Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren

Gestart door Gerolf, 04 januari 2013, 16:25:30 PM

Klaas Zondervan

Dan hebben ze waarschijnlijk de eindstand niet gehaald, b.v. door te lage spanning. Dan gaat het eindcontact niet open en blijft de motor 'doorzeuren'.
Hebben we op de clubbaan ook wel eens meegemaakt. Een klein duwtje tegen de schuifstang, of een klap tegen de tafel, helpt hem dan om de eindstand te bereiken.

PietB

Hoi Klaas,
dat zegt natuurlijk ook wel weer veel over de kwaliteit van  het mechanisme, vind je niet?

grt Piet.

Gerolf

Vooral over de kwaliteit van het motortje, lijkt me  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Citaat van: Gerolf op 08 januari 2013, 00:34:42 AM
Vooral over de kwaliteit van het motortje, lijkt me  ;)
Ja ik blijf het een heel erg sneu product vinden.
Ik snap niet dat er nog zoveel modelbouwers van deze dingen gebruik maken.

grt Piet.

SuSke

Citaat van: bossie op 08 januari 2013, 09:50:21 AM
Citaat van: Gerolf op 08 januari 2013, 00:34:42 AM
Vooral over de kwaliteit van het motortje, lijkt me  ;)
Ja ik blijf het een heel erg sneu product vinden.
Ik snap niet dat er nog zoveel modelbouwers van deze dingen gebruik maken.

grt Piet.
Misschien net omdat ze zo goedkoop aangeboden worden in vergelijking met een andere (merk)motoraandrijvingen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Citaat van: bossie op 08 januari 2013, 09:50:21 AM
... Ik snap niet dat er nog zoveel modelbouwers van deze dingen gebruik maken....

Alhoewel, Piet:
Ik kende deze motor niet, dus met het productnummer, dat eerder vermeld werd, even bij Conrad gaan zien ...
Omschrijving lijkt zeker ok (eindcontacten, polariteit puntstuk, eenvoudig te positioneren, etc), en prijs een stuk interessanter.
Dus dacht ik: ok, dat zou wel eens een goeie vervanging zijn van SEEP motortjes die stroom verbruiken en er op los knallen ...

Maar ik ben blij (enfin: eigenlijk ontgoocheld) hier te lezen dat je er beter af blijft, omdat je je problemen op de hals haalt ...
Wie niet verwittigd wordt, kan snel overtuigd zijn dat het goeie dingskes zijn.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Klaas Zondervan

Het belangrijkste voordeel van die Conrad aandrijvingen is dat ze goedkoop zijn. En ze gaan niet allemaal binnen een paar weken stuk.
Je kunt dus een keuze maken: of je koopt duurdere, die een leven lang meegaan, of je koopt die Conrad dingen, en je schaft er een handvol extra aan als reserve.

Nadeel zijn de zwakke eindeloopcontactjes. En het is ook niet echt een langzame aandrijving. Ik heb eens tandjes zitten tellen, en dan blijkt dat het motortje 8 omwentelingen maakt voor een hele slag. Dat is dus niet veel. Het is mij dan ook nooit gelukt om het omlopen b.v een halve seconde te laten duren, zo langzaam wil hij gewoon niet.

SEEPs vind ik trouwens ook knudde dingen. Dat zijn ongeveer de grootste stroomvreters die ik ken.

mivc057

Ik gebruik reeds vele jaren de Conrad aandrijfmotoren met polarisatiecontacten voor zowel wissels in Ho, O en spoor 1 !!
Deze geven volledige voldoening en zeker meer dan krachtig genoeg om een Peco-spoor 1 wissel om te leggen waar bovendien een ingebouwde veerschakelaar in zit. Ik gebruik de polarisatiecontacten om een led te doen branden op een  schakelbord om de schakelstand van de wissel aan te geven.
Voor mij geld als pluspunten : krachtig , gemakkelijk te monteren en aan te sluiten, goedkoop !
Als minpunt : iets te luidruchtig maar mits volledige inbouw wel te doen.

bellejt

ik gebruik de Hoffman versie.Zeer tevreden van.Ik bouw het LA010 schakelingetje wel zelf met nu wat zwaardere transistoren.De laatst gekochte aandrijvingen gebruiken blijkbaar ook meer stroom dan de vorig jaar aangeschafte.

