Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren

Gestart door Gerolf, 04 januari 2013, 16:25:30 PM

Steam.N

Piet, heb je dan geen probleem, als de neutrale stand niet in het midden ligt?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Citaat van: Steam.N op 15 februari 2013, 15:42:23 PM
Piet, heb je dan geen probleem, als de neutrale stand niet in het midden ligt?
Neen Jean, want waar zou je die middenstand voor willen gebruiken.
Een wissel heet toch maar twee standen, rechtdoor of afbuigend.
De functie van de midden vergrendeling heb ik nooit begrepen op deze motoren.

Ik bedoel in mijn suggestie aan Gerolf dat je gebruik maakt van de uitsparing op de beide einden van de slag.

grt Piet.

Klaas Zondervan

Citaat van: bossie op 15 februari 2013, 15:46:57 PM
De functie van de midden vergrendeling heb ik nooit begrepen op deze motoren.
Die dient voor het nauwkeurig afstellen. Als de schuifstang in de middenstand vergrendeld is, dan moet het wissel ook in de middenstand liggen. Het wissel wordt dan in beide eindstanden even sterk aangedrukt. Dit staat helaas niet in de handleiding.

Gerolf

De middenvergrendeling dient om de zaak bij het plaatsen uit te lijnen: wissel in middenstand, motor in middenstand en steldraad vastschroeven.
Edit - Klaas was me nét voor ...

Microschakelaar heb ik geprobeerd, maar diegene die ik heb liggen nemen teveel kracht van de motor.
Lichtsluis is me iets te omslachtig. Het worden twee veerstrips: de een op 0V, de ander op +5
Twee weerstanden trekken het middencontact naar een gemiddelde spanning.
Meet de elektronica dus (ongeveer) 2.5 ipv 0 of 5, dan staat de motor niet op de gewenste eindstand.
Door de A/D-ingangen van een microcontroller te gebruiken, kost dat niks méér  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

@Klaas, ik vind de uitdrukking "nauwkeurig" vertederend bij een apparaat dat vol met speling zit.
Een wissel in de middenstand, zijn er nog zinlozer handelingen, mannen?

Mijn Marklin C wissels zijn uitgerust met een 'over center' veertje.

Dit veertje zorgt er voor dat de wisseltong altijd goed aanligt.
Daar hoef je dan de wisselaandrijving niet voor te gebruiken.
Hij hoeft alleen maar 'door het midden' heen te lopen.

Er is veel op Märklin aan te merken, maar dit is wel een mooie oplossing.

En trouwens die functie van het in het midden fixeren vervalt niet als je aan de uiteinden een microswitch-je maakt.

grt Piet.

Klaas Zondervan

@Piet,
Een Märklin C-wissel is een mooi voorbeeld van de meest indirect manier om een wissel te bewegen. Tussen de bedieningshendel en de tongen zit een heleboel meebewegende 'zooi'. Niet mijn favoriete constructie, ik geef de voorkeur aan wissels waar de aandrijfveer van de motor rechtstreeks de schuifstang tussen de tongen bedient. En dan zonder 'over center' veertje.

Een microswitch op de uiteinden, daar had Gerolf al iets over gezegd, daar heeft de Conrad motor net te weinig kracht voor. Het is niet voor niks dat er in die aandrijving van die flutcontactveertjes zitten, voor meer heeft het ding gewoon geen puf.

Gerolf

Dat die wisselmotoren niet ideaal zijn, kan ik alleen maar bevestigen.
Het mechanisme heeft inderdaad niet veel kracht: Zwakke motor, en te weinig reductie in de overbrenging.

Het is maar omdat ik er enkele heb liggen en ze toch wil gebruiken dat ik wat goedkope ingrepen doe.
Dit zorgt voor een betrouwbare "meting" van de wisselstand (met flutcontactjes  ;D )

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bellejt

met de Hoffmann aandrijving (conrad is daar een copy van) heb je die problemen allemaal niet.De terugmeldcontacten zijn daar reeds aanwezig.Type MWA 02 - S.Ze kosten wel dubbel zoveel dan de conrad (14 euro/stuk).

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 15 februari 2013, 17:00:18 PM
Een Märklin C-wissel is een mooi voorbeeld van de meest indirect manier om een wissel te bewegen. Tussen de bedieningshendel en de tongen zit een heleboel meebewegende 'zooi'.
Klaas heel dikwijls kan ik jou betrappen op zéér zinnige uitspraken, maar hier heb het echt helemaal mis!!!!
Onbekend maakt onbemind, zeggen ze wel eens.
Laat ik even het mechanisme van de Märklin C-wissel aan je zien.

