Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren

Gestart door Gerolf, 04 januari 2013, 16:25:30 PM

Gerolf

Niet dat ik per sé mijn schema wil verdedigen, noch de conrad-aandrijvingen met matige eindafschakeling-contacten
- in zo'n ULN2803 zitten 8 NPN darlingtons, maar blijkbaar heb je dan (eerder dure) 2W-weerstanden nodig
- een "losse" 12V-wisselspanningsvoeding heeft elke modelbouwer wel
- maar vooral: slechts één signaal/aansluiting nodig  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwigdc

Gerolf, er is met je schakeling niks mis. Ik zet hier gewoon een andere versie neer, eigenlijk één die ontstaan is uit mijn eigen behoefte. Ik zat al met mijn eigen ontworpen wisselstuurkaarten die enkel DC kunnen schakelen zonder ompolen en heb een oplossing gezocht.
Mijn nieuwe baan heeft nu meer wissels, dus heb ik nood aan meer wisselstuurkaarten.
De nodige printen heb ik al, er moeten enkel nog componenten op. Met uw systeem zou ik enkele printen kunnen uitsparen. Dit moet ik nog eens bekijken. ::)

Klaas, de werking van de eindeloop contacten heb ik eigenlijk nooit  gecontroleerd. :-\
Door slechte ervaring met de fleischmann wisselaandrijving die ook over  eindafschakeling beschikken ( bleek in de helft van de aandrijvingen niet betrouwbaar), schakel ik softwarematig na enkele sec. de logische ingangen van de ULN2803 terug laag .
Dit gebeurt in de ic 74HCT259 (3 to 8 demultiplexer) waar ik na enkele seconden alle uitgangen terug laag zet.
Dus voor iemand die dit niet voorziet is mijn oplossing niet zo interessant.
Ik heb zo'n conrad wisselaandrijving nog niet open gedaan, dus ik weet nietals het evident is om de eindafschakeling in dit geval te herbedraden.
Dan is Gerolf zijn ontwerp voor hen interessanter!! ;D

Ludwigdc
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Klaas Zondervan

Citaat van: Ludwigdc op 08 januari 2013, 22:09:28 PM
Ik heb zo'n conrad wisselaandrijving nog niet open gedaan, dus ik weet nietals het evident is om de eindafschakeling in dit geval te herbedraden.
Je moet hem ook alleen maar open doen als hij stuk is. Als hij eenmaal open is, dan is het heel lastig om hem terug dicht te doen omdat je eigenlijk allerlei hulpmiddeltjes nodig hebt om alle onderdelen op hun plaats te houden.

mdvholland

Citaat van: Gerolf op 08 januari 2013, 21:26:12 PM
Niet dat ik per sé mijn schema wil verdedigen, noch de conrad-aandrijvingen met matige eindafschakeling-contacten
- in zo'n ULN2803 zitten 8 NPN darlingtons, maar blijkbaar heb je dan (eerder dure) 2W-weerstanden nodig
- een "losse" 12V-wisselspanningsvoeding heeft elke modelbouwer wel
- maar vooral: slechts één signaal/aansluiting nodig  ;)

Gerolf, kun je voor de leergierige leken onder ons, ons even stapsgewijs mee nemen door het schemaatje heen? Ik wil kijken of ik het op een stukje europrint plaat kan zelf kan bouwen, maar  :-[ ik snap het niet helemaal. NB ik wil handmatig schakelen, ik werk niet digitaal.

Matthijs

PietB

#34
Citaat van: Klaas Zondervan op 08 januari 2013, 23:52:43 PM
Je moet hem ook alleen maar open doen als hij stuk is.
Ik had nog een kapotte, dus het advies van Klaas opgevolgd.
Voor de nieuwsgierigen onder ons:

Klikkie op het plaatje geeft een grotere afbeelding.
Kun je zien wat Klaas bedoelt.
Ik had hem toch open, meteen maar even een schema'tje getekend.

Grt Piet.

Gerolf

#35
Citaat van: mdvholland op 09 januari 2013, 14:55:10 PM
Gerolf, kun je voor de leergierige leken onder ons, ons even stapsgewijs mee nemen door het schemaatje heen? Ik wil kijken of ik het op een stukje europrint plaat kan zelf kan bouwen, maar  :-[ ik snap het niet helemaal.



