alles kan!

Bij het schilderen dek ik mijn hoekje af met A3 papier (oude bureel-onderleggers). Opruimen bestaat uit: "papier weg". Mijn polypropyleen plaat staat al lang aan de kant... :)

En dan "het kan wellicht sneller"... tja, mijn antwoord is "waarop baseer je die uitspraak?" :)
Ik heb mezelf voorgenomen in de eerste 3 jaren van mijn bijberoep in eerste instantie mijn werkplaats uit te bouwen en verder "van alle slag" modellen te ontwerpen die zowel in bouwpakket als kant en klaar model op korte termijn leverbaar zijn. Naast mijn bouwverhalen die je hier op het forum ziet worden ook voortdurend andere gebouwen klaargemaakt...

Dit alles in combinatie met een full-time job als engineering manager...

Dirky

#12
thx,

Gisteren de wanden gebouwd in architectenkarton. Vandaag efkens tijd gehad om de eerste raamkaders samen te kleven en na een grondlaag, de gevels te herstellen. Kleine opvallende onregelmatigheden die er niet natuurlijk uitzien moeten weg. Fouten die "waar" zouden kunnen zijn blijven vanzelfsprekend....






evan

Dat ziet er ook weer veelbelovend uit...

Het is ook weer ns een ander bouwstijl :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }