gevels maken...

Gestart door Dirky, 03 januari 2013, 21:40:28 PM

Dirky

Ooit zou het klaar geweest zijn: "Nederbrakel anno 1920" in Proto87

Van alle gebouwen die toen in aanmaak waren is er geen enkel in waardige staat overeind gebleven. Het project blijft spelen in mijn gedachten en met wat ik vandaag technisch meer kan moet ik weer aan de slag...

Café Leon, met daarnaast het - spiegelbeeld - leegstaand pand dat dan wel café Noel zou moeten worden... :D zag er zo uit:



Vandaag is het gebouw helemaal geen café meer maar toen de foto's voor Google Earth werden genomen was café de Zonne er nog gehuisvest.



Volgende week zullen de MDF stukken voor een spoor 1 versie klaar zijn. Maar meteen ook een H0 versie...

Nu, sedert enkele maanden (misschien wel jaren) wordt sterk gejaagd op illegaal gebruik van software. Een collega zelfstandige, ook in bijberoep, die dacht in orde te zijn met het gebruik van een legale schoolversie die hij via zijn job als techniekleraar kon gebruiken is tegen de lamp aangelopen en het grapje heeft hem veeeeeeeel geld gekost. Die kemel wil ik niet schieten en daarom grijp ik terug naar de goede ouwe AutoCad LT tot wanneer ik genoeg verdien om een legale versie van Inventor aan te schaffen.
De versie 2010 werd door AutoCad blijkbaar verkocht aan de makers van Solidworks en is gratis LEGAAL te downloaden als "Draftsight". Enkel de icoontje zijn verschillend. Alle commando's hebben dezelfde naam en functionaliteit behouden.

Hoe ga ik tewerk?



Ik maak eerst een volledige lijntekening van alles wat ik later wil zien zoals rechts op de tekening te zien is. In dit geval gewoon een down-scalen van de spoor 1 versie. Die tekening copier ik meerdere keren waarop ik aan de hand van verschillende layers de opbouw maak. Een beetje 3 dimensioneel inzicht is gewenst...

Binnen een paar dagen gaan de files naar Paulogic die me dan in de loop van volgende week de stukken bezorgd. Sample bouwen, design desnoods aanpassen, en dan staat het eerste geveltje klaar.

Alhoewel er vandaag geen tijd is voor een complete restart met mijn Nederbrakel project ga ik toch het complete stationsplein gevel na gevel namaken. Ook het stationsgebouw zelf moet ik opnieuw hebben. Dit alles zowel spoor 1 als H0 (sorry Michiel, nog geen N ;)). Valt de prijs (en de verkoop) mee dan denk ik eind 2013 een paar meter H0 half-relief gevel klaar te hebben... ;)