Even de tekening erbij  ;)

De BD679 wordt "gewoon" geschakeld, krijgt collectorstroom via de positieve helft van de wisselspanning, basisstroom via de 2k2 en 10k-weerstanden. De gemeenschappelijke BC547 (of dergelijke) spert die basisspanning bij een positieve ingang en spert dan de BD679 ...
De BD680 wordt "andersom" geschakeld. Krijgt stroom via de negatieve wisselpanningsheflt, en in rust basisstroom via de 10k-weerstand, maar die wordt in rust omhoog getrokken door de 2k2. Wanneer de BC547 geleidt wordt de basisspanning via de diodes "omlaag" gedrukt, en geleidt de BD680
=> afhankelijk van het ingangssignaal geleidt dus OF de 679, OF de 680, en loopt door het motortje dus OF een positieve wisselspanning-helft, OF een negatieve.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Hoi Gerolf,
dat lijkt heel veel op de LA010 clone, die ik heb gebouwd.

De LA010 (clone) wordt toegepast om een Conrad wisselmotor op een normale magneetdecoder(met drie aansluitingen) te kunnen gebruiken.

grt Piet.

Gerolf

Die LA010 was ik tegengekomen tijdens mijn opzoekwerk, en heeft me geïnspireerd  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

De schakelingen zijn intussen opgebouwd, en nu maar eens getest met die conrad wisselmotoren.
Elektronica is geen probleem, de mechanica van die aandrijvingen daarentegen  :(
De interne contacten zorgen er voor dat het motortje last heeft om zijn eindstand te bereiken.

Mogelijk (waarschijnlijk) zijn de Hoffmans beter dan hun conrad-cloontjes.
Ik ga die niet aanschaffen, noch de conrads proberen verbeteren, maar ga voor de servo-sturingen
(zie http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,14127.msg193026.html#msg193026 )

Als er iemand de aansturingen wil overnemen, samen met de motortjes: pm.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Gerolf, het verbaast me toch een beetje dat jouw Conrad motortjes de eindstand niet halen. Op onze clubbaan hebben we twee Conrad aandrijvingen die met 8 volt halvegolf worden gestuurd. En dat gaat bijna altijd vlekkeloos. Een enkele keer blijft er een hangen, maar die blijft dan een paar seconden "knorren" en haalt dan alsnog de eindstreep.

Van die twee wissels is er een die op rijdagen ongeveer elke minuut een keer om gaat. Bij 8 uur rijden per week betekent dat dat hij dus bijna 500 keer per week schakelt.
En ja, na verloop van een jaar ofzo geeft hij er de brui aan, en dan pakken we gewoon een nieuwe uit de reservedoos.

Maar als je nu overstapt op servo's, dan lijkt mij dat een verstandige keus.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 11 januari 2013, 16:14:05 PM
Gerolf, het verbaast me toch een beetje dat jouw Conrad motortjes de eindstand niet halen.
Van dat effect had ik op mijn vorige baan ook al last, Klaas.
Zoals ik eerder schreef, speciaal de bekrachtigings tijd van de LDT decoder op een halve seconde ingesteld.

grt Piet.

Gerolf

In een proefopstelling daarnet "knorde" de motor zowat 1 keer op 4. Teveel naar mijn zin.
Ik moet toegeven dat ik geen gebruik maakte van een gewone transfo, maar de uitgang van mijn WSA op 12V had gezet  ;D
Ik denk echter niet dat die "alternatieve" voeding het verschil maakt.
Het motortje botst letterlijk terug op de veercontacten in de aandrijving, en blijft dan ronken.
Het zijn de aandrijvingen "met extra contact" en ook dat zorgt voor tegendruk en wrijving.

Het is niet dat ik zo een enorme voorraad van die dingen heb. Ik hoopte van ze alsnog te gebruiken, maar ik pas er voor.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Citaat van: Gerolf op 11 januari 2013, 16:48:21 PM
Ik moet toegeven dat ik geen gebruik maakte van een gewone transfo, maar de uitgang van mijn WSA op 12V had gezet  ;D
Kun je de spanning nog iets lager maken? Ik ken het verschijnsel dat die motortjes bij teveel spanning tegen het einde terugkaatsen en dan niet meer verder willen. Ik ben door experimenteren uitgekomen op 8VAC, en dan enkelzijdig gelijkgericht.
Maar het blijven dingen met een eigen wil. Ze zijn goedkoop, maar daar is het meeste wel mee gezegd.

bellejt

om de conrads veel beter te maken staat op volgende site een goede uitleg :

http://www.moba-tipps.de/index.html


Gerolf

Interne weerstanden (20 Ohm) vervangen door een externe van 33 Ohm, en de condensator verhogen naar 3.3µF volgens die site
Heb ik nog wel liggen - ik zal het eens proberen.
Het effect lijkt me gelijkaardig aan het verlagen van de AC-voedingsspanning. 12V lijkt dus teveel ...

Ik ben momenteel eigenlijk servo-sturing-PCB'kes aan 't etsen, maar dat testen kan wel tussendoor  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw