Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren

Gestart door Gerolf, 04 januari 2013, 16:25:30 PM

PietB

Citaat van: bellejt op 11 januari 2013, 17:09:23 PM
om de conrads veel beter te maken staat op volgende site een goede uitleg :

http://www.moba-tipps.de/index.html
Johnny wees eens wat specifieker, want een hele site doorworstelen is niet mijn favoriete bezigheid. :(

grt Piet.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB


mdvholland

Dank, Gerolf, voor je toelichting. Blijft voor mij nog wel wat (te) ingewikkeld. Gezien ook je eigen aarzeling, c.q. keuze voor servo's, moet ik nog maar even bedenken wat een passende sturing is.

groet,
Matthijs

Koen

Dag Matthijs,

Als dit concept te complex is, kan je nog steeds over gaan tot het aanschaffen van Cobalt motoren (zie ook http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,16071.0.html ).
Deze motoren zijn rechtstreeks voorzien van decoder en zouden vrij eenvoudig te programmeren zijn.
Ik heb mij een aantal aangeschaft en ga deze begin februari (na de examens) testen.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

Ik heb de tips van die Duitser toch maar eens toegepast (zei link enkele berichten hoger)
=> extern geplaatste weerstand van 33 Ohm in plaats van de interne 15 + 4.7 is zeker nuttig.
     Geen terugbotsen meer, het motortje is prima aan te sturen met 12V wisselspanning, en maakt een pak minder herrie
=> de extra (grote) condensator: ik merk geen verschil. Dus die laat ik achterwege.

De 10 conrad-motoren zullen dus toch onder mijn baan geplaatst worden.
Eerst nog een kleine verbouwing aan de andere 9 stuks  ;)
Het bespaart me 10 servo's  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Citaat van: Gerolf op 19 januari 2013, 17:40:44 PM
Ik heb de tips van die Duitser toch maar eens toegepast (zei link enkele berichten hoger)
=> extern geplaatste weerstand van 33 Ohm in plaats van de interne 15 + 4.7 is zeker nuttig.
     Geen terugbotsen meer, het motortje is prima aan te sturen met 12V wisselspanning, en maakt een pak minder herrie
Dat is een heel mooi resultaat, heb je ook de bekrachtigings tijd vanaf de electronica nog wat groter gezet, zoat je zeker weet dat ook een wat zwaarder lopend wissel naar de juiste stand loopt?
Citaat van: Gerolf op 19 januari 2013, 17:40:44 PM
=> de extra (grote) condensator: ik merk geen verschil. Dus die laat ik achterwege.
Ik denk dat die alleen een positieve uitwerking heeft op een wisselstroom baan, enige afvlakking van de wisselspanning.
Want bij een wisselspannings baan werkt het op onderstaande wijze.

Als je dan deze condensator over de motoraansluitingen zet is de enkelfazig gelijkgerichte spanning wat minder rauw.
Bij de tekening hoort ook een stukje tekst, dat is te vinden op http://www.modelbaan.ath.cx/wissels/
grt Piet.

Gerolf

Geen bekrachtigingstijd, Piet. Ik hou het simpel: één +/0 signaal stuurt aan (1 draad dus)

Dat herinnert me er aan: ik heb nog een extra terugmeldcontact nodig.
Nu schakelt alleen het puntstuk, maar de elektronica moet ook weten of de wissel goed staat  :-[
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Voor de terugmelding heb ik wat aan 't sukkelen geweest:
- eerst met een microswitch, maar die veerde te sterk: het motortje had er last mee, kreeg het niet omgezet
- elektronische oplossing dacht ik te hebben (spanning ergens meten, maar de halve wisselspanningen verhinderden een zuivere "0")

Uiteindelijk maar zelf een simpel contactje bij gemaakt:



Een geplooid stukje nieuwzilver, een draadje van fosforbrons.
Er wordt contact gemaakt als hij in een uiterste stand staat, en "onderweg" niet.
Welke uiterste (links of rechts) dat is hoef ik niet te weten (microcontroller verwerkt dat wel),

Voor anderen kan de exacte wisselstand wel nuttig zijn, en kan je best een tweede strip plooien.

Je ziet trouwens ook de 33-Ohm weerstand, die de interne vervangt ;-)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Dat is een inventieve oplossing Gerolf.
Moet je er nog iets van een bescherming tegen het verbuigen op maken?
Want als je onder de tafel bezig bent is het simpele aanstoten van het contact voldoende om het geheel ongemerkt te verstoren.

grt Piet.

Gerolf

Dat nieuwzilver is redelijk veerkrachtig, en dus niet zo makkelijk "per ongeluk" te beschadigen.
Maar ik zal er vooral bij de plaatsing op letten dat die contactjes wat "buiten stootbereik" hangen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Eindelijk nog eens wat modelbouwtijd, en met (klein-)seriewerk bezig:





... nu de extra contactjes nog voor de terugmelding.
Die wil ik toch ietsje anders maken, zodat ze betrouwbaar de beide eindposities "meten"
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Goh , het moet toch plezant zijn als je deze dingen allemaal zelf kan maken , ik moet er nog niet aan denken om deze dingen te gaan maken , ik snap er echt niets van , maar dat ligt dan vooral aan mezelf hoor , knap hoor Gerolf!!  ;)

conducteur

#58
Go, zoiets begint klein... zoals bij mij, met een led en een weerstand. Vervolgens wil je iets inschakelen en komt de transistor erbij. Je geraakt geïnteresseerd in elektricitieit en elektronica, je schrijft je in in het 3de jaar middelbaar Industriële Wetenschappen en dat evolueert gewoon verder tot waar we nu staan. (zie bv eindwerk met microcontroller). Het is iets dat je zeker zelf kunt leren. )


Hier bv de cursus elektronica van ir. Peuteman aan de KHBO
http://users.khbo.be/peuteman/fotoelektronica.htm


nog zo'n zeer leerrijke site:
http://www.hobby-electronics.info/nl/course/html/index.html


Niet vergeten: in de eerste nummers van MSM staat een uitleg over de basis componenten en hun functie
                        De KISS-serie.
De website www.circuits-online.net
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PietB

Citaat van: Gerolf op 15 februari 2013, 13:06:58 PM

... nu de extra contactjes nog voor de terugmelding.
Die wil ik toch ietsje anders maken, zodat ze betrouwbaar de beide eindposities "meten"
Hoi Gerolf, kun je geen gebruik maken van het hapje dat uit de tandheugel is genomen en nu voor het fixeren van de middenpositie wordt gebruikt.
Met bv twee micro-schakelaars op de uiteinden, of een lichtbron en foto transistor?
Het is zomaar een idee, hoor.

grt Piet.