Ik heb het overcenter veertje en het draaischijfje, wat tevens het aangrijppunt voor de Märklin wisselaandrijving is, er voor het goede zicht uitgehaald.
Bij de linker pijl zit zit aan de boven kant het wissel omzet handeltje, dat grijpt in op het schuifstuk en bij de tweede pijl zie je de verbinding tussen de wisseltongen.
Het schuifstuk en de wisseltongen zijn aan elkaar verbonden door het verende zwarte kunststof draadje.
Dat is echt alles en dat witte stukje styreen hoort daar origeneel ook niet.
Ik ben bezig met een oonderzoek of deze wissels via een bowden kabel door een servo zijn te bedienen, daar is dat bruggetje voor nodig.
Citaat van: Klaas Zondervan op 15 februari 2013, 17:00:18 PM
Een microswitch op de uiteinden, daar had Gerolf al iets over gezegd, daar heeft de Conrad motor net te weinig kracht voor. Het is niet voor niks dat er in die aandrijving van die flutcontactveertjes zitten, voor meer heeft het ding gewoon geen puf.
Ok point taken, ik dacht dat het wel kon maar als anderen dat al hebben uitgeprobeerd, ik geloof het graag.
Was toch al geen fan van die dingen, maar ook dat is bekend.

grt Piet.

Klaas Zondervan

Piet, ik zal morgen op de club eens zo'n Märklin wissel op zijn kop leggen. Dat had ik al eens eerder gedaan, en in mijn herinnering had dat mechaniek veel meer tussenschakels dan jij laat zien. Maar het kan zijn dat mijn herinnering me in de steek laat.

PietB

Moet je doen Klaas, ik denk dat je met de klassieke M wissel in de war bent.
Dit lijkt erg als je het voor het eerst ziet maar dat komt door al het ijzer voor die puntkontakten.
Maar het wissel mechanisme is de eenvoud zelve.
Ik lees je bevindingen wel.
Ik wou dat ik op dit moment betere foto's voor je kon maken, maar mij nieuwe camera komt pas in Mei op de markt.
Dus nu nog even door worstelen met mijn telefoon.

grt Piet.

Gerolf

Citaat van: bellejt op 15 februari 2013, 19:04:50 PM
met de Hoffmann aandrijving (conrad is daar een copy van) heb je die problemen allemaal niet.De terugmeldcontacten zijn daar reeds aanwezig.Type MWA 02 - S.Ze kosten wel dubbel zoveel dan de conrad (14 euro/stuk).
Dat de Hoffmans beter werken betwijfel ik niet. Maar zoals gezegd: De conrads had ik nog liggen (en ik denk niet dat ik de enige ben)
De laatste foto gaat over een extra terugmeldcontact, dus een tweede omschakelaar, met "neutrale" middenstand.
De eerste wordt al voor het puntstuk gebruikt.

Mijn andere wisselaandrijvingen worden er met servo's. Deze gaan in één van mijn schaduwstations (12 wissels van de 101)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Kan iemand uitleggen wat er dan beter is aan een Hoffman aandrijving?
Ik heb wel eens een foto van het inwendige gezien, en volgens mij was de vertraging hetzelfde als van de Conrad. Dus mijn eerste indruk is dat de Hoffman ook niet echt een langzame aandrijving is.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 16 februari 2013, 11:18:06 AM
Kan iemand uitleggen wat er dan beter is aan een Hoffman aandrijving?
Ik heb wel eens een foto van het inwendige gezien, en volgens mij was de vertraging hetzelfde als van de Conrad. Dus mijn eerste indruk is dat de Hoffman ook niet echt een langzame aandrijving is.
Een ietwat andere overbrening oa.

Motorrondsel - groot tandwiel - klein tandwiel - tandheugel

Condrad motorrondsel direkt op tandheugel
Dus de vertraging is er wel maar is dat 7 euro waard?

grt Piet.

Klaas Zondervan

Citaat van: bossie op 16 februari 2013, 11:26:57 AM
Condrad motorrondsel direkt op tandheugel
Toch niet, kijk eens naar de foto's van Gerolf. Dan zie je dat er bij Conrad ook een tandwiel tussen zit. Precies dezelfde constructie.
Bij Hoffman lijken er wel echte microswitches in te zitten in plaats van die gammele contactlipjes.