Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

decoders verliezen informatie ?

Gestart door Davy, 05 januari 2013, 12:54:30 PM

thor

Ik heb het over een stroomonderbreking, lees kortsluiting.
Uitschakelen van je systeem heeft hier vanzelfsprekend niets mee te zien.
Zelf heb ik dergelijk verhaal ook nog niet ervaren, doch bij nazicht van een decoder handleiding viel mijn oog hierop.
Louter ter informatie hoor.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Ronald

Citaat van: conducteur op 06 januari 2013, 13:31:30 PM
.. de vermeldde 40 jaar wacht om nog eens te proberen

Da's wel heel lang..... ;)

2012

Ik heb ook vraagje ovcer decoders, ik heb ESU's, ben die volop aan het plaatsen maar bij 3 lok's heb ik probleemkes.

In een bepaalde lok een decoder geplaatst en die kan enkel maar traag rijden, al zitten zoeken in de instellingen ma ik vin dhet niet.
Een andere decoder doet niks, als ik normaal een lok op het spoor zet dan "ontdekt" mijn ecos een nieuwe lok en deze niet, ook handmatig laten zoeken, ecos zegt "er staat geen lok op het spoor' Nochtans met een andere decoder erin lukt het wel, aan de lok zal het wel niet liggen dus.

En dan nog een derde probleem, ik zet een nieuw gestoken lok/decoder op het spoor en diene begint gewoon full speed te rijden, ook niet opspoorbaar voor mijn ecos, ook hier "geen lok op het spoor"

iemand hier die tips kan geven ? ik ben van plan naar winkel te bellen, maar die is nog even gesloten momenteel, t'zijn nieuwe dus die zouden moeten goed zijn. Ma mss kan ik het zelf oplossen aan de hand van tips van forum gebruikers ... wie weet.

T'zijn esu lok's, met ecos centrale, allemaal nieuw en de lok's zijn van bemo, bij meer dan 10 andere lok's is het wel goed gegaan, fouten in de decoders ? of zou er iets anders misgegaan zijn? Heb alles idenktiek gedaan, waarom bij de rest goed en wel problemen bij 3 stuk's ?

doomslu

Wat ik om te beginnen zou doen is een loc nemen die wel goed rijdt, de decoder er uit en vervangen door diegene die het niet doet. Doet hij het niet goed, dan weet je al zeker dat het de decoder is.
Doe hij het wel, dan is de eerste loc het probleem.
Ik ben heb verder geen digitaal-ervaring, dus ik laat het anderen over om suggesties te doen. Decoder resetten? 't Is maar een suggestie...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

eric

Welke ESU decoders heb je?
DCC of multiprotocol of M4?
Of geef de artikel nummers even die op het doosje staan als het kan.

2012

Citaat van: doomslu op 10 februari 2013, 10:09:27 AM
Wat ik om te beginnen zou doen is een loc nemen die wel goed rijdt, de decoder er uit en vervangen door diegene die het niet doet. Doet hij het niet goed, dan weet je al zeker dat het de decoder is.
Doe hij het wel, dan is de eerste loc het probleem.
Ik ben heb verder geen digitaal-ervaring, dus ik laat het anderen over om suggesties te doen. Decoder resetten? 't Is maar een suggestie...

yep da heb ik gedaan, de loks zijn goed.

2012

Citaat van: eric op 10 februari 2013, 11:55:21 AM
Welke ESU decoders heb je?
DCC of multiprotocol of M4?
Of geef de artikel nummers even die op het doosje staan als het kan.

het gaat over deze 2 (heb van beide versie "probleem" decoders)
ESU 54687 LokPilot micro V4.0, Multiprotokolldecoder
ESU 54688 LokPilot micro V4.0 Multiprotokolldecoder
het zijn 6-polige met NEM651 stekker en er staat dan ook nog MM/DCC/SX

het zijn in principe dezelde types, alleen heeft de x87 demogelijkheid om de draadjes te solderen aan de lok, de x88 is om in te pluggen. Een aantal van mijn lok's zijn plugbaar, enkele andere heb ik moeten solderen.

op mijn ecos komt normaal een automatische herkenning met railcom, bij alle andere werkte dat zoals men mij in de winkel had uitgelegd

weet je hier meer mee ? wat zou oorzaak kunnen zijn? indien onbekend ga ik gewoon terug naar de winkel en moeten ze maar vervangen, denk niet dat ik iets verkeerd gedaan heb en alle lok's zijn van bemo, dus is er geen verschillende werkwijze van toepassing. Elke lok was digitaal voorbereid, de ene al beter dan de andere in die zin, sommige gewoon plugje vervangen, bij andere moest ik zelf de draadjes aan solderen.

eric

Je zou kunnen denken dat de motertjes te veel stroom trekken en de microdecoders het niet baas kunnen. Maar ik kan opmaken dat het nog jonge loc's zijn en de Bemo's zullen wel zo geen grote slokoppenzijn zeker?
Als je iemand kent met een locprogrammer kan je ze daar nog eens laten uitlezen of anders terug mee naar de winkel of opsturen naar ESU.

