Een Märklin C-wissel is een mooi voorbeeld van de meest indirect manier om een wissel te bewegen. Tussen de bedieningshendel en de tongen zit een heleboel meebewegende 'zooi'.
Klaas heel dikwijls kan ik jou betrappen op zéér zinnige uitspraken, maar hier heb het echt helemaal mis!!!!
Onbekend maakt onbemind, zeggen ze wel eens.
Laat ik even het mechanisme van de Märklin C-wissel aan je zien.

Ik heb het overcenter veertje en het draaischijfje, wat tevens het aangrijppunt voor de Märklin wisselaandrijving is, er voor het goede zicht uitgehaald.
Bij de linker pijl zit zit aan de boven kant het wissel omzet handeltje, dat grijpt in op het schuifstuk en bij de tweede pijl zie je de verbinding tussen de wisseltongen.
Het schuifstuk en de wisseltongen zijn aan elkaar verbonden door het verende zwarte kunststof draadje.
Dat is echt alles en dat witte stukje styreen hoort daar origeneel ook niet.
Ik ben bezig met een oonderzoek of deze wissels via een bowden kabel door een servo zijn te bedienen, daar is dat bruggetje voor nodig.
Een microswitch op de uiteinden, daar had Gerolf al iets over gezegd, daar heeft de Conrad motor net te weinig kracht voor. Het is niet voor niks dat er in die aandrijving van die flutcontactveertjes zitten, voor meer heeft het ding gewoon geen puf.
Ok point taken, ik dacht dat het wel kon maar als anderen dat al hebben uitgeprobeerd, ik geloof het graag.
Was toch al geen fan van die dingen, maar ook dat is bekend.
grt Piet.