Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren

Gestart door Gerolf, 04 januari 2013, 16:25:30 PM

Gerolf

Foto ter vergelijking:



Inderdaad dezelfde reductie. Ik vermoed dat de kwaliteit van het motortje beter is bij een Hoffman.
Volgens de webstek van Hoffman sinds 2006 betere schakelaars
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 16 februari 2013, 12:15:45 PM
Toch niet, kijk eens naar de foto's van Gerolf. Dan zie je dat er bij Conrad ook een tandwiel tussen zit. Precies dezelfde constructie.
Bij Hoffman lijken er wel echte microswitches in te zitten in plaats van die gammele contactlipjes.
Shoot wat een misser van mij, Sorry!
Inderdaad het verschil zit hem dan alleen in de aansluitingen en de switches.
En misschien wat minder speling op het totale mechaniek?

grt Piet.

bellejt

ik heb helaas geen conrad aandrijving .Anders kon ik beiden eens openmaken en vergelijken.

Klaas Zondervan

@Piet,
het is me vandaag niet gelukt om een C-rail wissel aan de onderkant te bekijken. Er was op de club geen los exemplaar beschikbaar, en ze vonden het ook niet goed dat ik een wissel uit de baan wou slopen. 8) Andere keer beter.

bellejt

plotseling het licht gezien en beseft dat ik helemaal geen conrad aandrijving nodig heb om een vergelijking te doen.Gewoon ook de foto's van het binnenwerk plaatsen.

foto 1 :


foto 2 :


foto 3 :

Gerolf

Vooral de andere schakelaars vallen op, en schroefcontacten ipv draadjes
De overbrenging en totale weerstandswaarde zijn hetzelfde, maar toch een andere motor ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Citaat van: Gerolf op 16 februari 2013, 20:52:07 PM
Vooral de andere schakelaars vallen op, en schroefcontacten ipv draadjes
Maar in het oog lopend verschillen:
3 draden voor de omschakeling?
de diodes ingebouwd
eindafschakeling dmv microswitch?
Puntstuk schakelen dmv bronzenveer en printbanen?
Dan kun je er bijna niet om heen dan dat ie groter van afmetingen(langer) moet zijn, toch?

grt Piet.

bellejt


Gerolf

Buitenafmetingen van grondvlak van het doosje meet ik 67 x 23. Hoogte is identiek.
Nauwelijks verschil dus  ;)

Ik vind het wel vreemd dat de eindafschakeling via de microswitch lijkt te zijn.
Ik zou verwachten die de terugmelding zou doen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Ik heb besloten om de conrads niet te gebruiken. Ik ga alles aandrijven met servo's.
Waarom? Ze zijn niet krachtig genoeg om mijn zelfgemaakte wissels (met verende ipv scharnierende tongen) om te zetten.
Wisseltongen die héél soepel omgaan zullen wel kunnen met die motortjes, maar dus niet de mijne.

Bij deze: Als iemand (met soepele wisseltongen) 15 verbeterde aandrijvingen wil overnemen: voor 90,- mogen ze de deur uit  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

philippe_007

Gerolf,

welke servo's gebruik ja dan?
Ben nl ook aan het uitkijken om mijn K-wissels via onderbouw te voorzien van motoren.

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen