Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren

Gestart door Gerolf, 04 januari 2013, 16:25:30 PM

Gerolf

Omdat ik ooit een tiental conrad-wisselmotoren gekocht heb, en ze toch wil gebruiken, heb ik het volgende idee:



Waarom zo?
- ik wou ze met een eenvoudig signaal (0/5v) kunnen aansturen
- goedkoop (minder dan 1.5 Euro) en met componenten die ik in voorraad heb
De meest voor de hand liggende alternatieven (H-brug of relais) zijn duurder
Het enige waar je mee moet opletten: de 12vAC moet gescheiden zijn van de 5vDC-voeding, dus uit een aparte transfo komen

Ik heb het gebouwd en getest met een "los" 12v-DC motortje, en het werkt.
Ik denk niet dat het goedkoper kan, en het is niet al te ingewikkeld.
Ik teken zo dadelijk het PCB-tje  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Wel een heel aparte schakeling. Ik moest er even goed naar kijken om het te doorgronden.
De basisstroom voor de BD679 komt uit de 5V, maar de BD680 krijgt zijn basisstroom uit de 12VAC.

Binnenin de aandrijving, op het knooppunt van de diodes en de motor, zitten nog de eindeloopcontacten. Maakt voor de werking van de schakeling niet uit, maar voor de volledigheid ook maar intekenen?

Nog een opmerking over de V van volt: als je volt voluit schrijft, dan moet dat met een kleine v, maar afgekort tot V is het een grote V. ;)

conducteur

Ik onderneem een poging om het te begrijpen wat je in elkaar gestoken hebt. Begrijp ik het goed dat je vijf volt signaal aanwezig moet zijn zolang je de wissel wilt omzetten?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 04 januari 2013, 16:56:59 PM
Binnenin de aandrijving, op het knooppunt van de diodes en de motor, zitten nog de eindeloopcontacten.
Dat is niet bij allemaal Klaas, er zijn er ook met puntstuk, polarisatie schakelaars.
Die je met een kleine ingreep wel voor eindafschakeling kunt gebruiken.

Grt Piet.

Gerolf

Deze schakeling is inderdaad "nogal speciaal"  ;D
Het 0V/5V-ingangssignaal laat de motor of naar links, of naar rechts draaien.
Met dit schema kan je dus ook uitgangen besparen op wisseldecoders, denk ik. (Nu ja, gewone decoders gebruiken dus  ;) )
Die +5V is trouwens niet kritisch: een signaal (en voeding) van +12 of 18 kan ook.

PCB'tje is klaar:



... goed voor 4 dergelijke schakelingen, en op te splitsen naar believen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bellejt

mooi initiatief als je via manuele schakelaars wil aansturen.Voor digitale sturing is er echter wel een simpele schakeling, de LA010 (of compatible).Die kost ook 1,5 euro als je ze zelf bouwt.Op decoder uitgangen kan je in het digitale systeem niet besparen omdat een wissel omgaat via een K83 decoder of vergelijkbaar via de meeste stuurprogramma's.

Gerolf

Zoals bekend ben ik geen digitale rijder  ;)
Toch wel jammer dat er geen decoders bestaan met simpele 0/1 uitgangen, die je voor wissels kan gebruiken.
Die LA010 was ik al tegengekomen, maar was voor mij niet bruikbaar  ::)
Citeermooi initiatief als je via manuele schakelaars wil aansturen.
... of je wissels door een microcontroller wil aansturen, zoals in een automatisch schaduwstation  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Citaat van: bossie op 04 januari 2013, 17:33:31 PM
Dat is niet bij allemaal Klaas, er zijn er ook met puntstuk, polarisatie schakelaars.
Die je met een kleine ingreep wel voor eindafschakeling kunt gebruiken.
Piet, van de Hoffmans weet ik het niet zeker, maar de aandrijvingen van Conrad hebben allemaal eindafschakeling. De puntstukpolarisatie is een extra op een van de twee uitvoeringen.

INFO

Citaat van: Gerolf op 04 januari 2013, 18:14:04 PM
Zoals bekend ben ik geen digitale rijder  ;)
Toch wel jammer dat er geen decoders bestaan met simpele 0/1 uitgangen, die je voor wissels kan gebruiken.

Laten die nu wel bestaan ;)

Alleen de waarheid ligt in het midden.

argilla

Citaat van: INFO op 07 januari 2013, 14:31:27 PM
Citaat van: Gerolf op 04 januari 2013, 18:14:04 PM
Zoals bekend ben ik geen digitale rijder  ;)
Toch wel jammer dat er geen decoders bestaan met simpele 0/1 uitgangen, die je voor wissels kan gebruiken.

Laten die nu wel bestaan ;)



En als je nu nog zegt ...waar en bij wie.....
kan iedereen van deze INFO genieten   ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 04 januari 2013, 19:43:02 PM
Piet, van de Hoffmans weet ik het niet zeker, maar de aandrijvingen van Conrad hebben allemaal eindafschakeling. De puntstukpolarisatie is een extra op een van de twee uitvoeringen.
Dan heb ik me verkeerd laten informeren, Klaas.
Die eindafschakeling zit toch niet intern aangesloten zeker?
Omdat ik LDT decoders gebruikte die 500ms na de puls de spanning afschakelden, totdat de LDT uitschakelde hoorde ik alle motoren zacht brommen na het omschakelen.
Ik rijd 3 rail dus heb geen puntstuk isolatie nodig en heb de extra bedrading ook nooit aandacht gegeven.
Dus ik ging er van uit dat er geen eeindafschakeling in geintegreerd was.
Ik heb even op de site van Conrad gekeken en ze hebben inderdaad eindafschakeling
De 219999-89 heeft eindafschakeling en de 219998-89 heeft ook polariteitsomschakeling.

Maar zoals gezegd ik heb me daar nooit om bekommerd.

grt Piet.

bellejt

puntstukpolarisatie is bij de Hoffman MWA 2 standaard aanwezig.Eindafschakeling zit er volgens mij ook in.Vind het in de uitleg niet direkt terug maar als de hoffman niet volledig ten einde schakelt dan reageert hij niet meer op pulsen.

PeterC

Citaat van: argilla op 07 januari 2013, 14:46:52 PM
Citaat van: INFO op 07 januari 2013, 14:31:27 PM
Citaat van: Gerolf op 04 januari 2013, 18:14:04 PM
Zoals bekend ben ik geen digitale rijder  ;)
Toch wel jammer dat er geen decoders bestaan met simpele 0/1 uitgangen, die je voor wissels kan gebruiken.

Laten die nu wel bestaan ;)



En als je nu nog zegt ...waar en bij wie.....
kan iedereen van deze INFO genieten   ;)

Even onder Wim's duiven schieten  ;) oa hier  http://www.digital-bahn.de/   wel zelfbouw!

Groetjes, Peter


Klaas Zondervan

Citaat van: bossie op 07 januari 2013, 17:16:54 PM
Die eindafschakeling zit toch niet intern aangesloten zeker?
Ja, die zit wel intern. Elke bruine diodedraad gaat inwendig eerst over een contactje en dan naar de motor.
Ik heb er al een paar meegemaakt die niet meer wilden werken, en die heb ik opengemaakt om te zien wat er aan de hand was. Dan blijkt dat het tamelijk gammele contactjes zijn, een metalen stripje wat tegen een ander stripje leunt. Door corrosie maakt dat op den duur geen goed contact meer.

PietB

Hoi Klaas,
Maar hoe is het dan mogelijk dat bij mij ze zonder uitzondering bleven brommen totdat de LDT de spanning afschakelde?

grt Piet.