Tot voor kort had ik enkel fleishmann wissels en bijhorende aandrijvingen. Om die om te zetten gebruikte ik een ULN2803, die heeft acht transitor uitgangen van 500mA elk. Dus met zo’n ic kan ik 4 wisselspoelen omschakelen.
Doordat ik met een nieuwe baan begonnen ben zijn ¾ van mijn wissels roco’s geworden en heb ik ook al gebruik gemaakt van de conrad motor wisselsturing. Deze is opgebouwd om met wisselspanning te werken. Mijn aansturingsysteem wil ik opnieuw gebruiken maar werk enkel op gelijkspanning.
Daarop had ik het volgende simpele oplossing bedacht. Zie tekening :
Edit tekst : Na de terechte opmerking van Klaas zondervan, correctie van tekst en schema twee post verder
Getest en werkt goed. Ook met minimaal componenten en geen wisselspanning nodig.
Hier moet je wel de dioden die aan de bruine draden zitten verwijderen. Je kan beide bruine draden gebruiken of één van de twee, ze komen toch samen aan dezelfde aansluiting van de motor. Het is het principe van een pull up weerstand om een logische toestand te maken dat ik toepast. Hier is de verbruiker in de schakeling iets groter dus een weerstand van 2Watt vermogen is wel nodig.
Gerolf zijn schakeling zou voor mij ook wel eens interessant kunnen zijn. Nu heb ik per wissel 2 uitgangen van de ULN2803 nodig, maar met Gerolf zijn schakeling maar één.
Dus in plaats van 4 wissels per ic zou ik 8 wissels kunnen aansturen.

Ludwigdc