Ludwigdc

#24
Tot voor kort had ik enkel fleishmann wissels en bijhorende aandrijvingen. Om die om te zetten gebruikte ik een ULN2803, die heeft acht transitor uitgangen van 500mA elk. Dus met zo'n ic kan ik 4 wisselspoelen omschakelen.
Doordat ik met een nieuwe baan begonnen ben zijn ¾ van mijn wissels roco's geworden en heb ik ook al gebruik gemaakt van de conrad motor wisselsturing. Deze is opgebouwd om met wisselspanning te werken. Mijn aansturingsysteem wil ik opnieuw gebruiken maar werk enkel op gelijkspanning.
Daarop had ik het volgende simpele oplossing bedacht. Zie tekening :

Edit tekst : Na de terechte opmerking van Klaas zondervan, correctie van tekst en schema twee post verder



Getest en werkt goed. Ook met minimaal componenten en geen wisselspanning nodig.
Hier moet je wel de dioden die aan de bruine draden zitten verwijderen. Je kan beide bruine draden gebruiken of één van de twee, ze komen toch samen aan dezelfde aansluiting van de motor. Het is het principe van een pull up weerstand om een logische toestand te maken dat ik toepast. Hier is de verbruiker in de schakeling iets groter dus een weerstand van 2Watt vermogen is wel nodig.

Gerolf zijn schakeling  zou voor mij ook wel eens interessant kunnen zijn. Nu heb ik per wissel 2 uitgangen van de ULN2803 nodig, maar met Gerolf zijn schakeling maar één.
Dus in plaats van 4 wissels per ic zou ik 8 wissels kunnen aansturen.  :)

Ludwigdc
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Klaas Zondervan

Citaat van: Ludwigdc op 08 januari 2013, 14:10:54 PM
Je kan beide bruine draden gebruiken of één van de twee, ze komen toch samen aan dezelfde aansluiting van de motor.
Ja, maar tussen die bruine draden en de motor zitten ook nog de eindeloop contacten. Als je maar één bruine draad gebruikt, dan loopt hij naar één kant, zet het contact open en dan is het einde oefening.
Je moet dus altijd beide bruine draden gebruiken, en de diodes kunnen dan blijven zitten.
Dus ik snap niet hoe je dat getest kan hebben met maar één bruine draad, en dat het toch goed werkte.

Ludwigdc

Klaas Zondervan, ja fout van mij. Bij mij zijn de beide bruine draden samen gevoegd en de twee diodes verwijderd. Ik heb nu net die tekening gemaakt en dacht het simpel te houden door maar één kant aan te passen. Niet meer aan die eindeloop contacten gedacht, sorry.  Ik heb trouwens die layout van de conrad wisselspoel van Gerolf zijn schema gepikt en aangepast om het een beetje herkenbaar te houden.  Haast en spoed ...... !! :-\

Dus ik pas de tekening en tekst aan en beide bruine draden samen voegen plus beide dioden verwjderen!!



Ludwigdc
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Klaas Zondervan

Ludwig, dan heb ik nog één vraag. Als je de bruine draden samenvoegt, en de diodes zijn er tussenuit, dan werken de eindloopcontacten niet meer. Ze staan dan botweg parallel en als de ene open staat, is de andere dicht. Vang je dat op door de spanning een beperkte tijd op de motor te houden?

bellejt

opmerking :

bij de conrad's moeten volgens hun handleiding diodes ingezet worden.
bij de Hoffman's is dit echter niet nodig.

Dit kan een verschil betekenen.

Klaas Zondervan

Bij de Conrads zitten die diodes in de aansluitdraden.
Bij de Hoffmanns zitten ze waarschijnlijk binnenin de behuizing.