Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

3 rode lampen op Belgische loks??

Gestart door Peter, 05 januari 2013, 15:52:30 PM

Peter

Op het Duitse DSO forum wordt de vraag gesteld (met foto) of er een tijd geweest is of er uitzonderingen waren, dat op Belgische Eloks 3 rode lampen getoond werden ipv. 3 witte
Iemand meer informatie?

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,6219972
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

ik geloof dat loc's in Belgie met 2 lichten (3 buitenland) dienden te rijden en dat e rzelf een financiele bestraffing was indien ze 3 lichten voerden en erop betrapt werden ! Mocht dit niet zo zijn, vergeef mij hetgene wat in een ver verleden werd verteld(wijsgemaakt)!

Groeten Peter ;)

dgrr57

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 05 januari 2013, 16:31:01 PM
ik geloof dat loc's in Belgie met 2 lichten (3 buitenland) dienden te rijden en dat e rzelf een financiele bestraffing was indien ze 3 lichten voerden en erop betrapt werden ! Mocht dit niet zo zijn, vergeef mij hetgene wat in een ver verleden werd verteld(wijsgemaakt)!

Groeten Peter ;)
Dat was geldig voor de witte. Maar Peter (niet jij) heeft het op de rode  ;)

Metpetergaathetbeter

#3
sorry dat rood niet gezien, achterlichten branden alleen bij losse rit, mogelijks als noodsignaal ! Zelfde fin.bestraffing zou er geweest zijn indien rode lichten branden als niet nodig was !

Groeten Peter ;)

2012

Hebben wij dan lok's (gehad) mee 3 rode lichten ?
Ik rij met veel soorten en ik ken er gene zunne.

Ondertussen is 3 lichten vooraan (witte uiteraard) verplicht indien dat materieel uitgerust is met 3 lichten

achteraan 2 ingebouwde lichten of 1 eindsein voor binnenlandse treinen, 2 eindseinen voor internationale treinen

Gerolf

Op de foto's van het forum waar Peter de link van gaf staan er met drie rode lichten: zes-cijferig elektrisch materieel
... dus denk ik dat het ook wel gebruikt is ... maar misschien alleen internationaal ?
... of dachten de Belgische opdrachtgevers voor de locs dat er in het buitenland ook 3 sluitlichten nodig waren ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

#6
@ 2012 link Peter http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,6219972
toont toch enkele type 15,16,...21 (en 27?) deze laatsten hadden die geen regeling waar het bovenste licht voor beide kleuren kon gebruiken,dacht dat ooit eens ergens gelezen te hebben !
Groeten Peter ;)

2012

moet allezins ouder zijn dan 12 jaar, zolang rij ik al rond mee de treintjes, nergens heb ik iets gehoord van rode schijven te plaatsen om 3 rode lichten te hebben zunne.
die rode schijven hebben we wel nog steeds mee, maar die dienen om de witte lichten rood te maken als we de lichten ni op rood zouden kunnen zetten, vb de beide lampen defect of zo. Dan moete we de witte aansteken en die rode schijven plaatsen.

De rode lichten die je hier ziet is het derde WITTE koplicht eigelijk he, die voorzien is van zo schijf ...

ERVIN

3 rode lichten zijn er wel degelijk hoor , hier zelfs op " onze " laatste nieuwe locs... ;)


Gerolf

Maar dan blijft de vraag: worden ze alle drie gebruikt?
In Zwitserland voert men één sluitlicht - zou het in dat geval alleen dat middelste zijn ?

off-topic: @Peter (Metpeter...): ik denk dat je handtekening moet bijgewerkt worden (oud nieuws)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

#10
ik zal de vraag eens maandag in de AMSAC  stellen er zijn daar mogelijks mensen die de vraag zouden kunnen beantwoorden !
Groeten Peter ;)

ronny-vdv

Citaat van: Gerolf op 05 januari 2013, 18:51:54 PM
In Zwitserland voert men één sluitlicht - zou het in dat geval alleen dat middelste zijn ?
Dit is het rechtse wit sluitlicht. Ook zie je ook al veel twee rode sluitlichten.
Mvg,

ronny-vdv

Michiel

In bepaalde landen zoals Zwitserland zou men 3 rode front/sluitseinen gebruiken bij nood. Dat bleek vroeger toch zo op de TEE treinen, of het nu ook nog zo is? En of dat ook in andere landen zo is? Het lijkt erop dat de getoonde voorbeelden situaties zijn om te voldoen aan een buitenlandse richtlijn. Maar zelf ken ik er niets van. Ik gooi maar een balonnetje op...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

2012

In Belgie staat allezins niks in de regelgeving over 3 rode lichten, een traxx is nu net één van de lok's waar ik niet mee rij en wist da ook niet.
Maar dan nog zal dat niet voor in Belgie te gebruiken zijn, noodlichten bij ons is knipperende witte lichten (afwisselend linkse en rechtse, zoals op sommige ambulances ook te zien is tegenwoordig) Dat legt rit op het zicht op en dus kunnen stoppen voor een hinder in het spoor of andere incidenten.

ERVIN

Hey 2012 ( Kurt) je kan ook niet alles weten hé , de 2816 stond toen stil in Antwerpen-Noord en plots zag ik dat hij 3 rode lichten had, vandaar dat ik die foto toen gemaakt heb.  ;)