2012

Citaat van: eric op 10 februari 2013, 14:06:46 PM
Je zou kunnen denken dat de motertjes te veel stroom trekken en de microdecoders het niet baas kunnen. Maar ik kan opmaken dat het nog jonge loc's zijn en de Bemo's zullen wel zo geen grote slokoppenzijn zeker?
Als je iemand kent met een locprogrammer kan je ze daar nog eens laten uitlezen of anders terug mee naar de winkel of opsturen naar ESU.

ik heb zelfde lok's, maar in andere livreien van zelfde periodes, allemaal vrij recent zelfs, de ene is goed, de andere niet. Trouwens de oudste van die type is ok en recnt aangkochte niet. Ik zal woensdag es terug gaan naar winkel, of eerst es bellen en luisteren wat men daar van denkt.

2012

UPDATE  :)

Het eerste probleem met de decoder die meteen de lok "full speed" deed rijden had ik es in de lok gestoken die enkel traag kon rijden, blijkbaar had die decoder zichzelf geprogrameerd op adres 3 en zo bewaard (standaard adres)
Als die dan nadien in een 2de lok stak, ging die meteen full speed rijden omdat die zijn vorige snelheid onthouden had, maar de lok stond niet in mijn ecos en kon ik deze dus niet op scherm zetten en gaan bijregelen. PLots een ingeving en dit dan toch ontdekt dat die met een ander adres bezig was. Tja, is nog allemaal nieuw voor mij he. Dus diene decoder is wel degelijk goed, nu zit die in een andere lok en heeft een adres gekregen met zijn huidig lok nr erin en diene kan alle snelheden rijden, lichten aansteken en vanalles :)

De 2de ook nog es willen testen en onderzoeken, maar ik krijg daar totaal geen reactie in, ook niet op het standaard adres 3. Niks op het spoor zegt de ecos. Aan de lok licht het niet, daar hebben al 3 decoders ingezeten ondertussen, met de andere gaat het wel.

En het derde probleem krijg ik ook niet goed. ik kan enkel traag rijden in beide richtingen, instellingen nagekeken en vergeleken met al de rest die het wel goed doet, alles staat idem (behalve decoder adres uiteraard) Het was trouwens de decoder van mijn eerste probleem die er deze week nog ingezeten heeft om te testen op full speed, vandaar die de andere lok ook steeds full speed deed rijden  ::)

Dus ja, allezins een probleemke minder na wat zoekwerk op een rustige zondagmiddag, nog 2 die op te lossen zijn...

eric

Schakel die Railcom eens uit op uw ECoS en geef de loc's eens individueel in.
Eerts cv8 op 8 zetten om de decoders naar fabrieksinstelling te zetten.
Daarna cv 1 het gewenste loc adres geven en probeer eens of dat helpt.

2012

Citaat van: eric op 10 februari 2013, 17:10:27 PM
Schakel die Railcom eens uit op uw ECoS en geef de loc's eens individueel in.
Eerts cv8 op 8 zetten om de decoders naar fabrieksinstelling te zetten.
Daarna cv 1 het gewenste loc adres geven en probeer eens of dat helpt.

Hoi, es zitten zoeken (zeg maar graven) in allerlei instellingen maar ik vind nergens CV8 ... op boekje (in het duits) spreekt men daar ook van, maar op mijn ecos vind ik dat niet terug. Maar hoe weet ik niet juist, maar heb het toch allemaal goed gekregen  ::)
Je kan zo bv het type decoder ook ingeven, heb da es zitten doen bij die "slechte" en ik kreeg andere instellingen.
Bij al de rest is dat profiel leeg gekozen. Ik heb du sde V4 DCC maar zelfs als ik dat niet selecteer werkt alles. Heeft het dan nut om daarin te zitten wijzigen ? je krijgt een hele resem andere instellingen (waar ik momenteel nog ni veel wijze van word wegens te nieuw).
als je het type profiel kiest van lokpilot zie je zelfs nergens nog CV nrs staan ... in andere profielen spreekt men wel van CV's maar het gaat nooit tot CV8...

soit ja, de toestand is onder controle, moet toch es naar winkel want bij één lok met stekker kreeg ik er geen stekker decoder in, dus zal ik een stekker type moete gaan ruilen voor een draadjes type om in te solderen. Ook wel bizar, de RhB 701 lok (zes asser) heeft zo weinig plaats dat je een stekker decoder er ni eens in krijgt. Het dak duwt de decoder tegen de draaiende motor  :-\
Dus daar noodgedwongen een andere moeten gebruiken met draadjes om aan te solderen. Dus heb ik een stekker teveel en een draadjes tekort nu.
Maar alles wat ingeinstalleerd is rijd nu wel en dit op de snelheden die ik wil :-)